شعری از علی رضا نوری | |
20 خرداد 96 | شعر امروز ایران | علی رضا نوری |
![]() |
سردم بود
گرگها بیرون پنجره زوزه میکشیدند موش خانه را برداشته بود از دوستان جانی خنجری به پهلو چاقویی در چشمم بود داشتم آخرین نفسهای یک آدم مرده را میکشیدم صدایی از آنطرف آرام صدایم کرد ... |
|
ادامه ... |

ویژه نامه ها
![]() |
1400 |
![]() |
نوروز 1399 |
![]() |
نوروز 1398 |
![]() |
نوروز 1397 |
![]() |
داستان نوروز 1396 |
![]() |
نوروز 1393 |
![]() |
بهرام اردبیلی |
![]() |
ترجمه اولیس اثر جویس |
![]() |
ساده نویسی |
![]() |
علی مسعود هزارجریبی |
شعری از اکبر قناعت زاده | |
18 خرداد 96 | شعر امروز ایران | اکبر قناعت زاده |
![]() |
چه خیالِ ناممکنی ست
وقتی می خواهی بروی و جائی نداری برایِ رفتن هرچه نگاه می کنی ... |
|
ادامه ... |
شعری از شهربانو طوسی | |
18 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | شهربانو طوسی |
![]() |
خبر تازه به منقار ندارند چرا ؟
هیچ خواهان و خریدار ندارند چرا؟ همه جا جارزنان گوش فلک را بردند خبری در خور بازار ندارند چرا؟ ... |
|
ادامه ... |
به بهانۀ ترجمه و انتشار دو کتاب از یو نسبو عمید بهبودی |
|
18 خرداد 96 | ادبیات جهان | عمید بهبودی |
![]() |
اولین تجربۀ جدیِ یو نسبو (متولد 1960، نروژ) در نوشتن، زمانی بود که یک انتشارات به او پیشنهاد داد خاطرات خود را از تجربیات گروه موسیقیشان بنویسد. درعوض، او شروع کرد به نوشتن پیرنگ اولین رمانش: خفاش (The Bat). این رمان پاییز 1997 منتشر و با استقبال فراوانی مواجه شد و جایزۀ بهترین کتاب جنایی نروژ و همچنین بهترین کتاب جنایی اسکاندیناوی را از آن خود کرد. وی با نوشتن بیش از بیست اثر شاخص، تا به حال نامزد و برندۀ چندین جایزۀ معتبر بینالمللی از جمله جایزۀ ادگار (2010)، جایزۀ کتاب کودکان آرک (2007) و جایزۀ پیر گینت (2013) شده ...
|
|
ادامه ... |
شعری از امین مرادی | |
17 خرداد 96 | شعر امروز ایران | امین مرادی |
![]() |
با اینکه در شگفت چیزی از من نمیپرید
به رنگِ خود درآمده از دور گفت: برای لا -مکانِ پاشیده بر دیوار- شعاعِ دایره گشتم! «کالاسکه» ... |
|
ادامه ... |
شعری از فاطمهالسادات حسینی | |
17 خرداد 96 | شعر امروز ایران | فاطمهالسادات حسینی |
![]() |
دستم خط میخورد
رد میزنم به هرچه مانده در کشالهی شب خط میخورد این چکمهها از نگاه تو چکیدهاند گریست باید اما گاه از صدای خنده تو را اما نمیدانم ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه شعر « افراد » از مهدی اشرفی سارا اسماعیلی |
|
17 خرداد 96 | اندیشه و نقد | سارا اسماعیلی |
![]() |
مجموعه شعر « افراد » با بیست و هشت قطعه شعر سپید دومین اثر مهدی اشرفی ، شاعر جوانیست که بیش از دو دهه است قلم فرسایی می کند. و به دور از هیاهو برای شعر و ادبیات می نویسد.
و اما دربارهی مهدی اشرفی باید گفت که دستی در داستان نویسی و نمایشنامه نویسی دارد. اما تریجیح اش در این سالها تنها چاپ دو مجموعه شعر بوده که هر کدام پتانسیل مانایی و ماندگاری و مرجع شدن را در سبک خود دارند ... |
|
ادامه ... |
شعری از سمیه جلالی | |
16 خرداد 96 | شعر امروز ایران | سمیه جلالی |
![]() |
جان می کند
با ناخن هایش خراش بر پوسته ی حجرالبلاء فی ممالک الفناء آن جا که رگه های شیر از پستانِ سنگ ها چکه نمی کند ... |
|
ادامه ... |
معرفی «آبی چشمانت آسمان چه کسی است» / آتیلا ایلهان ترجمه ی همت شهبازی |
|
16 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | پیاده رو |
![]() |
«آبی چشمانت آسمان چه کسی است» - مجموعهیی از شعرهای آتیلا ایلهان Attilâ İlhan - با ترجمهی همت شهبازی - در دسترسِ علاقهمندان قرار گرفت.
آتیلا ایلهان یکی از شاعران مهم و تأثیرگذار ترکیه است که در 15 هازیران ژوئن 1925 در منهمن Menemen - از توابعِ ایزمیر İzmir یا همان ازمیر - دیده به جهان گشود ... |
|
ادامه ... |
یادداشتی بر کتاب ایرج کیانی امیرحسین بریمانی |
|
13 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی |
![]() |
حمید شریف نیا در مقاله خود با نام «شعر در گردابی» شعری از کتاب ایرج کیانی در انتشارات بوتیمار را به نام منوچهر غفوریان آورده ست. این مقاله در سال 84 نوشته شده و کتاب در سال 95 منتشر. حال باتوجه به اینکه شخصا در صحت و سقم کار حمید شریف نیا شکی ندارم، یا نام منوچهر غفوریان به صورت سهوی زیر پای شعر کیانی در آن مقاله آورده شده ...
|
|
ادامه ... |
"آخرین حرف حوشانا" نوشته احمد آباکای ترجمهی شهرام دشتی |
|
13 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | پیاده رو |
![]() |
"آخرین حرف حوشانا" با عنوان اصلی Hoşananın Son Sözü کتابیست از آهمت آباکای Ahmet Abakay یا همان احمد آباکای با ترجمهی شهرام دشتی که به تازگی به اهتمامِ نشر رسپینا در دسترسِ علاقهمندان قرار گرفته است. ...
|
|
ادامه ... |
شعرهایی از منصور خورشیدی |
|
13 خرداد 96 | شعر امروز ایران | منصور خورشیدی |
![]() |
لبخند نور
در بال نیلوفر که میافتد عمق نگاه تو در خاک خانه میکند و حضور یک کتیبه شکل میگیرد ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به قصه «اسد و جمعه»؛ قاسم هاشمی نژاد سید حمید شریف نیا |
|
11 خرداد 96 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
«روزی که اسد با پدرش به دریا رفت جمعه را همراه خودش بُرد. دیگر هیچ کدام ترسی از دریا نداشتند. چون دریا با آنها رفیق بود. از ساحل اگر نگاه میکردی قایقی را میدیدی که دریا روی دست میبرد»؛ کتاب «اسد و جمعه» قاسم هاشمینژاد که در سال 1370 توسط نشر مرکز، کتاب مریم منتشر میشود با این پاراگراف به پایان میرسد. قصهای محلی که خاستگاه جغرافیای مستقلی برای شخصیتهایش میسازد و تصویر آزادمنشانهای برای ریشههای فرهنگی تاریخی یک منطقه ترسیم میکند ...
|
|
ادامه ... |
داستانی از دنا پرویزی | |
11 خرداد 96 | داستان | دنا پرویزی |
![]() |
از آن صداي مهيب بايد چند وقتي گذشته باشد. اينجا مدتهاست همه چيز در سكوت فرو رفته؛ از حركت خبري نيست. راستش تا حالا چنين تجربهاي نداشتم و نميدانم چطور بايد با آن برخورد كنم. دستوري دريافت نميكنم ولي طبق عادت ...
|
|
ادامه ... |
یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی (به ترجمه وندا جلیلی) |
|
11 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی |
![]() |
دراینجا صرفا چکیدهای از مقالهی استیون سارتارلی (پازولینی شناس) که در مقدمه کتاب آمده ست را می آورم و نوشتن یادداشتی مفصل درباره شاعر را به زمانی دیگر موکول می کنم:
آلبرتو موراویا در سخنرانیاش اندکی پس از قتل وحشیانه و نابههنگام پازولینی ِشاعر گفت «انگشتشمار مؤلفانی بودهاند که مثل پازولینی اینقدر کم فهمیده شده باشند ... |
|
ادامه ... |
شعرهایی از ویلیام بلیک مترجم: مهین احمدی معز |
|
11 خرداد 96 | ادبیات جهان | مهین احمدی معز |
![]() |
با معشوق هرگز از عشق مگو
که عشق را گفتن نتوان که باد ملایم خاموش و نادیدنی می وزد. من از عشق خود گفتم، من به عشق خود گفتم ... |
|
ادامه ... |
شعری از مهتاب سالاری | |
11 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | مهتاب سالاری |
![]() |
از دلاشوبیِ نبودن تو
تا تناغوشیِ غزل شدنم از منِ بوفِ خود کُشیده ی کور تا تو یٍ صادقِ هدایتنم ... |
|
ادامه ... |
شعری از سونای آکین Sunay Akın به همراه اصل شعر ترجمه از کیومرث نظامیان |
|
9 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | کیومرث نظامیان |
![]() |
در میان صفحههای کتاب آزادی
طناب چوبههای داری که جلادان مهیا کردهاند صفحههایی ناتمام را نشان میدهند تا خواندنشان ادامه یابد چگونه برای انسان ... |
|
ادامه ... |
شعری از آفاق شوهانی با ترجمه به استانبولی مترجم: ابوالفضل پاشا |
|
9 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | ابوالفضل پاشا |
![]() |
وقتی به زمستان قول دادم که برمیگردی
طاق بستان خندید ... |
|
ادامه ... |
شعری از علی خاکزاد | |
9 خرداد 96 | شعر امروز ایران | علی خاکزاد |
![]() |
ذکری جمیل بود لحن کبوتری لبهاش
با رفرفه بر بالین مینشست با آواز پنجه در دل چون میزد ... |
|
ادامه ... |
سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی آزاده فراهانی |
|
9 خرداد 96 | اندیشه و نقد | آزاده فراهانی |
![]() |
در این نوشتار از غایب های بزرگی می گویم که میتوانند شاهدان زنده ای ازدست اندازی ادبیات فراتر از فلسفه به حریم فهم بشر باشند. غیابی که در بخشی از تاریخ خود جایگزین مفهوم قلدر و قدیم "حضور" می شود. غیابی که درنوع کارکرد خود زن می شود تا تفکر مردانه را به چالشی بزرگ دچار سازد ...
|
|
ادامه ... |
شعری از مجید رعایایی | |
8 خرداد 96 | شعر امروز ایران | مجید رعایایی |
![]() |
پی در پی احضـار می شوم
یک بار برای روح یک بار برای تو یک بار برای یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت ( تـف ). تلفن تمام می شود و شعبات متعدد دور پرونده ام چرخ می زنند ... |
|
ادامه ... |
شعری از فرناز فرازمند | |
7 خرداد 96 | شعر امروز ایران | فرناز فرازمند |
![]() |
و گفتهاند ابنالسلام امتحان خداوند است
تو خوابیدهای با آهوها در صحرا من بر بستر قایقی که پر میشود از آب اندوهگین من که زعفران میسایم ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی پرویز حسینی |
|
7 خرداد 96 | اندیشه و نقد | پرویز حسینی |
![]() |
اولین مجموعه شعر خانم ده بزرگی، مثل خیلی از شاعران خاموش اما بیدار زن جامعه ی ما، درمیانسالی منتشر شده است. شامل ۷۷ شعر بدون نام که شماره گذاری شده اند، در ۸۱ صفحه و باز مانند کتاب اول بسیاری از شاعران زن معاصر آگاهانه یا ناآگاهانه دیده نمیشود و همه چیز به سکوت برگزار می شود ...
|
|
ادامه ... |
شعری از حسین چمن سرا | |
7 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | حسین چمن سرا |
![]() |
از ناز برده از دل زارم شکیب ها
رغبت نشان دهد به کمین رقیب ها بلبل نسیبی از گل رویت نبرد و برد یک عالم از فغان فراقش نسیب ها ... |
|
ادامه ... |
شعرهایی از هرمز علیپور | |
6 خرداد 96 | شعر امروز ایران | هرمز علیپور |
![]() |
میایستید یک چای بخوریم یا که درمیروید
بر بخش دوم جمله دست میکشید یکدفعه سردم میشود پس نه جملهای مینویسم ... |
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه ی "آبـــی ناگــهان" از "منصـــور خورشـــیدی" وندیـداد امـین |
|
6 خرداد 96 | اندیشه و نقد | وندیـداد امـین |
![]() |
داوری و محاجه در خصوص زبان و عوالم آن، بارها ما را دچار ضایعات و کژروی های زبان شناختی نموده که زبان را بدون رعایت ماهیت معنایی و نشانه شناختی و حتی بدون در نظر گرفتن موازین مستقل بنیادین آن، به سر حد ابتذال و فروپاشی می کشانیم. چرا که تقرب ( (approadeزبان و انسان و هم چنین سیاق نشانه های زبانی را بر مبنای یک تفکر پایدار و با ثبات پی ریزی نمی نماییم ...
|
|
ادامه ... |
یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا امیرحسین بریمانی |
|
6 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی |
![]() |
عدم پیوستگیِ مکان، راه را ناگزیر به بیراهه می برد. تداعی های آزاد، پتانسیل های محدودکننده وضعیت های ممکن را از تجربه روزمره سلب می کنند تا دیگر هر رفتنی سقوط باشد.
درواقع همیشه در متن فدایی نیا سکوهای (فضاهای اولیه ی مکان مند) برای سقوط هست که محرک این پرش ها نیز اغلب فضاهای عاشقانه هستند ... |
|
ادامه ... |
زبانِ شعر-شعرِ زبان محمدرضا حجازی |
|
2 خرداد 96 | اندیشه و نقد | محمدرضا حجازی |
![]() |
شعر بیانِ احساسی ناگهان است,نه بیانِ اندیشه ای منسجم,به عبارتی حرکاتِ ناخودآگاهِ واژگانی ست که به خودیِ خود خاصیتی جز حالاتِ تفکّری خودآگاه ندارند.پس شاعر سراینده ی احساسی ناگهان از حرکت و حالتِ اشیاء و موجودات است,نه مبلّغِ فکر یا اعتقادی خاص ...
|
|
ادامه ... |
شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان لیلا درخش |
|
1 خرداد 96 | اندیشه و نقد | لیلا درخش |
![]() |
بي شك ادبيات گرجستان تاابدوامداراثري است به نام پلنگينه پوش شوتاروستاولي كه خودشاعرآنرابرگرفته ازآثارادبي ايران مي داندومنتقدان آن رارنسانسي دراين سرزمين ،دراين مقاله بابررسي ده داستان نخست وتطبيق آن باشاهنامه ي سترگ حكيم طوس برآن شدم ضمن معرفي اين اثربه مخاطبان فهيم ادبيات ،تأثير منظومه هاي ديگرپارسي رانيزبرمتن اين اثرنمايان كنم ،لازم به ذكراست اين اثربرخلاف شاهنامه كه حماسه اي طبيعي ست درعمده ي قسمتهاحماسه اي مصنوع است ...
|
|
ادامه ... |
رباعی و نمایشنامه گوتیکی (نگاهی به یک رباعی از ایرج زبردست ) فیض شریفی |
|
1 خرداد 96 | اندیشه و نقد | فیض شریفی |
![]() |
پیش از این ها نیز زبردست از این تجربه های گوتیکی را تجربه کرده بود. تمام شعر سهم گوش نیست. تمام شعر هم چشم. ولی چشم، شعر را مدرن تر می کند و کرده است.
نیما نوشته بود که شاعر باید پروژکتورش را از آسمان به سمت زمین بچرخاند. باید وصفی و روایی باشد. باید شاعر بتواند شخصیت ها را درآورد و واقعی کند ... |
|
ادامه ... |
معرفی مجموعه «مدرنیزم در شعر ترک» | |
1 خرداد 96 | ادبیات ترکیه و آذربایجان | پیاده رو |
![]() |
«مدرنیزم در شعر ترک» عنوان کتابیست از «یالچین ارمعان» Yalçın Armağan و با ترجمهی «ناصر داوران» که گذری کلی در حوزهی تحولهای شعر ترکیه در سدههای اخیر را شامل میشود. این کتاب که با عنوان اصلی İmkânsız Özerklikبه معنای «استقلال غیرممکن» و با زیرعنوان Türk Şiirinde Modernizm به معنای «مدرنیزم در شعر ترک» در سال ۲۰۱۱ از طرف انتشارات «ایلهتیشیم» iletişim در ترکیه منتشر شده، در واقع پایاننامهی دکترای یالچین ارمعان است ...
|
|
ادامه ... |
اینجا و آنجا
- چرا «خروس جنگی» شکست خورد؟
- نخستین نمایش فیلم «بیگانه» در جشنواره امسال ونیز
- محمود دولتآبادی مردمیترین نویسنده ایران است
- پیکر شهرام شاهرختاش در خاک آرام گرفت
- «چراغ دل» برنده جایزه بوکر بینالمللی شد
- شاعری که پاسپورتش را از فروغ گرفت
- جواد مجابی در گفتوگو با ایبنا: دیگر رمان نمینویسم
![]() |
رمان پنج باب در رجعت سلیم و دوالپا نوشته ی احمد درخشان |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو

![]() |
شرایط درج آگهی در پیاده رو |
![]() |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |