تا ابد دری بسته شد در باد
نقدانه ای بر (بر ایوان چراغی نیست ) سیروس نوذری
فیض شریفی
25 خرداد 96 | اندیشه و نقد | فیض شریفی تا ابد دری بسته شد در باد
نقدانه ای بر (بر ایوان چراغی نیست ) سیروس نوذری
فیض شریفی
بر هایکواره های نوذری نقد نگاشتن سهل است و محال و گاهی سخت. شاید این چندمین مطلبی باشد که اندر حکایت هایکو و نوذری می نویسم. از این جهت سخت نیست نوشتن.
سخت است به این دلیل ساده که سیروس نوذری هی عمیق تر می شود و هی تاکتیک های شعری اش را عوض می کند :
دور از این جهان
در آب های تاریک
ماهیان قنات ...

ادامه ...
رباعی و نمایشنامه گوتیکی
(نگاهی به یک رباعی از ایرج زبردست )
فیض شریفی
1 خرداد 96 | اندیشه و نقد | فیض شریفی رباعی و نمایشنامه گوتیکی
(نگاهی به یک رباعی از ایرج زبردست )
فیض شریفی
پیش از این ها نیز زبردست از این تجربه های گوتیکی را تجربه کرده بود. تمام شعر سهم گوش نیست. تمام شعر هم چشم. ولی چشم، شعر را مدرن تر می کند و کرده است.
نیما نوشته بود که شاعر باید پروژکتورش را از آسمان به سمت زمین بچرخاند. باید وصفی و روایی باشد. باید شاعر بتواند شخصیت ها را درآورد و واقعی کند ...

ادامه ...
تأملی بر مجموعه شعر « پاره های عاشقی» سروده ی محمود معتقدی / فیض شریفی
13 مهر 89 | اندیشه و نقد | فیض شریفی تأملی بر مجموعه شعر « پاره های عاشقی» سروده ی محمود معتقدی / فیض شریفی
...

ادامه ...
نقد و بررسی " این روزهایم گلوست " پگاه احمدی/ فیض شریفی
13 مهر 89 | اندیشه و نقد | فیض شریفی نقد و بررسی
این دفتر شامل پنج شعر بلند است : تحشیه بر دیوار خانگی ، خرابه ی طاها ، خواهرانه بر بَم ، گزارش کاشی های شیخ لطف الله و حوض متهم . گویا یکی از مشخصه های کاری شاعران پست مدرن آن است که این نوع شاعران دوست دارند شعر بلند بسرایند تا حس بغرنج و به هم ریخته ی خود را هرچه بیشتر در شعر جاری کنند ، زمان را جا به جا کنند ، حواشی را جانشین متن کنند ، فضا و زبانی پارانویایی ایجاد کنند ، علیه نخبه گرایی قیام کنند و تظاهر به عقل گریزی داشته باشند . ...

ادامه ...