شعری از ابوذر افشنگ | |
7 خرداد 97 | قوالب کلاسیک | ابوذر افشنگ |
![]() |
بانویِ اول توو قصرم
سلطانِ صاحب قرانی خوابیده توو اصفهانت این جنگل دیلمانی ... |
|
ادامه ... |

ویژه نامه ها
![]() |
نوروز 1398 |
![]() |
نوروز 1397 |
![]() |
داستان نوروز 1396 |
![]() |
نوروز 1393 |
![]() |
بهرام اردبیلی |
![]() |
ترجمه اولیس اثر جویس |
![]() |
ساده نویسی |
![]() |
علی مسعود هزارجریبی |
داستانی از ماریا گودین ترجمه ی نوشین خندانی |
|
7 خرداد 97 | ادبیات جهان | ماریا گودین |
![]() |
ماریا گودین از دانشگاه کنت فارغ التحصیل شد. او دارای مدرک فرانسه و انگلیسی می باشد. پس از مدتی کار در فرانسه، به عنوان معلم زبان انگلیسی مشغول به کار شد و پس از آن به عنوان یک مشاور به کار خود ادامه داد. یکی از داستان های ماریا گودین به نام «From The Kitchen Of Half Truth » براساس یک داستان کوتاه است که در سال 2007 جایزه Derby Short Story Competition را از آن خود کرد. او در داستان کوتاه کسی برای دوست داشتن عشق ناب و خالصانه مادری به فرزندش را به تصویر کشیده است. ماریا به همراه ...
|
|
ادامه ... |
شعرهایی از محمد زندی | |
4 خرداد 97 | شعر امروز ایران | محمد زندی |
![]() |
تو را برمی دارند
به بیابانی در میانهی خستگیات پرتاب میکنند به اتاقی ... |
|
ادامه ... |
«ترانهی پشت بامها و دودکشها» گزیدهیی از شعرهای اورهان وِلی کانیک ترجمهی مجتبا نهانی |
|
4 خرداد 97 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | مجتبی نهانی |
![]() |
اورهان وِلی کانیک در 13 نیسان Nisan منطبق بر ماهِ آوریل و در سال 1914 در ایستانبول İstanbul دیده به جهان گشود. او دورهی دبیرستان را در آنکارا Ankara گذراند و در همان سالها بود که با دو شاعر مهم یعنی «اوکتای ریفات» با نام کامل «اوکتای ریفات هوروزجو»Oktay Rıfat Horozcu - که در ایران به «اوکتای رفعت» مشهور است - و «ملیح جودت» با نام کامل «ملیح جِودت آندای» Melih Cevdet Anday آشنا شد که این سه نفر بعدها جریانی شعری با نام گاریپ Garip - یا همان «غریب» - به راه انداختند ...
|
|
ادامه ... |
قاآنی شیرازی، شاعری مهاجر و در خدمت قاجارها دکترمحمد کشاورز بیضایی |
|
4 خرداد 97 | اندیشه و نقد | دکتر محمد کشاورز بیضایی |
![]() |
میرزا حبیب الله، متخلص به «قاآنی» و ملقب به «حکیم» از شاعران برجسته ی ایران در قرن سیزدهم هجری است. در باب زندگانی قاآنی سندی بر جای مانده که ترجمه ی حالی از وی است. این سند که در نهایت اجمال و اختصار به قلم وی نگارش یافته، گوشه ای از زندگی وی را روشن می نماید. وی در ارتباط با سال و مکان تولدش می نویسد: «مولد صوری و مقطع سرّه و مسقط رأس بنده جانی متخلص بقاآنی شیرازست؛ و چنان شنیده ام که روز بیست و نهم شعبان المعظّم ...
|
|
ادامه ... |
داستانی از ریحانه ظهیری | |
1 خرداد 97 | داستان | ریحانه ظهیری |
![]() |
در آغوشِ سخت وان حمام زانوهایم را بغل کردهام. قطرات آب، از بین موهای خیسم که روی شانهام رها شده به پایین سرازیر میشوند. وان پر آب گرم است و از دوش هم آب باریکهای میآید. چشمانم را بستهام و صورتم را زیر دوش بالا گرفتهام. ذهنم هزار جا پرسه میزند. از سفر لَنگکاوی با اَبَک، تا بستری شدنش. از بستری شدنش تا آن روزهای غمآلود ...
|
|
ادامه ... |
شعرهایی از نیلوفر شریفی | |
1 خرداد 97 | شعر امروز ایران | نیلوفر شریفی |
![]() |
دست بكش!
بر موهايم پروازِ بیشمارِ كلاغها هنوز سیاه است و مرگ لبخند مىزند! ... |
|
ادامه ... |
زبانی متفاوت و بدیع حرف های مصطفی ملکیان درباره رباعیات ایرج زبردست |
|
1 خرداد 97 | اندیشه و نقد | ایرج زبردست |
![]() |
من اشعار ایرج را رده بندی می کنم و در مقوله ی اشعار عرفانی جای می دهم. اشعار عرفانی ادبیات فارسی سه ویژگی دارد. یکی سرشار از تناقض و متناقض نمایی هاست، همان چیزی که در اشعار عرفانی به آن شطحیات می گویند. در اشعار ایرج زبردست هم اینگونه تناقض گویی ها و متناقض نمایی ها را بیان کردن به وفور وجود دارد ...
|
|
ادامه ... |
داستانی از لاله فقيهي | |
31 اردیبهشت 97 | داستان | لاله فقيهي |
![]() |
به خيالم هم نميرسيد كه اينجا باشد. كي فكرش را ميكند؟ راز آن خاطرهي جمعي، اينجا، درست توي پاتختي زهواردررفتهي زير تلفن! جايي كه بتواني از روي تخت دست دراز كني و كشوي پايين را باز كني و پوشهي قطور دستنوشتهها را از زير اسناد و مدارك بكشي بيرون ولي هيچوقت اين كار را نكني. آن وقت يك روز كه دلت بدجور گرفته و همين طور بيجهت براي اين كه خودت را گول بزني ...
|
|
ادامه ... |
دهه نود دهه ظهور اروتیسم، ابتذال گرایی و تزلزل جایگاه شعر معاصر جلال صابری نژاد |
|
31 اردیبهشت 97 | اندیشه و نقد | جلال صابری نژاد |
![]() |
بدون شک دهه نود، دهه بحران ارزشهای اخلاقی، بحرانهای شعری و ظهور اروتیسم و ابتذال گرایی و تزلزل جایگاه شعر معاصر و شروع نو بحرانهای کوچک برای شعر معاصر است. شعر معاصری که با نیما شروع شد با نسل اول بعد از نیما بزرگانی همچون شاملو، اخوان، فروغ و سپهری تحول یافت و بعد از فراز و نشیبهای دهه هفتاد و هشتاد و نسل پرتلاشی همچون اشکوری، سپانلو، منوچهرآتشی، سید علی صالحی، هرمز علی پور، هوشنگ چالنگی، ابوالفضل پاشا، علیرضا پنجهای، آفاق شوهانی و ...به ثبات و مقبولیت و محبوبیت میان مردم ایران زمین رسید ...
|
|
ادامه ... |
سایر صفحات : 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256
اینجا و آنجا
- مصاحبه سایت نوبل با «توکارچوک» و «هاندکه»
- ماجرای اعطای نوبل ادبیات به پیتر هاندکه
- حقشان بود نوبل ببرند
- «آیههای آه» در ترکیه
- پیشبینی درباره جایزه نوبل ادبیات
- معرفی راهیافتگان به مرحله نهایی جایزه «فرشته»
- «فیل در تاریکی» نقد میشود
![]() |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو

![]() |
شرایط درج آگهی در پیاده رو |