مکثی بر" کاترینا توفان مورد علاقه‌ی من است" سروده‌ی فرزانه قوامی
افسانه نجومی
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکثی بر
متناقض‌نمایی و برجسته‌سازی عنصر طنز، مطایبه و گروتسک،از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که شعر امروز فارسی فرآیندهای معناسازی خود را بردوش آن‌ها یله کرده است.اگرچه نقش تعلیق و تعویق معنا به مثابه شاخصه‌هایی محوری درمتن که همواره مولفه‌های زبانی، بیانی و وجوه زیبایی شناسی خاصی را در حجم گسترده‌ای از شعر پراکنده‌اند، همچنان قابل رصد شدن‌ هستند ...

ادامه ...
بررسی کتاب "سرودی برای گوزن ها"اثری از شهریار بهروز
امیرحسین بریمانی
25 خرداد 95 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی بررسی کتاب
پرداخت و توجه به معاصران و خصوصا شاعر جوان (نه از لحاظ سنی که از لحاظ کمیت آثار) می باید همواره یکی از اولویت های منتقد ادبی باشد و این به معنی ابطال شدگی آثار پیشینیان ادبیات نیست بلکه مسئله صرفا بازنماندن از دانش تولید شده روز در زمینه ادبیات است. چراکه پیشرفت ادبیات اولا نیازمند نگرشی انتقادی به تاریخ ادبیات و ثانیا حمایت و نظریه پردازی راجع‎به معاصران است. پرواضح است که در رویکرد انتقادی به متون معاصر، گاها اخلال‎هایی جدی ایجاد شده است ...

ادامه ...
معنا و ساخت معنا در دو شعر از ابوالفضل پاشا
عابدین پاپی
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی معنا و ساخت معنا در دو شعر از ابوالفضل پاشا
عابدین پاپی
می توان چنین پنداشت که سُرایش نوعی نوشتن است که بن مایه اش برگرفته از شالوده و بُنلاد و «چونانچون ِ» یا ( کیفیه الکیفیّاتی) می باشد که از نظر زیباشناسی زبان با یک نوشتن معمولی در تفاوت عمده است و از این منظر این کیفیه الکیفیات را درزوایایی هم ، می توان شعر نامید . به گونه ای که شعرِ شاعر باید از واقعیت های روزانه فراتر رود ...

ادامه ...
نگاهی به نمایشنامه ­ی « رو در روی ماه » نوشته­ ی حمزه شربتی
امیر ارسلان ملاح
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | امیر ارسلان ملّاح نگاهی به نمایشنامه ­ی « رو در روی ماه » نوشته­ ی حمزه شربتی
امیر ارسلان ملاح
ادبیات پست مدرنیستی مانند اندیشه ­ی پست مدرنیسم نه نقطه ­ی اوج تمدن بشری است و نه واپسین دوره­ ی انحطاط تمدن آن پست مدرنیسم همان گونه که از واژه­اش استنباط می­ شود به معنای پشت سر گذاشتن مدرنیته است یعنی دوره­ای که خود با نفی سنت شکل گرفته است ...

ادامه ...
شعری از مه آ محقق
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | مه آ محقق شعری از مه آ محقق
به بدر نشسته
ماه
بیا
جفت در به در دره های بی دهان
ما زخم خورده ایم ...

ادامه ...
شعرهایی از نیلوفر فولادی
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | نیلوفر فولادی شعرهایی از نیلوفر فولادی
قلب آبی کبود
تو را ﻣﻲآویزند از ﺭﮒهایت
ﺁﻥجور که ﻗﺼﺎﺏها گوسفندان را
نترس ...

ادامه ...
شعرهایی از ﻓﺮﻧﺎﺯ ﻓﺮاﺯﻣﻨﺪ
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ﻓﺮﻧﺎﺯ ﻓﺮاﺯﻣﻨﺪ شعرهایی از ﻓﺮﻧﺎﺯ ﻓﺮاﺯﻣﻨﺪ
دیدن چشم تو چاه ﻣﻲخواهد
آبی بدر
-یوسفی که ﻧﻤﻲداند کیست- ﻣﻲخواهد
ترنجیده از تنهایی
...

ادامه ...
شعرهایی از ﺳﻌﻴﺪ ﺟﻬﺎﻥﭘﻮﻻﺩ
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ﺳﻌﻴﺪ ﺟﻬﺎﻥﭘﻮﻻﺩ شعرهایی از ﺳﻌﻴﺪ ﺟﻬﺎﻥﭘﻮﻻﺩ
جفت شاخ ﻣﻲرود
روی ترمز/ هرمز
ﺗﻨﮓش گرفت
ول داد، تنگه را
به امان خدا
هنوز زیپ دهانش را ...

ادامه ...
شعری از ﺯﺑﻴﺪﻩ ﺣﺴﻴﻨﻲ
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ﺯﺑﻴﺪﻩ ﺣﺴﻴﻨﻲ شعری از ﺯﺑﻴﺪﻩ ﺣﺴﻴﻨﻲ
ناﻣﻪای به دیوار اگر بنویسم
تن ﻣﻲدهد به سپیدهای رفته و فرو ﻧﻤﻲریزد؟
رﻳﺨﺘﻦات از حروف/ ریختن از رﻧﮓها ...

ادامه ...
شعری از لیلا درخش
25 خرداد 95 | شعر امروز ایران | لیلا درخش شعری از لیلا درخش
میان اشکال هندسی تنم سرگردانم
این انحنای رو به سرخی
راستی و کژ ی و داﻳﺮﻩها
در حوض کاﺷﻲﻛﺎری کدام عمارت ...

ادامه ...
در سوگ حبیب الله قلیش لی
سید حمید شریف نیا
18 خرداد 95 | نگاه اول | سید حمید شریف نیا در سوگ حبیب الله قلیش لی
سید حمید شریف نیا
می مانی و خبرت می کنند که گویی مانده ای که بشوی و هی بکوبند با مرگ، که مرگ عزیزی، حبیبی و یا هرچه دیگر نمی شنوی اش و نمی بینی اش. می پذیری لال بنشینی و تلخ سر کنی. حبیب هم رفت. شاعری عزیز بود و و مومنی صادق. اهمیت حبیب قلیش لی برای هیچ کس پوشیده نیست که حبیب پوشیده بود و نجیب. هر آنکه حتی یک بار هم دیده بودش می توانست دلیل کافی برای دلتنگی اش داشته باشد. ...

ادامه ...
شعری از ﻋﻠﻲ ﺑﺎﺑﺎﭼﺎﻫﻲ
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ﻋﻠﻲ ﺑﺎﺑﺎﭼﺎﻫﻲ شعری از ﻋﻠﻲ ﺑﺎﺑﺎﭼﺎﻫﻲ
این دست زیر سر تو نبوده که بوی پوست رﻧﺪﻩﺷﺪﻩی پرتقال بدهد
یا به خواب برود در رود نیل فلان رودخانه
نسبتی ندارم من با نزار قبانی
از گوﺷﻲی تلفن من آبزیانی بیرون ﻣﻲپرند ...

ادامه ...
شعری از ایرج ضیائی
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ایرج ضیائی شعری از ایرج ضیائی
بروم ببینم تَرَک برداشته یا نه
یا باز هم کمی دیگر تحمل کنم عصر یخبندان را
با وطنی که استخوان از لای رکاب دوچرخه‎ام برنمی‎دارد
با این دوچرخه چه چیز را دنبال کنم ...

ادامه ...
شعری از آتفه چهارمحالیان
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | آتفه چهارمحالیان شعری از آتفه چهارمحالیان
با تردید از من حرف بزن
چشیدنت را محال ﻛﺮﺩﻩام در این قحطی
و سوگندها را به دریا رﻳﺨﺘﻪام
شبیه یک جنایت ﺷﺪﻩام
پوستم را که برداری ...

ادامه ...
یادداشتی بر "نُت‎ها به ریل" اثری از محمد آشور
امیر حسین بریمانی
14 خرداد 95 | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی یادداشتی بر
به‎روال سابق یادداشت‎هایم در بخش بررسی کتاب، از هرگونه ارزش‎گذاری این مجموعه شعر نیز پرهیز می‎کنم و در این یادداشت قصد دارم صرفاً به مولفه‎های برسازنده‎ی شعریت این مجموعه بپردازم.
شعر محمد آشور، زاده‎ی زمان حال است بدین معنی‎که عمدا به دانش تولید شده در زمینه‎ی انسان‎شناسی و روانکاوی توجه کرده و سعی داشته شعری مطابق با شکل‎بندی و طبعا زیباشناسی انسان معاصر ارائه کند اما این بدین معنی نیست که شعر او می‎باید توسط جامعه (یا همان انسان معاصر) پذیرفته شود بلکه ذائقه‎ی شعری غالب ما، هنوز با کارکرد ذهنی‎مان در قرن بیست و ...

ادامه ...
شعری از شبنم آذر
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | شبنم آذر شعری از شبنم آذر
هر پنجره‌ی باز
پاسخی ست به تنهایی
هر چراغ روشن
پاسخی ست به ترس ...

ادامه ...
شعری از سعید آرمات
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | سعید آرمات شعری از سعید آرمات
این اﺷﻚﻫﺎی تو را روی پوست پیازی هم ﻣﻲشود نوشت
این اﺷﻚﻫﺎی تو را روی پوست پیازی هم ﻣﻲشود نوشت
بس که نازک
بس که خطوط نامریی دارد از تو در خود
عین پوست پیاز ...

ادامه ...
شعری از ﺁﺯاﺩﻩ ﻓﺮاﻫﺎﻧﻲ
14 خرداد 95 | شعر امروز ایران | ﺁﺯاﺩﻩ ﻓﺮاﻫﺎﻧﻲ شعری از ﺁﺯاﺩﻩ ﻓﺮاﻫﺎﻧﻲ
ای از اتاق که بیرون می زنی
پنجره می شوی صیقل تر از سینه ی سندروم
و مرد ، عاشق تر از چله های بی ستون
کوهستان از هر چه مه ، دود تر ...

ادامه ...
داستانی از حسین کهندل
14 خرداد 95 | داستان | حسین کهندل داستانی از حسین کهندل
زن سر مرد پنهان‌شده در ذهنش را با وسواس زیاد که از حرکات دستانش پیدا بود بیرون کشید و آن‌را به‌جای سر مردش گذاشت. اما همچون شب‌های گذشته نتوانست آن‌را از تن تنومند مردش جدا کند ...

ادامه ...
چیستیِ شعر چندصدایی
یادداشتی بر "حافظه و دیگری"اثری از احسام سلطانی
امیرحسین بریمانی
14 خرداد 95 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی چیستیِ شعر چندصدایی
یادداشتی بر
شعر پلی‎فونیک و مونوفونیک یا اصطلاحا تک‎صدایی و چندصدایی در دو دهه‎ی اخیر، ابژه‎ی نقادی ادبی بوده‎اند که چنین رویکردی البته بیشتر در نقش دستاویزی برای تخریب یا ستایش آثار کاربرد داشته و صرفا همچون برچسبی تقلیل‎گرایانه به کار برده شده است. این امر، دلیلی جز عدم مفهوم پردازی دقیق چیستیِ شعر "چندصدایی" ندارد ...

ادامه ...