سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی
آزاده فراهانی
9 خرداد 96 | اندیشه و نقد | آزاده فراهانی سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی
آزاده فراهانی
در این نوشتار از غایب‏ های بزرگی می ‏گویم که می‏توانند شاهدان زنده ‏ای ازدست اندازی ادبیات فراتر از فلسفه به حریم فهم بشر باشند. غیابی که در بخشی از تاریخ خود جایگزین مفهوم قلدر و قدیم "حضور" می‏ شود. غیابی که درنوع کارکرد خود زن می‏ شود تا تفکر مردانه را به چالشی بزرگ دچار سازد ...

ادامه ...
شعری از مجید رعایایی
8 خرداد 96 | شعر امروز ایران | مجید رعایایی شعری از مجید رعایایی
پی در پی احضـار می شوم
یک بار برای روح
یک بار برای تو
یک بار برای یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت
( تـف ).
تلفن تمام می شود
و شعبات متعدد دور پرونده ام چرخ می زنند ...

ادامه ...
شعری از فرناز فرازمند
7 خرداد 96 | شعر امروز ایران | فرناز فرازمند شعری از فرناز فرازمند
و گفته‌اند ابن‌السلام امتحان خداوند است
تو خوابیده‌ای با آهوها در صحرا
من بر بستر قایقی که پر می‌شود از آب
اندوهگین من
که زعفران می‌سایم ...

ادامه ...
نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی
پرویز حسینی
7 خرداد 96 | اندیشه و نقد | پرویز حسینی نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی
پرویز حسینی
اولین مجموعه شعر خانم ده بزرگی، مثل خیلی از شاعران خاموش اما بیدار زن جامعه ی ما، درمیانسالی منتشر شده است. شامل ۷۷ شعر بدون نام که شماره گذاری شده اند، در ۸۱ صفحه و باز مانند کتاب اول بسیاری از شاعران زن معاصر آگاهانه یا ناآگاهانه دیده نمیشود و همه چیز به سکوت برگزار می شود ...

ادامه ...
شعری از حسین چمن سرا
7 خرداد 96 | قوالب کلاسیک | حسین چمن سرا شعری از حسین چمن سرا
از ناز برده از دل زارم شکیب ها
رغبت نشان دهد به کمین رقیب ها
بلبل نسیبی از گل رویت نبرد و برد
یک عالم از فغان فراقش نسیب ها ...

ادامه ...
شعرهایی از هرمز علیپور
6 خرداد 96 | شعر امروز ایران | هرمز علیپور شعرهایی از هرمز علیپور
می‌ایستید یک چای بخوریم یا که درمی‌روید
بر بخش دوم جمله دست می‌کشید
یک‌دفعه سردم می‌شود
پس نه جمله‌ای می‌نویسم ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه ی "آبـــی ناگــهان" از "منصـــور خورشـــیدی"
وندیـداد امـین
6 خرداد 96 | اندیشه و نقد | وندیـداد امـین نگاهی به مجموعه ی
داوری و محاجه در خصوص زبان و عوالم آن، بارها ما را دچار ضایعات و کژروی های زبان شناختی نموده که زبان را بدون رعایت ماهیت معنایی و نشانه شناختی و حتی بدون در نظر گرفتن موازین مستقل بنیادین آن، به سر حد ابتذال و فروپاشی می کشانیم. چرا که تقرب ( (approadeزبان و انسان و هم چنین سیاق نشانه های زبانی را بر مبنای یک تفکر پایدار و با ثبات پی ریزی نمی نماییم ...

ادامه ...
یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
6 خرداد 96 | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
عدم پیوستگیِ مکان، راه را ناگزیر به بیراهه می برد. تداعی های آزاد، پتانسیل های محدودکننده وضعیت های ممکن را از تجربه روزمره سلب می کنند تا دیگر هر رفتنی سقوط باشد.
درواقع همیشه در متن فدایی نیا سکوهای (فضاهای اولیه ی مکان مند) برای سقوط هست که محرک این پرش ها نیز اغلب فضاهای عاشقانه هستند ...

ادامه ...
زبانِ شعر-شعرِ زبان
محمدرضا حجازی
2 خرداد 96 | اندیشه و نقد | محمدرضا حجازی زبانِ شعر-شعرِ زبان
محمدرضا حجازی
شعر بیانِ احساسی ناگهان است,نه بیانِ اندیشه ای منسجم,به عبارتی حرکاتِ ناخودآگاهِ واژگانی ست که به خودیِ خود خاصیتی جز حالاتِ تفکّری خودآگاه ندارند.پس شاعر سراینده ی احساسی ناگهان از حرکت و حالتِ اشیاء و موجودات است,نه مبلّغِ فکر یا اعتقادی خاص ...

ادامه ...
شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان
لیلا درخش
1 خرداد 96 | اندیشه و نقد | لیلا درخش شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان
لیلا درخش
بي شك ادبيات گرجستان تاابدوامداراثري است به نام پلنگينه پوش شوتاروستاولي كه خودشاعرآنرابرگرفته ازآثارادبي ايران مي داندومنتقدان آن رارنسانسي دراين سرزمين ،دراين مقاله بابررسي ده داستان نخست وتطبيق آن باشاهنامه ي سترگ حكيم طوس برآن شدم ضمن معرفي اين اثربه مخاطبان فهيم ادبيات ،تأثير منظومه هاي ديگرپارسي رانيزبرمتن اين اثرنمايان كنم ،لازم به ذكراست اين اثربرخلاف شاهنامه كه حماسه اي طبيعي ست درعمده ي قسمتهاحماسه اي مصنوع است ...

ادامه ...