"آخرین حرف حوشانا" نوشته احمد آباکای ترجمهی شهرام دشتی |
|
13 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | پیاده رو | |
"آخرین حرف حوشانا" با عنوان اصلی Hoşananın Son Sözü کتابیست از آهمت آباکای Ahmet Abakay یا همان احمد آباکای با ترجمهی شهرام دشتی که به تازگی به اهتمامِ نشر رسپینا در دسترسِ علاقهمندان قرار گرفته است. ...
|
|
ادامه ... |
ویژه نامه ها
1400 |
نوروز 1399 |
نوروز 1398 |
نوروز 1397 |
داستان نوروز 1396 |
نوروز 1393 |
بهرام اردبیلی |
ترجمه اولیس اثر جویس |
ساده نویسی |
علی مسعود هزارجریبی |
شعرهایی از منصور خورشیدی |
|
13 خرداد 96 | شعر امروز ایران | منصور خورشیدی | |
لبخند نور
در بال نیلوفر که میافتد عمق نگاه تو در خاک خانه میکند و حضور یک کتیبه شکل میگیرد ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به قصه «اسد و جمعه»؛ قاسم هاشمی نژاد سید حمید شریف نیا |
|
11 خرداد 96 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا | |
«روزی که اسد با پدرش به دریا رفت جمعه را همراه خودش بُرد. دیگر هیچ کدام ترسی از دریا نداشتند. چون دریا با آنها رفیق بود. از ساحل اگر نگاه میکردی قایقی را میدیدی که دریا روی دست میبرد»؛ کتاب «اسد و جمعه» قاسم هاشمینژاد که در سال 1370 توسط نشر مرکز، کتاب مریم منتشر میشود با این پاراگراف به پایان میرسد. قصهای محلی که خاستگاه جغرافیای مستقلی برای شخصیتهایش میسازد و تصویر آزادمنشانهای برای ریشههای فرهنگی تاریخی یک منطقه ترسیم میکند ...
|
|
ادامه ... |
داستانی از دنا پرویزی | |
11 خرداد 96 | داستان | دنا پرویزی | |
از آن صداي مهيب بايد چند وقتي گذشته باشد. اينجا مدتهاست همه چيز در سكوت فرو رفته؛ از حركت خبري نيست. راستش تا حالا چنين تجربهاي نداشتم و نميدانم چطور بايد با آن برخورد كنم. دستوري دريافت نميكنم ولي طبق عادت ...
|
|
ادامه ... |
یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی (به ترجمه وندا جلیلی) |
|
11 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی | |
دراینجا صرفا چکیدهای از مقالهی استیون سارتارلی (پازولینی شناس) که در مقدمه کتاب آمده ست را می آورم و نوشتن یادداشتی مفصل درباره شاعر را به زمانی دیگر موکول می کنم:
آلبرتو موراویا در سخنرانیاش اندکی پس از قتل وحشیانه و نابههنگام پازولینی ِشاعر گفت «انگشتشمار مؤلفانی بودهاند که مثل پازولینی اینقدر کم فهمیده شده باشند ... |
|
ادامه ... |
شعرهایی از ویلیام بلیک مترجم: مهین احمدی معز |
|
11 خرداد 96 | ادبیات جهان | مهین احمدی معز | |
با معشوق هرگز از عشق مگو
که عشق را گفتن نتوان که باد ملایم خاموش و نادیدنی می وزد. من از عشق خود گفتم، من به عشق خود گفتم ... |
|
ادامه ... |
شعری از مهتاب سالاری | |
11 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | مهتاب سالاری | |
از دلاشوبیِ نبودن تو
تا تناغوشیِ غزل شدنم از منِ بوفِ خود کُشیده ی کور تا تو یٍ صادقِ هدایتنم ... |
|
ادامه ... |
شعری از سونای آکین Sunay Akın به همراه اصل شعر ترجمه از کیومرث نظامیان |
|
9 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | کیومرث نظامیان | |
در میان صفحههای کتاب آزادی
طناب چوبههای داری که جلادان مهیا کردهاند صفحههایی ناتمام را نشان میدهند تا خواندنشان ادامه یابد چگونه برای انسان ... |
|
ادامه ... |
شعری از آفاق شوهانی با ترجمه به استانبولی مترجم: ابوالفضل پاشا |
|
9 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | ابوالفضل پاشا | |
وقتی به زمستان قول دادم که برمیگردی
طاق بستان خندید ... |
|
ادامه ... |
شعری از علی خاکزاد | |
9 خرداد 96 | شعر امروز ایران | علی خاکزاد | |
ذکری جمیل بود لحن کبوتری لبهاش
با رفرفه بر بالین مینشست با آواز پنجه در دل چون میزد ... |
|
ادامه ... |
سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی آزاده فراهانی |
|
9 خرداد 96 | اندیشه و نقد | آزاده فراهانی | |
در این نوشتار از غایب های بزرگی می گویم که میتوانند شاهدان زنده ای ازدست اندازی ادبیات فراتر از فلسفه به حریم فهم بشر باشند. غیابی که در بخشی از تاریخ خود جایگزین مفهوم قلدر و قدیم "حضور" می شود. غیابی که درنوع کارکرد خود زن می شود تا تفکر مردانه را به چالشی بزرگ دچار سازد ...
|
|
ادامه ... |
شعری از مجید رعایایی | |
8 خرداد 96 | شعر امروز ایران | مجید رعایایی | |
پی در پی احضـار می شوم
یک بار برای روح یک بار برای تو یک بار برای یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت ( تـف ). تلفن تمام می شود و شعبات متعدد دور پرونده ام چرخ می زنند ... |
|
ادامه ... |
شعری از فرناز فرازمند | |
7 خرداد 96 | شعر امروز ایران | فرناز فرازمند | |
و گفتهاند ابنالسلام امتحان خداوند است
تو خوابیدهای با آهوها در صحرا من بر بستر قایقی که پر میشود از آب اندوهگین من که زعفران میسایم ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی پرویز حسینی |
|
7 خرداد 96 | اندیشه و نقد | پرویز حسینی | |
اولین مجموعه شعر خانم ده بزرگی، مثل خیلی از شاعران خاموش اما بیدار زن جامعه ی ما، درمیانسالی منتشر شده است. شامل ۷۷ شعر بدون نام که شماره گذاری شده اند، در ۸۱ صفحه و باز مانند کتاب اول بسیاری از شاعران زن معاصر آگاهانه یا ناآگاهانه دیده نمیشود و همه چیز به سکوت برگزار می شود ...
|
|
ادامه ... |
شعری از حسین چمن سرا | |
7 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | حسین چمن سرا | |
از ناز برده از دل زارم شکیب ها
رغبت نشان دهد به کمین رقیب ها بلبل نسیبی از گل رویت نبرد و برد یک عالم از فغان فراقش نسیب ها ... |
|
ادامه ... |
شعرهایی از هرمز علیپور | |
6 خرداد 96 | شعر امروز ایران | هرمز علیپور | |
میایستید یک چای بخوریم یا که درمیروید
بر بخش دوم جمله دست میکشید یکدفعه سردم میشود پس نه جملهای مینویسم ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه ی "آبـــی ناگــهان" از "منصـــور خورشـــیدی" وندیـداد امـین |
|
6 خرداد 96 | اندیشه و نقد | وندیـداد امـین | |
داوری و محاجه در خصوص زبان و عوالم آن، بارها ما را دچار ضایعات و کژروی های زبان شناختی نموده که زبان را بدون رعایت ماهیت معنایی و نشانه شناختی و حتی بدون در نظر گرفتن موازین مستقل بنیادین آن، به سر حد ابتذال و فروپاشی می کشانیم. چرا که تقرب ( (approadeزبان و انسان و هم چنین سیاق نشانه های زبانی را بر مبنای یک تفکر پایدار و با ثبات پی ریزی نمی نماییم ...
|
|
ادامه ... |
یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا امیرحسین بریمانی |
|
6 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی | |
عدم پیوستگیِ مکان، راه را ناگزیر به بیراهه می برد. تداعی های آزاد، پتانسیل های محدودکننده وضعیت های ممکن را از تجربه روزمره سلب می کنند تا دیگر هر رفتنی سقوط باشد.
درواقع همیشه در متن فدایی نیا سکوهای (فضاهای اولیه ی مکان مند) برای سقوط هست که محرک این پرش ها نیز اغلب فضاهای عاشقانه هستند ... |
|
ادامه ... |
زبانِ شعر-شعرِ زبان محمدرضا حجازی |
|
2 خرداد 96 | اندیشه و نقد | محمدرضا حجازی | |
شعر بیانِ احساسی ناگهان است,نه بیانِ اندیشه ای منسجم,به عبارتی حرکاتِ ناخودآگاهِ واژگانی ست که به خودیِ خود خاصیتی جز حالاتِ تفکّری خودآگاه ندارند.پس شاعر سراینده ی احساسی ناگهان از حرکت و حالتِ اشیاء و موجودات است,نه مبلّغِ فکر یا اعتقادی خاص ...
|
|
ادامه ... |
شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان لیلا درخش |
|
1 خرداد 96 | اندیشه و نقد | لیلا درخش | |
بي شك ادبيات گرجستان تاابدوامداراثري است به نام پلنگينه پوش شوتاروستاولي كه خودشاعرآنرابرگرفته ازآثارادبي ايران مي داندومنتقدان آن رارنسانسي دراين سرزمين ،دراين مقاله بابررسي ده داستان نخست وتطبيق آن باشاهنامه ي سترگ حكيم طوس برآن شدم ضمن معرفي اين اثربه مخاطبان فهيم ادبيات ،تأثير منظومه هاي ديگرپارسي رانيزبرمتن اين اثرنمايان كنم ،لازم به ذكراست اين اثربرخلاف شاهنامه كه حماسه اي طبيعي ست درعمده ي قسمتهاحماسه اي مصنوع است ...
|
|
ادامه ... |
سایر صفحات : 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155
اینجا و آنجا
- نگاهی تازه به سرودههای نصرت رحمانی
- «هشام مطر» برنده جایزه جورج اورول شد
- جایزه ادبیات داستانی زنان به «روث اوزکی» رسید
- توصیف علی باباچاهی از مسعود احمدی
- سید علی صالحی: شعر مسعود احمدی از زندگی سرشار بود
- «آزما»ی جدید منتشر شد
- سرانجام مردی که از «شاملو» کند و به «اخوان» نزدیک شد
رمان پنج باب در رجعت سلیم و دوالپا نوشته ی احمد درخشان |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو
شرایط درج آگهی در پیاده رو |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |