شعرهایی از ماندانا زندیان
6 آبان 89 | شعر امروز ایران | ماندانا زندیان شعرهایی از ماندانا زندیان
و حقیقت
ساقۀ نوریست
که یک روز
درخیالِ تاریکی بود
و گیاهی که در خوابِ خاک
و رنگین کمانی
که رؤیای پُل.
...

ادامه ...
شعرهایی از رسول پیره
6 آبان 89 | شعر امروز ایران | رسول پیره شعرهایی از رسول پیره
بهار با گلی کوچک
زمستان با نخستین برف بر شانه درخت
و انسان با گریه‌ای کوتاه
خودش را پیدا می‌کند
...
کوکب‌ها
عطری غریب را برای هم توصیف می کنند ...

ادامه ...
"مختصات خاص" سروده کامبیز منوچهریان / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
شاعر با یک نگاه کلی به طبیعت ، تما م قلمرو اطراف خود را بر رسی می کند ، در این دیدار با تکیه به مختصات خاص و نام گذاری آن تلنگری به تفکر خود می زند تا یک ترکیب واحد را به یک قطعه شعر اضافه کند .
جلوه های بی مانند طبیعت را به عنوان نشانه های هستی، در یک موقعیت مکانی و در یک فضای زمانی در شعر خود به کارمی گیرد
...

ادامه ...
" ریخت ساده ی روزها "سروده علی ساروی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک واکنش عاطفی کافی است که تفکر شاعر بر انگیخته شود . لذتی که مخاطب از گزارش همین ساختار عاطفی نصیب خود می کند ، شیوه ای است که برای خوانش شعر انتخاب کرده است تا زمینه را برای تحلیل و تفسیر شعر آماده کند . ...

ادامه ...
بررسی کتاب " هوای هرات"سروده ی علی الفتی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی کتاب
مضمونی جدا از پیکره ی شعر وجود ندارد هنگامی که به نیت یک پدیده ی سبکی ابزار بیان را در اختیار داریم تا ساختار کلام را در یک قطعه ی واحد ومنسجم عرضه کنیم .

چرا ؟ چون سبک پدیده ای فردی و دارای سرشت مادی است . و شاعر تاثیر مستقیم از متن موقعیت های ملموس را که یک عنصر عینی است در یک ساخت مریی و ظاهری به حوزه ی کار کرد های شاعرانه ی بافت سخن نزدیک می کند .

به ویژه ، وقتی شاعر می خواهد پیام خود را به مخاطب ابلاغ کند . در پی ...

ادامه ...
ویرگول ها به کنار ! آمدنم آمده "تو" ببیند ؛ سروده آفاق شوهانی / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی ویرگول ها به کنار !  آمدنم آمده
در همین دو سطر آغازین شاهد یک حرکت شاعرانه هستیم . " واج آرایی " نقطه ی کلیدی سطر ها ، واج های ( خ ، س ، ت ، ن ) به صورت پیوسته کنار هم بنویسیم . نصیب شاعر " خَستن " می شود . یعنی زخمی شدن ، زخم از خواستن و خواستنی سخت تا جان دادن ،

در بافت پیوسته و عمودی شعر نیز با همین معنی روبه رو هستیم . ...

ادامه ...
" داوود در حنجره داشت "سروده ی مصطفا فخرایی/منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک قطعه شعر ، یک عبارت و یک متن در برابر مخاطب او را به آن سوی متن ، عبارت یا شعر می برد . که نا گفته ها و نادیده های شاعر یا نویسنده هستند . این تعریف برای یک شاعر بیشتر مصداق عینی دارد تا یک نویسنده ،در هر فضای ادبی ، ابتدا از طریق معنا راهی به متن باز می کنیم ...

ادامه ...
" نرگس فردا " سروده ی هرمز علی پور / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
دلبستگی شاعر به کلمات و سازش آشکار با کلمه ، کلمه های مانوس ، کلماتی که باعث تکرار تصاویر هم معنا می شود . شاعر ایلیا ت ، ( میراث بَر فرهنگ قومی و اقلیمی ) ، مهربان و دارای روحیه ی آرام ،

شاعر دلبسته ی کلمات است . وقتی کلمه را یافت . آنگاه چتر خیال را باز می کند تا تصویر خلق شده آرام در شعر بنشیند و حاکمیت خود را در یک قطعه اعلام کند . ( موقعیت تصویر ) ...

ادامه ...
"ترانه های سرزمین مادری" سروده سروش محبوب یگانه / منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
سبک و شیوه ی تفکر شاعر باید به گونه ای باشد که تمایلات ذهنی او دید تازه به جامعه عرضه کند . و در ارائه ی تصویر ها و معماری کلام در ساختمان شعر ، مخاطب را به حیرت وادار کند .خیال و جادوی واژه ها در جوهر شعر اگر به تکوین برسد . زیباشناسی شعر خلق می شود و چهره ی دیگری از شعر ایران به جهان صادر می شود . ...

ادامه ...
" گنجشک ها روي برف راه مي روند " سروده ی فرياد ناصري/منصور خورشیدی
4 آبان 89 | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
هر حرکتي در ذهن و زبان شاعر ، تاثير تجسمي خود را به صورت احساسي بيان مي کند . تا شکلي از شعر ارائه شود . وقتي يک پديده اي به دستگاه زبان راه پيدا مي کند ، تاثير عوامل زيباشناسانه در مصراع يا عبارت آشکار مي شود و درقلمرو آفرينش هاي زباني خود را نشان مي دهد . ...

ادامه ...