تندیس معنا به سبک هندی
خوانش نقطسطری از: مینو نصرت
افسانه نجومی
30 خرداد 96 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی تندیس معنا به سبک هندی
خوانش نقطسطری از: مینو نصرت
افسانه نجومی
توجه به زبان گفتار و بهره‌گرفتن از معیارهای زیبایی‌شناختی آن، شعر معاصر فارسی را از دوره‌ی مشروطه و به خصوص پس از ظهور نیما، به عرصه‌ی عینیت‌گرایی، جزئی‌نگری و رسیدن به طبیعت زبان، به یاری لحن گفتاری کلام روزمره نزدیک‌ نمود. شبه جریانی فراگیر که در هر دهه با گسترش در زبان و بیان، نقش برجسته‌تری یافت. در این میان توجه ویژه به زبان فاخر ادبی، و تلفیق آن با عناصر بیانی، تصویری و بلاغی، قابلیت‌های متفاوتی را در عرصه‌ی شعر امروز به رخ کشید ...

ادامه ...
مکثی بر" کاترینا توفان مورد علاقه‌ی من است" سروده‌ی فرزانه قوامی
افسانه نجومی
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکثی بر
متناقض‌نمایی و برجسته‌سازی عنصر طنز، مطایبه و گروتسک،از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که شعر امروز فارسی فرآیندهای معناسازی خود را بردوش آن‌ها یله کرده است.اگرچه نقش تعلیق و تعویق معنا به مثابه شاخصه‌هایی محوری درمتن که همواره مولفه‌های زبانی، بیانی و وجوه زیبایی شناسی خاصی را در حجم گسترده‌ای از شعر پراکنده‌اند، همچنان قابل رصد شدن‌ هستند ...

ادامه ...
مکث و مروری بر شعر 385: سروده‌ی فرزاد میر احمدی
افسانه نجومی
14 خرداد 95 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکث و مروری بر شعر 385: سروده‌ی فرزاد میر احمدی
افسانه نجومی
شعر معاصر فارسی در طول چند دهه‌‌ی اخیر با فراز و فرودهای نگرشی و نگارشی فراوانی روبه رو بوده است. در این میان توجه به نقش‌آفرینی شاعران که در سطوح زیبایی شناختی متفاوت با ارائه‌ی پیشنهادهای تازه، در جهت تثبیت و گسترش شعر معاصر گام‌های تازه‌ای را پیموده‌اند، می‌تواند در شناخت هرچه بهتر همان فراز و فرودها موثر باشد ...

ادامه ...
شعرهایی از افسانه نجومی
22 فروردین 95 | شعر امروز ایران | افسانه نجومی شعرهایی از افسانه نجومی
همین که صدایم را با خود بیاورم کافی‌ست
این ذوزنقه با همه‌ی کورچشمی‌اش
آفتاب نموری‌ست
پنجه می‌زند برای مشاهده ...

ادامه ...
مکث و مروری بر مجموعه شعر
" شعرماهی صید ناشدنی" سروده‌ی علی قنبری
افسانه نجومی
8 آبان 94 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکث و مروری بر مجموعه شعر
وقتی به این گفته‌ی پل‌والری با دقت بیشتری نگاه کنیم: "شعرتعریف‌ناشدنی و تعریف‌ناپذیراست" آن وقت می‌توانیم الگوی دقیق و منطقی‌تری برای عبارت‌هایی پیدا کنیم که می‌کوشند تا در بطن خود روایتی را شکل دهند که محصول نگاه و نگرش شاعر به وقایع جهان پیرامون‌اند. ...

ادامه ...
مکث و مروری بر مجموعه شعر "هیپنوز در مطب دکتر کالیگاری"
سروده‌ی آزیتا قهرمان
افسانه نجومی
1 خرداد 94 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکث و مروری بر مجموعه شعر
وقتی ارسطو می‌گوید: "هدف هنر نگاه داشتن آینه در برابر زندگی است"برواقع نگاری هنر و برجسته‌نمایی وقایع جهان هستی بوسیله‌ی آن تاکید می‌کند. تاکیدی که سبب می‌شود تاهنر و به ویژه شعر با نزدیک شدن به موقعیت انسانی، واقعیت را انسان‌گونه تصویر نماید.تجربه‌ای زیبایی‌شناسانه که در بسیاری از اتفاقات نهفته در گزاره‌های متنی تعبیه شده‌اند و پس از خوانش، با ارجاع به جهان پیرامون دوباره در ذهن مخاطب بازسازی می‌شوند. ...

ادامه ...
مروری بر مجموعه شعر"کتابی که نمی‌خواستم" سروده آتفه چهارمحالیان/ افسانه نجومی
2 آبان 93 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مروری بر مجموعه شعر
یکی از مولفه‌هایی که شعر فارسی همواره از آن به مثابه شگردی کارآمد بهره گرفته است عنصر روایت و توجه به کاربرد مولفه‌های آن در خلق گزاره‌های شعری است. روایت اما در شعر معاصر مسیر تازه‌ای پیدا نمود. تخریب روایت و آشنایی‌زدایی از نحوه‌ی به کارگرفتن آندر متن امکان تازه‌ای را بوجودآورد تا در سایه‌ی آن شاعر بتواند نگرشمخاطب را نسبت به جهان و حوادث آن به گونه‌ای تنظیم کند که خود خواسته است. ...

ادامه ...
مکث و مروری بر شعر " زیارت نامه ی مرغ سحر و همخوانی دختران خرداد ماه " سروده سید علی صالحی/ افسانه نجومی
14 دی 91 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی مکث و مروری بر شعر
با این همه همچنان که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد،سید علی صالحی در حوزه ی تاثیر پذیری شاعران فراوانی قرار گرفته و توانسته است بر شاعران بسیاری تاثیر عمیقی بگذارد ،تا جایی که شگردها ی نگرشی و نگارشی و طنین موسیقایی مستتر در شعرها ، بسیاری از شاعران جوان را با تاثیر پذیری از لحن و ساز وکارهای ساختاری شعر وی با خود همراه نموده است ...

ادامه ...
بازخوانی شعر همه چيزعادی است از مجموعه تبصره مهرنوش قربانعلی / افسانه نجومی
5 شهریور 91 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی بازخوانی شعر همه چيزعادی است از مجموعه تبصره مهرنوش قربانعلی / افسانه نجومی
شعر با بیانی جنونمند و شیزوفرونیک نمای خود، به نمود عقلانیتی دست می‌یابد که از جهان رخت بربسته است ، نگاهی که عامدانه ساختار کلی شعر را از تن دادن به قیود های یک سو نگر ، در قالب قطعیت های معنایی می‌رهاند ، تا به همراه عناصر چند گانه ، طیفی چند بعدی را درتارو پود نوشتار به گردش در آورد . ...

ادامه ...