"فراوان کلمه است " سروده آنا شکراللهی / منصور خورشیدی | |
18 بهمن 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی | |
حضور کلمه و رنگ و سرعت تصویر در این قطعه شعر به سرعت تخیل مفهوم تازه ای می دهد . حذف فاصله بین نگاه شاعر و پدبده های پیرامون او صورت می گیرد . در هر صورت کار شاعر ، کشف و جست وجوی لغت برای رسیدن به نوعی شعر در شکل مدرن آن است. ...
|
|
ادامه ... |
ویژه نامه ها
1400 |
نوروز 1399 |
نوروز 1398 |
نوروز 1397 |
داستان نوروز 1396 |
نوروز 1393 |
بهرام اردبیلی |
ترجمه اولیس اثر جویس |
ساده نویسی |
علی مسعود هزارجریبی |
مقایسهیی میان شاهنامه و گرشاسبنامه / نازنین رجبی | |
12 بهمن 89 | و ... | نازنین رجبی | |
شاهنامه در سطح لغوی برتر از گرشاسبنامه است. وفور لغات جنگی – حماسی، وجود افعال پیشوندی، کمیِ لغات و باورهای غیر فارسی، و گزینش لغات با توجه به محتوا، باعث میشود که فضای با ابهت و اصیل و اساطیریِ شاهنامه که تاریخ غیر مدون ملّت ماست، تقویت شود و در وجود تمام فارسی زبانان رخنه کند.
... |
|
ادامه ... |
یادداشتهایی بر شیوه ی نگارش وولف / ترجمه: روشنک فضلی | |
12 بهمن 89 | اندیشه و نقد | روشنک فضلی | |
دو متن اول بیشتر با منطق درگیراست و آخرین متن توصیفی است. اما حاشیه پردازی های جزئی هدف مشترکی را در هر سه متن بر آورده می کند: تاکید بر زمان و مکان توصیف را کاهش میدهد. ارزش کمی برای اظهار قطعی قائل می شود. خواننده و نویسنده مورد اشاره نیستند ، درگیر هیچ گونه اعترافی نیستند ...
|
|
ادامه ... |
غزلی از راحمه شهریاری | |
12 بهمن 89 | قوالب کلاسیک | راحمه شهریاری | |
من که
خفاش زاده بودم تا چشم خورشید را بسوزانم پای من لیز خورد و حالاهم ناگزیر از نگاه فانوسم ... |
|
ادامه ... |
چند اثر از حنیف خورشیدی | |
12 بهمن 89 | قوالب کلاسیک | حنیف خورشیدی | |
در لحظه ی خواب
ایل او را کشتند با منطق قال و قیل او را کشتند آن مرد پیامدار آزادی بود تنها به همین دلیل او را کشتند... ... |
|
ادامه ... |
داستانی از بهزاد ناظمیان پور | |
12 بهمن 89 | داستان | بهزاد ناظمیان پور | |
پس مثل هر روز، دسته موی سفیدت را روی پیشانی انداختی و باقی موهای سیاهت را محکم به عقب سر بستی و روسری سیاه را طوری جلو کشیدی که جز آن یک دسته سفید ، حتی یک تار مویت بیرون نباشد. حدود سه سال پیش همخانه ات گفته بود
... |
|
ادامه ... |
داستانی از بهاره سلمانی | |
12 بهمن 89 | داستان | بهاره سلمانی | |
ظرف هاي شام ديشب توي آشپزخانه تلنبار شده بود. يادش آمد كه هويج توي سوپ نريخته، دويد و رفت توي آشپزخانه. تابلوي آبرنگ، درست رو به روي در آشپزخانه بود. وقتي رفت تو، چشمش خورد به آبي ها و صورتي ها و لبخند زد. يك نفر، يك صدا از توي اتاق بچه ها داشت داد مي زد: " بوي گندم مال من، هرچي كه دارم مال تو...". چشمش را دوخت به تابلو ولي رنگ زردي توي آن نبود. هرچه بود، آبي و صورتي و بنفش بود و قرمز.
... |
|
ادامه ... |
معرفي مجموعه شعر «سونات بلوط» سروده ي جليل صفربيگي / به معرفی عبدالصابر کاکایی | |
12 بهمن 89 | معرفی کتاب | عبدالصابر کاکایی | |
مجموعه اي دربرگيرنده ي 48 رباعي كه شاعرش در پشت جلد مجموعه اينچنين نوشته است: « سونات يا در واقع سوناتا از ريشه ي لاتين-ايتاليايي به معني صدا دادن و نواختن است كه در موسيقي براي قطعه اي بكار برده مي شود كه در آن تضاد را مي توانيد احساس كنيد» . ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه شعر "تشریفات"سروده ی "بهاره رضایی"/مینو نصرت | |
12 بهمن 89 | اندیشه و نقد | مینو نصرت | |
کتابتشریفات بهاره رضایی عاری از تشریفات است.برای ورود به کتاب شاعر لازم است بر عکس نو آموزی در آستانه ی تشرف، تمام تشریفات معمول را کنار بگذاریم و برعکس شاعر که برای مکالمه با دنیای بیرون از خود و از واژگانش عذرخواهی میکند، ضمن ارج و حرمت به تمام واژگانش قدم به دنیای او بگذاریم. تشریفات با این شعرآغاز می شود ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه شعر " جنبش تن با کو " اثر سجاد گودرزی /ابوذر کردی | |
12 بهمن 89 | اندیشه و نقد | ابوذر کردی | |
ثقل کلام ما بر روی ساده نویسی است ،هرچه که پس یا پیش برویم و به عقبه های زیبایی شناختی کانتی در یک شعر نظربیفکنیم باز سعی می کنیم به ساده نویسی برمی گردیم و عواقب کلی آن را دریک مطالعه ی موردی ((case studyکه مجموعه ی دوم اشعار سجاد گودرزی است تحت عنوان " جنبش تن با کو " که توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.
... |
|
ادامه ... |
شعری از مهتاب کرانشه | |
11 بهمن 89 | شعر امروز ایران | مهتاب کرانشه | |
جهان پیراهنی کبود
تنگی ام می کند از سلول هایم پیش / بیش آفتابِ چیده چیده بر چهره ی پیراهن زمین صبرم /اما/ در عنابی دقیقه ها نمی پیچد ... |
|
ادامه ... |
چند شعر از فخرالدین احمدی سوادکوهی | |
11 بهمن 89 | شعر امروز ایران | فخرالدین احمدی سوادکوهی | |
ماه
یک آه بود برخواسته از قلب خسته ام که سنجاق به آسمان اش کردم تا همیشه پیش چشمانت باشد و ... |
|
ادامه ... |
شعرهایی از آرتور رمبو ؛ برگردان : شاپور احمدی | |
2 بهمن 89 | ادبیات جهان | شاپور احمدی | |
هنگام دلتنگيام،
گويهايي به خيالم ميآيند از ياقوت كبود، از فلز. من خداوندگار سكوتم. چرا سيماي شكافي رنگ ميبازد در زير كنجي از سردابه؟ ... |
|
ادامه ... |
داستانی از ویرجینیا وولف ؛ برگردان : فریده دلاوران | |
25 دی 89 | ادبیات جهان | فریده دلاوران | |
هر ساعتی که بلند می شدی دری بسته می شد.از اتاقی به اتاقی می رفتند،دست در دست یکدیگر،اینجا چیزی را جابه جا می کرند،آنجا را باز می کردند.تا اطمینان یابند.زوج شبح وار . زن گفت:اینجا رهایش کردیم. مرد افزود:و همچنین اینجا و زن زمزمه کرد : بالای پله هاست و مرد گفت:و در باغچه.گفتند آرام.ممکن است آن ها را بیدار کنم.
... |
|
ادامه ... |
نگاهی به مبحث هرمنوتیک در فلسفه و ادبیات / علیرضا فراهانی | |
21 دی 89 | اندیشه و نقد | علیرضا فراهانی | |
یکی از مباحث مهمی که در حوزه فلسفه و ادبیات امروز مورد توجه است و در عمل نقد نقش و کارکرد بسیاری دارد مبحث هرمنوتیک است . آنگونه که در تعریف لفظی هرمنوتیک آمده معنی نظریه و عمل تاویل مهمترین معنایی است که در پس واژه ی هرمنوتیک نشسته است . هرمنوتیک در واقع روش خاصی از تاویل را ارائه می دهد که در آن بازگشت به ریشه های تاریخی معنای یک اثر میتواند مهمترین شاخصه باشد.
... |
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه ی شعر"فراوان کلمه است" اثر آنا شکراللهی/ محسن راد | |
21 دی 89 | اندیشه و نقد | محسن راد | |
هرشعری برای خود واقعیتی پیدا می کند که با هر واقعیت دیگری فرق دارد .علت اینکه شاعر جزیی از یک پاره ی بزرگ زمانی و مکانی رابا اجزای دیگر از جاهای دیگر درهم می آمیزداینست که پراکندگی را قبول نداردو همیشه از کثرت به سوی وحدت می گراید.متاسفانه این فکر وحدت دادن به اندیشه ها،احساسات،تصاویر و تجربیات که اساسی ترین ویژگی خلاقیت شاعرانه است در شاعران جوان کمتر به چشم می خورد. ...
|
|
ادامه ... |
چند رباعی از جلیل صفربیگی | |
21 دی 89 | قوالب کلاسیک | جلیل صفربیگی | |
طفلک پسرم
باز مجابش کردم بی شام به زور قصه خوابش کردم ناگاه کبوتری به خوابش آمد ناچار گرفتم و کبابش کردم ... |
|
ادامه ... |
غزلی از حسین تقلیلی | |
21 دی 89 | قوالب کلاسیک | حسین تقلیلی | |
ماه وقتی هدفش
حمله به انسان باشد، دهن قافیه باید پر لیوان باشد! کو زبانی که بخوانی تو و لب پرنشود کودهانی که به اندازه کتمان باشد! مگراین شیفتگان را توبه اندازه دهی هرکه اندازه ننوشد زتوحیوان باشد ... |
|
ادامه ... |
داستانی از محمدرضا رم یار | |
21 دی 89 | داستان | محمدرضا رم یار | |
نگاهی دوباره به موبایلم انداختم. رفته بودم خرید کنم و در این فاصله¬ی نیم ساعته موبایلم را خانه گذاشته بودم. فکر نمی¬کردم بخواهد آنقدر طول بکشد که مجبور شوم با مغازه¬دار و راننده¬¬¬ی آژانس سر زودتر رسیدن به خانه درگیر شوم. وقتی موبایلم را باز کردم تنها اتفاق این بود که صفحه¬¬ی تاریکش روشن شد و ساعتش را دیدم و فهمیدم که چقدر گرسنه¬ام. تماس نگرفته بود. ...
|
|
ادامه ... |
نظریه : خلاقیت یعنی اتصال به ∞! ؛ ناتاشا امیری | |
21 دی 89 | و ... | ناتاشا امیری | |
کل اثر هنری براساس خودانگیختگی شهود تبیین نخواهد یافت چون آن چه ابلاغ شده درون تجربه ی نویسنده شکل می گیرد مثل آبی که در ظرف ریخته شود پس باید شهود باعبارات و اصطلاحاتى كه به كار رفته کاتالوگ وار خارج از متن نماند و با تحليل منطقى قابل صورت بندى باشد. ...
|
|
ادامه ... |
سایر صفحات : 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155
اینجا و آنجا
- نگاهی تازه به سرودههای نصرت رحمانی
- «هشام مطر» برنده جایزه جورج اورول شد
- جایزه ادبیات داستانی زنان به «روث اوزکی» رسید
- توصیف علی باباچاهی از مسعود احمدی
- سید علی صالحی: شعر مسعود احمدی از زندگی سرشار بود
- «آزما»ی جدید منتشر شد
- سرانجام مردی که از «شاملو» کند و به «اخوان» نزدیک شد
رمان پنج باب در رجعت سلیم و دوالپا نوشته ی احمد درخشان |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو
شرایط درج آگهی در پیاده رو |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |