در فضیلت نویسندگی سید حمید شریف نیا |
|
27 شهریور 94 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
"برای اینکه نویسندهای بزرگ شوی، نخست باید انسان بزرگی بود...". دیری نیست که اسلون ویلسون نویسندهی فرهیخته آمریکایی نویسندگان را به این گزارهی استفهام انگیز فرا خوانده است. گزارهای که نویسندگان را متعهد به انسان میکند و امر راستین نوشتن و قلم در دست داشتن را دور از یک شرح واقعه یا خاطره نگاری و یا قصه پردازی میکند. ...
|
|
ادامه ... |

ویژه نامه ها
![]() |
1400 |
![]() |
نوروز 1399 |
![]() |
نوروز 1398 |
![]() |
نوروز 1397 |
![]() |
داستان نوروز 1396 |
![]() |
نوروز 1393 |
![]() |
بهرام اردبیلی |
![]() |
ترجمه اولیس اثر جویس |
![]() |
ساده نویسی |
![]() |
علی مسعود هزارجریبی |
نگاهی به کتاب "از کف دستانم مرغان عجب رویند" سودابه فضایلی سید حمید شریف نیا |
|
30 مرداد 94 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
رای پیگیران و درگیران بررسی شعر معاصر، به خصوص آنچه به لحاظ تاریخی نقطه شروعاش در ابتدای دهه 40 میباشد، میانبری جهت ساخت انتقادی الگوهای مطرح شده، اضطراری است که شاید در سامانهای زبانی و یا موسیقیایی و یا در ریشهیابی ملل و فرهنگ دیگر باید جستاش. شعری که نامی اگر میبرد از "دیگر" گونگیاش وام دارد و تابع فرمی درونی است که با توجه به ظرفیتهای زبانی، ترکیبسازیهای متناسب با فضای شعر ایجاد میکند. اگرچه نزدیک به نیم قرن از شروع جریان شعر در دهه 40 میگذرد، اما آنگونه که نشانی از رد پای هر گونه تاثیر و تاثر چنان ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به کتاب "کاشیِ جهیدن به آبی"؛ محمد قائمی سید حمید شریف نیا |
|
20 خرداد 94 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
آشنایی من به شعر محمد قائمی پیش تر از "کاشیِ جهیدن به آبی" بر می گردد. به سالهای دور و دیر. تولد کتاب حاضر تداعی همه سال هایی است که پیش زمینه ذهنی مرا با نوشتار او آشنا می کرد و در این محاق شکل کتابت به خود گرفت.قائمی تمایل خود را به بدعت در تجسم ذهنو ریخت نگاری تخیل، بازسازی می کند و ریخت قواعد زبانی را تابع ذهن خود می کند. ترکیب "کاشیِ جهیدن به آبی" از منظر عوامل زیباشناسی خیره شدن به عمق حوض کاشی است. ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به مجموعه شعر "کجا"، علی جهانگیری سید حمید شریف نیا |
|
28 اسفند 93 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
"هم"مترادف است با "نیز" اما "نیز"، "هم" نیست. به نقل از "بهار عجم" آوردن لفظ "هم" بر معطوف و هم بر معطوف علیه صحیح است اما "نیز" تنها بر معطوف می آید. "کجا" ریختی در منظر ابهام ارائه می دهد از آن منظر که نه پیش است و نه پس. کلیدی استفهامی که خواننده را به پرسشی آغازین دعوت می کند و شاید طرح جلد آن همراستا با نام اش قرار گرفته؛ طرحی زیبا از "خالقی" آشنا. شروعی که از ابتدا خیزشی سوالی دارد. "کجا"تلاش جدید آگاهی است از چگونه ساخته شدن در پرسش، در شعر. ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به شعر قاسم هاشمی نژاد / سید حمید شریف نیا | |
3 مرداد 93 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
این درک تازه ای که نسبت به ماهیت معرفت شناختی و کاربردی این فعل در شعر شاعران موج نو و فرم متعالی آن در شعر هاشمی نژاد پیدا کردم، چگونگی روند و تعلیق ذهنی شاعر را در برخورد با باب معنوی پدیدارشناسی آشکار می کند. ...
|
|
ادامه ... |
باز خانی مفهوم مرگ در آثار عباس نعلبندیان: با رویکرد پدیدارشناسانه هایدگر/سید حمید شریف نیا | |
18 آبان 92 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
این حرف عباس نعلبندیان است که با نگارش نمایشنامه "پژوهشی ژرف و سترگ در سنگوارههای قرن بیست و پنجم زمینشناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمیکند" جوایز متعدد از جمله جایزه نمایشنامه نویسی نسل جوان را به خود اختصاص داد. اما مثل بسیاری از دیگر اندیشان تاب زمان خفته و خوار خود را نیاورد و به سکوتی غمگنانه پهلو زد و نهایتن در قطعه ۱۰۹ ردیف ۹۶ شماره ۵۰ بهشت زهرا تهران(۸خرداد ۱۳۶۸) آرمیده و بر سنگ مزارش نوشته: در این غربت قریب عطر تو را از کدامین طوفان باید خاست. کسی که شرح همین لرزیدن در غالب ...
|
|
ادامه ... |
چند و چونی بر ماهیت انسان در آثار عباس نعلبندیان / حمید شریف نیا | |
14 آبان 90 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
مجسم سازی انسان در کشف اولویت های ارزشی نمادی از تکوین آدمی است در آنچه "انسانِِ آثار نعلبندیان" می نامم. بدین معنی که انسان الگوی مفاهیم و پیام های نهان و آشکار واقعیتی است که گهگاه در تناقض و تصورهای راز گونه اش با انتخاب آزادی یا محدودیت آن را معین می کند. در این نگره القای ارزشهای انسانی و نوع دوستانه در یک تعالی روحانی گاهی منشا "هستی شناسانه" ادراک یک طرفه با جهان پیرامون خود می شود و به اشتراک گذاشتن احساسات نوعی به مخاطره افتادن نیازهای آدمی محسوب می شود. ...
|
|
ادامه ... |
نگاهی به عاطفه مندی در شعر هوتن نجات / سید حمید شریف نیا | |
2 اسفند 89 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
هوتن نجات از شاعران جوانی بود که همراه با جریانهای سیاسی و اجتماعی حاکم بر سالهای 50 - 40 از طریق "جزوه شعر"، " فردوسی"، " نگین " و برخی از مجلات و محفل های دیگر وارد صحنه شعر شد. اگرچه هوتن نجات در گیرو دار شور های سیاسی و اجتماعی آن دهه وارد عرصه های کسل نشد، اما مانند دیگر هم نفسانش که تفاوت سنی شایانی با او داشتند ...
|
|
ادامه ... |
هم قدم شدن با بیژن الهی بر فراز ستاره سحری حمید شریف نیا |
|
4 اردیبهشت 04 | نگاه اول | سید حمید شریف نیا |
![]() |
همه چیز از پیام کوتاه تلفنی علی مسعود هزار جریبی شروع شد: بر حضرت بیژن الهی حیاتی دیگر مبارک آمد، مبارک آمد، مبارک آمد، مبارک آمد، مبارک آمد. بیژن الهی "غریب جهان" و آشنای نور، تجسم غربت تمام دریا ها به مشایعت
... |
|
ادامه ... |
پهلوهای دیگر اما... / ارجاعی به شعر هوشنگ چالنگی / سید حمید شریف نیا | |
30 مهر 89 | اندیشه و نقد | سید حمید شریف نیا |
![]() |
طبیعت گرایانه زیستن واژگان و پهلو به پهلو بودن تجربه های پدیدار شناسانه بود. نحوه قرار گرفتن کلمات در شعر هوشنگ چالنگی همانند قرار گرفتن اشراق در باطن مشرق است و به چیزی شبیه عاطفه مند کردن ذهن در روابط اصیل ولی ناشناخته ختم شدن. ...
|
|
ادامه ... |
اینجا و آنجا
- پیکر شهرام شاهرختاش در خاک آرام گرفت
- «چراغ دل» برنده جایزه بوکر بینالمللی شد
- شاعری که پاسپورتش را از فروغ گرفت
- جواد مجابی در گفتوگو با ایبنا: دیگر رمان نمینویسم
- علی مؤمنی در گفتوگو با ایبنا تشریح کرد : چرا یدالله رؤیایی به رغم تمایل، «شعر نوین حجم» را به تاخیر
- بحثی درباره حجمگرایی نوین
- نگاهی تازه به سرودههای نصرت رحمانی
![]() |
رمان پنج باب در رجعت سلیم و دوالپا نوشته ی احمد درخشان |
دیگران
آرشیو
عضویت در خبرنامه
لوگوی پیاده رو

![]() |
شرایط درج آگهی در پیاده رو |
![]() |
کانال تلگرام پیاده رو piaderonews@ |