حجم سفیدِ دیدن
(نگاهی به داستان راهنمای مردن با گیاهان دارویی نوشته عطیه عطارزاده)
9 دی 98 | اندیشه و نقد | مهدی معرف حجم سفیدِ دیدن
(نگاهی به داستان راهنمای مردن با گیاهان دارویی نوشته عطیه عطارزاده)
داستان راهنمای مردن با گیاهان دارویی از همان نخستین صفحات، با زبانی رسمی و علمی خود را معرفی می کند و پیش می برد. اما این زبان داستان در سینی علم نمی خشکد و توصیفات اش به دنیای شعر نیز می رسد. انگار که نویسنده می خواهد شعری را با زبانی علمی و خارج از بعد احساسی اش روایت کند ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه داستان "شرکت ملی خون پدرم" از رزاق راشدی
نوشته ی مهدی معرف
21 مرداد 98 | اندیشه و نقد | مهدی معرف نگاهی به مجموعه داستان
مجموعه داستان شرکت ملی خون پدرم اگر چه به لحاظ حجمی کتابی لاغر است اما توانسته نوزده داستان را در خود جای دهد. داستان هایی که به واسطه تجربه نویسنده از استحکام و قدرت و سبک و نگاهی مخصوص به خود برخوردار است. این مجموعه روی پای خودش می ایستد و داستان ها تکیه و پشت شان به یکدیگر است. داستان ها، در دایره ای می نشینند و گرد می آیند که گذر زمان را از پس و پیش شان می توان دید. داستان ها از فضایی و موقعیتی واحد ریشه می گیرند ...

ادامه ...
نگاهی به رمان شب جاهلان نوشته منصور علیمرادی
مهدی معرف
3 خرداد 98 | اندیشه و نقد | مهدی معرف نگاهی به رمان شب جاهلان نوشته منصور علیمرادی
مهدی معرف
روایت در رمان شب جاهلان نرم و مات و کدر شروع می شود و دست نویسنده به آرامی شیشه رو به دنیای رمان را از لکه های شبنم و مه می زداید و افق دید خواننده را وسعت می دهد. منصور علیمرادی می داند چگونه قلم اش را بگرداند که چشمان خواننده بی خواب و سرخ شود.نویسنده از همان ابتدا و آغاز سوار بر مرکب خیال و ذهن مخاطب اش می تازد. ...

ادامه ...
نگاهی به رمان آتش زندان
نوشته ابراهیم دمشناس
مهدی معرف
24 دی 96 | اندیشه و نقد | مهدی معرف نگاهی به رمان آتش زندان 
نوشته ابراهیم دمشناس 
مهدی معرف
آتش زندان ، زبان داستانی ابراهیم دمشناس با گام‌های بلند است ، نویسنده در قریب هشتصد صفحه هر چه را که می‌خواهد ، می‌تواند با دلی آسوده بگوید. از اسطوره به تاریخ بزند و از ادبیات کلاسیک به ادبیات مدرن. روایت پرتاب رستم است به دوران معاصر و ادبیات امروز ؛ تحلیلی جنوبی ست از روایتی خراسانی. کل روایت ، رفت و برگشتی‌ ست ازسفر میان خوزستان و خراسان . داستان ادیسه‌وار پیش می رود و به عقب باز نمی گردد. حتی بازگشت‌ها هم آن رفتن پیشین نیست ...

ادامه ...