"تُهي " / پويا عزيزي
14 آبان 89 | و ... | پویا عزیزی
...

ادامه ...
" نگاهی به مجموعه شعر پاره خط " سروده ی سینا علیمحمدی؛سیامک بهرام پرور
14 آبان 89 | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" من و خودم و نادر ابراهیمی "سیامک بهرام پرور
14 آبان 89 | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" شکل خودم را از یاد برده ام "محسن کریمی
14 آبان 89 | و ... | محسن کریمی
...

ادامه ...
" پاره های ممنوع "محمود معتقدی
14 آبان 89 | و ... | محمود معتقدی
...

ادامه ...
" صداهای ریخته "مسعود بیزارگیتی
14 آبان 89 | و ... | مسعود بیزارگیتی
...

ادامه ...
" من پای لرز هیچ خربزه ای امضا نمی کنم"پژمان قانون
14 آبان 89 | و ... | پژمان قانون
...

ادامه ...
سيزده نگاه به توكا از "والاس استيونس" به ترجمه مسلم ناظمي
10 آبان 89 | ادبیات جهان | مسلم ناظمی سيزده نگاه به توكا از
من لهجه‌هاي اشرافي را مي‌دانم
و قافيه‌هاي بليغ ناگزير را.
نيز مي‌دانم
كه توكا
درهرآنچه مي‌دانم
آميخته است.
...

ادامه ...
شعرهایی از ماندانا زندیان
6 آبان 89 | شعر امروز ایران | ماندانا زندیان شعرهایی از ماندانا زندیان
و حقیقت
ساقۀ نوریست
که یک روز
درخیالِ تاریکی بود
و گیاهی که در خوابِ خاک
و رنگین کمانی
که رؤیای پُل.
...

ادامه ...
شعرهایی از رسول پیره
6 آبان 89 | شعر امروز ایران | رسول پیره شعرهایی از رسول پیره
بهار با گلی کوچک
زمستان با نخستین برف بر شانه درخت
و انسان با گریه‌ای کوتاه
خودش را پیدا می‌کند
...
کوکب‌ها
عطری غریب را برای هم توصیف می کنند ...

ادامه ...
"مختصات خاص" سروده کامبیز منوچهریان / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
شاعر با یک نگاه کلی به طبیعت ، تما م قلمرو اطراف خود را بر رسی می کند ، در این دیدار با تکیه به مختصات خاص و نام گذاری آن تلنگری به تفکر خود می زند تا یک ترکیب واحد را به یک قطعه شعر اضافه کند .
جلوه های بی مانند طبیعت را به عنوان نشانه های هستی، در یک موقعیت مکانی و در یک فضای زمانی در شعر خود به کارمی گیرد
...

ادامه ...
" ریخت ساده ی روزها "سروده علی ساروی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک واکنش عاطفی کافی است که تفکر شاعر بر انگیخته شود . لذتی که مخاطب از گزارش همین ساختار عاطفی نصیب خود می کند ، شیوه ای است که برای خوانش شعر انتخاب کرده است تا زمینه را برای تحلیل و تفسیر شعر آماده کند . ...

ادامه ...
بررسی کتاب " هوای هرات"سروده ی علی الفتی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی کتاب
مضمونی جدا از پیکره ی شعر وجود ندارد هنگامی که به نیت یک پدیده ی سبکی ابزار بیان را در اختیار داریم تا ساختار کلام را در یک قطعه ی واحد ومنسجم عرضه کنیم .

چرا ؟ چون سبک پدیده ای فردی و دارای سرشت مادی است . و شاعر تاثیر مستقیم از متن موقعیت های ملموس را که یک عنصر عینی است در یک ساخت مریی و ظاهری به حوزه ی کار کرد های شاعرانه ی بافت سخن نزدیک می کند .

به ویژه ، وقتی شاعر می خواهد پیام خود را به مخاطب ابلاغ کند . در پی ...

ادامه ...
ویرگول ها به کنار ! آمدنم آمده "تو" ببیند ؛ سروده آفاق شوهانی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی ویرگول ها به کنار !  آمدنم آمده
در همین دو سطر آغازین شاهد یک حرکت شاعرانه هستیم . " واج آرایی " نقطه ی کلیدی سطر ها ، واج های ( خ ، س ، ت ، ن ) به صورت پیوسته کنار هم بنویسیم . نصیب شاعر " خَستن " می شود . یعنی زخمی شدن ، زخم از خواستن و خواستنی سخت تا جان دادن ،

در بافت پیوسته و عمودی شعر نیز با همین معنی روبه رو هستیم . ...

ادامه ...
" داوود در حنجره داشت "سروده ی مصطفا فخرایی/منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک قطعه شعر ، یک عبارت و یک متن در برابر مخاطب او را به آن سوی متن ، عبارت یا شعر می برد . که نا گفته ها و نادیده های شاعر یا نویسنده هستند . این تعریف برای یک شاعر بیشتر مصداق عینی دارد تا یک نویسنده ،در هر فضای ادبی ، ابتدا از طریق معنا راهی به متن باز می کنیم ...

ادامه ...
" نرگس فردا " سروده ی هرمز علی پور / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
دلبستگی شاعر به کلمات و سازش آشکار با کلمه ، کلمه های مانوس ، کلماتی که باعث تکرار تصاویر هم معنا می شود . شاعر ایلیا ت ، ( میراث بَر فرهنگ قومی و اقلیمی ) ، مهربان و دارای روحیه ی آرام ،

شاعر دلبسته ی کلمات است . وقتی کلمه را یافت . آنگاه چتر خیال را باز می کند تا تصویر خلق شده آرام در شعر بنشیند و حاکمیت خود را در یک قطعه اعلام کند . ( موقعیت تصویر ) ...

ادامه ...
"ترانه های سرزمین مادری" سروده سروش محبوب یگانه / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
سبک و شیوه ی تفکر شاعر باید به گونه ای باشد که تمایلات ذهنی او دید تازه به جامعه عرضه کند . و در ارائه ی تصویر ها و معماری کلام در ساختمان شعر ، مخاطب را به حیرت وادار کند .خیال و جادوی واژه ها در جوهر شعر اگر به تکوین برسد . زیباشناسی شعر خلق می شود و چهره ی دیگری از شعر ایران به جهان صادر می شود . ...

ادامه ...
" گنجشک ها روي برف راه مي روند " سروده ی فرياد ناصري/منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
هر حرکتي در ذهن و زبان شاعر ، تاثير تجسمي خود را به صورت احساسي بيان مي کند . تا شکلي از شعر ارائه شود . وقتي يک پديده اي به دستگاه زبان راه پيدا مي کند ، تاثير عوامل زيباشناسانه در مصراع يا عبارت آشکار مي شود و درقلمرو آفرينش هاي زباني خود را نشان مي دهد . ...

ادامه ...
پنج شعر از «چو بيونگ وا» برگردان : مانا آقایی
1 آبان 89 | ادبیات جهان | مانا آقایی پنج شعر از «چو بيونگ وا» برگردان : مانا آقایی
«چو بیونگ وا» شاعر محبوب کره ای در سال ۱۹۲۱ میلادی یعنی یازده سال پس از اشغال کشورش توسط نیروهای ژاپن، در شهر انسئونگ بدنيا آمد. او تحصیلات عالیه ی خود را در بیست و چهار سالگی در رشته ی فیزیک به پایان برده و در بیست و هشت سالگی اولین مجموعه شعرش به نام "میراث ناخواسته ی من" را به چاپ رساند. چو بيونگ وا، که در کنار شعر به نقد ادبی و نقاشی نیز می پرداخت، از مطرح ترین چهره های فرهنگی کره ی جنوبی بشمار می رفت. وی نقش تعیین کننده ای در شکل گیری و پیشبرد کانون ...

ادامه ...
پهلوهای دیگر اما... / ارجاعی به شعر هوشنگ چالنگی / سید حمید شریف نیا
30 مهر 89 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا پهلوهای دیگر اما... / ارجاعی به شعر هوشنگ چالنگی / سید حمید شریف نیا
طبیعت گرایانه زیستن واژگان و پهلو به پهلو بودن تجربه های پدیدار شناسانه بود. نحوه قرار گرفتن کلمات در شعر هوشنگ چالنگی همانند قرار گرفتن اشراق در باطن مشرق است و به چیزی شبیه عاطفه مند کردن ذهن در روابط اصیل ولی ناشناخته ختم شدن. ...

ادامه ...