تندیس معنا به سبک هندی خوانش نقطسطری از: مینو نصرت افسانه نجومی |
|
30 خرداد 96 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
توجه به زبان گفتار و بهرهگرفتن از معیارهای زیباییشناختی آن، شعر معاصر فارسی را از دورهی مشروطه و به خصوص پس از ظهور نیما، به عرصهی عینیتگرایی، جزئینگری و رسیدن به طبیعت زبان، به یاری لحن گفتاری کلام روزمره نزدیک نمود. شبه جریانی فراگیر که در هر دهه با گسترش در زبان و بیان، نقش برجستهتری یافت. در این میان توجه ویژه به زبان فاخر ادبی، و تلفیق آن با عناصر بیانی، تصویری و بلاغی، قابلیتهای متفاوتی را در عرصهی شعر امروز به رخ کشید ...
|
|
ادامه ... |
ویژه نامه ها
1400 |
نوروز 1399 |
نوروز 1398 |
نوروز 1397 |
داستان نوروز 1396 |
نوروز 1393 |
بهرام اردبیلی |
ترجمه اولیس اثر جویس |
ساده نویسی |
علی مسعود هزارجریبی |
مکثی بر" کاترینا توفان مورد علاقهی من است" سرودهی فرزانه قوامی افسانه نجومی |
|
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
متناقضنمایی و برجستهسازی عنصر طنز، مطایبه و گروتسک،از مهمترین مولفههایی است که شعر امروز فارسی فرآیندهای معناسازی خود را بردوش آنها یله کرده است.اگرچه نقش تعلیق و تعویق معنا به مثابه شاخصههایی محوری درمتن که همواره مولفههای زبانی، بیانی و وجوه زیبایی شناسی خاصی را در حجم گستردهای از شعر پراکندهاند، همچنان قابل رصد شدن هستند ...
|
|
ادامه ... |
مکث و مروری بر شعر 385: سرودهی فرزاد میر احمدی افسانه نجومی |
|
14 خرداد 95 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
شعر معاصر فارسی در طول چند دههی اخیر با فراز و فرودهای نگرشی و نگارشی فراوانی روبه رو بوده است. در این میان توجه به نقشآفرینی شاعران که در سطوح زیبایی شناختی متفاوت با ارائهی پیشنهادهای تازه، در جهت تثبیت و گسترش شعر معاصر گامهای تازهای را پیمودهاند، میتواند در شناخت هرچه بهتر همان فراز و فرودها موثر باشد ...
|
|
ادامه ... |
شعرهایی از افسانه نجومی | |
22 فروردین 95 | شعر امروز ایران | افسانه نجومی | |
همین که صدایم را با خود بیاورم کافیست
این ذوزنقه با همهی کورچشمیاش آفتاب نموریست پنجه میزند برای مشاهده ... |
|
ادامه ... |
مکث و مروری بر مجموعه شعر " شعرماهی صید ناشدنی" سرودهی علی قنبری افسانه نجومی |
|
8 آبان 94 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
وقتی به این گفتهی پلوالری با دقت بیشتری نگاه کنیم: "شعرتعریفناشدنی و تعریفناپذیراست" آن وقت میتوانیم الگوی دقیق و منطقیتری برای عبارتهایی پیدا کنیم که میکوشند تا در بطن خود روایتی را شکل دهند که محصول نگاه و نگرش شاعر به وقایع جهان پیراموناند. ...
|
|
ادامه ... |
مکث و مروری بر مجموعه شعر "هیپنوز در مطب دکتر کالیگاری" سرودهی آزیتا قهرمان افسانه نجومی |
|
1 خرداد 94 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
وقتی ارسطو میگوید: "هدف هنر نگاه داشتن آینه در برابر زندگی است"برواقع نگاری هنر و برجستهنمایی وقایع جهان هستی بوسیلهی آن تاکید میکند. تاکیدی که سبب میشود تاهنر و به ویژه شعر با نزدیک شدن به موقعیت انسانی، واقعیت را انسانگونه تصویر نماید.تجربهای زیباییشناسانه که در بسیاری از اتفاقات نهفته در گزارههای متنی تعبیه شدهاند و پس از خوانش، با ارجاع به جهان پیرامون دوباره در ذهن مخاطب بازسازی میشوند. ...
|
|
ادامه ... |
مروری بر مجموعه شعر"کتابی که نمیخواستم" سروده آتفه چهارمحالیان/ افسانه نجومی | |
2 آبان 93 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
یکی از مولفههایی که شعر فارسی همواره از آن به مثابه شگردی کارآمد بهره گرفته است عنصر روایت و توجه به کاربرد مولفههای آن در خلق گزارههای شعری است. روایت اما در شعر معاصر مسیر تازهای پیدا نمود. تخریب روایت و آشناییزدایی از نحوهی به کارگرفتن آندر متن امکان تازهای را بوجودآورد تا در سایهی آن شاعر بتواند نگرشمخاطب را نسبت به جهان و حوادث آن به گونهای تنظیم کند که خود خواسته است. ...
|
|
ادامه ... |
مکث و مروری بر شعر " زیارت نامه ی مرغ سحر و همخوانی دختران خرداد ماه " سروده سید علی صالحی/ افسانه نجومی | |
14 دی 91 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
با این همه همچنان که در ابتدای متن نیز به آن اشاره شد،سید علی صالحی در حوزه ی تاثیر پذیری شاعران فراوانی قرار گرفته و توانسته است بر شاعران بسیاری تاثیر عمیقی بگذارد ،تا جایی که شگردها ی نگرشی و نگارشی و طنین موسیقایی مستتر در شعرها ، بسیاری از شاعران جوان را با تاثیر پذیری از لحن و ساز وکارهای ساختاری شعر وی با خود همراه نموده است ...
|
|
ادامه ... |
بازخوانی شعر همه چيزعادی است از مجموعه تبصره مهرنوش قربانعلی / افسانه نجومی | |
5 شهریور 91 | اندیشه و نقد | افسانه نجومی | |
شعر با بیانی جنونمند و شیزوفرونیک نمای خود، به نمود عقلانیتی دست مییابد که از جهان رخت بربسته است ، نگاهی که عامدانه ساختار کلی شعر را از تن دادن به قیود های یک سو نگر ، در قالب قطعیت های معنایی میرهاند ، تا به همراه عناصر چند گانه ، طیفی چند بعدی را درتارو پود نوشتار به گردش در آورد . ...
|
|
ادامه ... |
اینجا و آنجا
- نگاهی تازه به سرودههای نصرت رحمانی
- «هشام مطر» برنده جایزه جورج اورول شد
- جایزه ادبیات داستانی زنان به «روث اوزکی» رسید
- توصیف علی باباچاهی از مسعود احمدی
- سید علی صالحی: شعر مسعود احمدی از زندگی سرشار بود
- «آزما»ی جدید منتشر شد
- سرانجام مردی که از «شاملو» کند و به «اخوان» نزدیک شد
رمان پنج باب در رجعت سلیم و دوالپا نوشته ی احمد درخشان |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو
شرایط درج آگهی در پیاده رو |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |