داستانی از مریم هراتی
14 بهمن 95 | داستان | مریم هراتی داستانی از مریم هراتی
اگه یه روزی بیاد و دوباره حتی برای یه بار دیگه هم شده از اون کوچه رد شم، این بار سرم رو بالا می گیرم و با تمام وجود، جوری که انگار تمام وجودم را توی چشمام ریخته باشم با تک تک سلول های بدنم اون لحظه رو نگاه می کنم. اصلا مثل یک اسکنر قوی تمام دقایقش رو اسکن می کنم. می خوام این بار با دقت ببینم تمام اون ثانیه ها و دقایقی رو که تو اون سال ها جراءت دیدنش رو نداشتم ... ...

ادامه ...
معرفی رمان "آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند، بد تا کردند"
مجتبا هوشیار محبوب
14 بهمن 95 | معرفی کتاب | مجتبا هوشیار محبوب معرفی رمان
نشر چشمه در معرفی نویسنده این کتاب و این رمان نوشته است: "مجتبا هوشیار‌محبوب نویسنده‌ی جوانِ تجربه‌گرای روزگارِ ماست. رمانِ قبلی‌اش با نامِ" آقای مازِنی و دلتنگی‌های پدرش" در سالِ 1391 یکی از برگزیدگان و رمان شایسته تحسین جایزه‌ی رمانِ متفاوتِ سال، "واو"، شد. کتابِ تازه‌ی این نویسنده یعنی" آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند بد تا کردند" ادامه‌ای ا‌ست بر روند فکری و روایی این داستان‌نویسِ ...

ادامه ...
شعری از پانته‌آ صفائی
14 بهمن 95 | قوالب کلاسیک | پانته‌آ صفائی شعری از پانته‌آ صفائی
نصف جهان من! همهٔ اصفهان من!
ای نیزهٔ فرو شده در استخوان من!
هر زخم روی پیکر من ردپای توست
نقش تو است در همه جای جهان من ...

ادامه ...
سرودن رباعی بعد از خیام این گونه گمان نمی رفت
هوشنگ چالنگی
14 بهمن 95 | اندیشه و نقد | هوشنگ چالنگی سرودن رباعی بعد از خیام این گونه گمان نمی رفت
هوشنگ چالنگی
اگر رباعیات ایرج زبردست را نمی دیدیم وقتی صحبت از رباعی می شد کسی جز خیام و تا حدودی ابوسعید ابوالخیر به یادمان نمی آمد، از این گذشته کار بی نظیر این شاعر در رباعی آن گونه است که انسان متوجه می شود عجیب در قوالب کلاسیک چه کار های شگفت می توان انجام داد ...

ادامه ...
توضیحاتی در مورد انتشار آثار
در بخش "غزل معاصر ایران"
مریم جعفری آذرمانی
12 بهمن 95 | قوالب کلاسیک | مریم جعفری آذرمانی / تحریریه توضیحاتی در مورد انتشار آثار 
در بخش
غزل و دیگر شعرهایی که در قالبهای موزون و مقفی سروده می شوند، چندین دهه است که زبان و بیان و تفکر نو دارند، از این رو به جای عبارتِ «شعر کلاسیک»، که همه قالبهای موزون و مقفی را در بر می گیرد ولی در عین حال برای توصیفِ زبان و بیان و محتوای امروزیِ این شعرها منصفانه نیست، از عبارتِ «غزل معاصر ایران» استفاده کردیم، با این توضیح که در بخش غزل معاصر، علاوه بر غزل، قالبهای دیگر مثل رباعی، مثنوی، چهارپاره، قالبهای ترکیبی و غیره نیز منتشر می شوند. ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر "ایستادن ممنوع"
عبدالرضا قنبری
12 بهمن 95 | اندیشه و نقد | عبدالرضا قنبری نگاهی به مجموعه شعر
از شگردهای موثر برای خلق گزاره های شعری ، عنصر روایت است. در شعر معاصر روایت مسیر تازه ای را برگزیده است و دنبال می کند؛ که در آن با آشنایی زدایی و تخریب روایت ، شاعر امکان می یابد تا نگرش مخاطبانش را نسبت به جهان پیرامونی ، تغییر و یا آن گونه که خود می خواهد و مقصود و منظورش است ، شکل و جهت دهد. ودر این میان با فضاسازی های مناسب بین خود و مخاطب اشعارش رابطه ای صمیمانه و همدلانه ایجاد می کند.با این همه ...

ادامه ...
شعری از محمد رضا اميري
12 بهمن 95 | قوالب کلاسیک | محمد رضا اميري شعری از محمد رضا اميري
گرفته ابري از اندوه باران آسمانت را
و ميخواهد ببارد امتداد گيسوانت را
تو اما سخت دلگيري چرا در ساعت باران
كسي برهم زده آرامش در آشيانت را ...

ادامه ...
آسیب‌شناسی ترجمه (4)
یادداشتی از ابوالفضل پاشا
11 بهمن 95 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | ابوالفضل پاشا / تحریریه پیاده رو آسیب‌شناسی ترجمه (4)
یادداشتی از ابوالفضل پاشا
این شعر در مأخذ - که کتابی‌ست شامل شعرهای شاعران ترکیه با موضوع استانبول با ترجمه‌ی یکی از مترجم‌های پرکار - دقیقن به همین شکل و با همین حجم و به نام شاعر آن نِجیپ فاضیل کیساکورک - که در ایران به نجیب فاضل کیساکورک و حتا گاهی قیساقورق نیز مشهور است - به چاپ رسیده ...

ادامه ...
مرگ خواني كوتاه
خوانش شعر «وقتی که بلند می رفتیم» از سامان ح اصفهاني
مونا طالشي
11 بهمن 95 | اندیشه و نقد | مونا طالشي مرگ خواني كوتاه
خوانش شعر «وقتی که بلند می رفتیم» از سامان ح اصفهاني
مونا طالشي
اين شعر در فرصت خود يك مرگ خواني كوتاه است. عناصر متن جايگزين هم مي‌شوند و امتداد مي‌يابند تا فرصت خواندن ما باشند و نظامي استعاري را به وجود مي‌آورند كه عناصر آن با جايگزين شدن به جاي يكديگر حاوي تعريف هم مي‌شوند، يعني شروع به خواندن هم مي‌كنند و هم خواندن ما را درون‌متني مي‌كنند ...

ادامه ...
نگاهی به دفتر شعر "هفته های بی حوصله"
از "شهین ده بزرگی"
نوشته ی امین فقیری
11 بهمن 95 | اندیشه و نقد | امین فقیری نگاهی به دفتر شعر
در بعضی از اشعار، شهین ده بزرگی نمی تواند به درستی مفهوم آنچه را که در ذهن دارد بیان کند. اندیشه ای به شعر شاعر ورود می کند و پس از یکی دو سطر وامی ماند.
انگار که خواننده را درمانده حدس و گمان می سازد ...

ادامه ...