معنا و ساخت معنا در دو شعر از ابوالفضل پاشا
عابدین پاپی
25 خرداد 95 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی معنا و ساخت معنا در دو شعر از ابوالفضل پاشا
عابدین پاپی
می توان چنین پنداشت که سُرایش نوعی نوشتن است که بن مایه اش برگرفته از شالوده و بُنلاد و «چونانچون ِ» یا ( کیفیه الکیفیّاتی) می باشد که از نظر زیباشناسی زبان با یک نوشتن معمولی در تفاوت عمده است و از این منظر این کیفیه الکیفیات را درزوایایی هم ، می توان شعر نامید . به گونه ای که شعرِ شاعر باید از واقعیت های روزانه فراتر رود ...

ادامه ...
بر ساختگی و درساختگی "در وضعیت کوانتوم" از بهزاد خواجات
عابدین پاپی
22 فروردین 95 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی بر ساختگی و درساختگی
برداشت این است که مهمترین عنصری که یک اثر را در تاریخ ماندگار می کند، ماندگاری اثر نیست، چه این که، احتمال می رود هر اثری که در هر زمان و مکانی درست و مورد قبول واقع شده، نادرست و غیرقابل قبول واقع افتد! علت عمده، حرکت تفکر و ذهن بشر است که هرگز تن به ایستایی و به اصطلاح درجا زدن را به خود احساس نکرده است و همیشه به دنبال جهش در جهت نیل به نوعی پویایی نایاب و اکسیر بوده است. ...

ادامه ...
تأملی در مجموعه ی «سردم نبود» از پگاه احمدی
عابدین پاپی
20 خرداد 94 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی تأملی در مجموعه ی «سردم نبود» از پگاه احمدی
عابدین پاپی
مجموعه ی »سردم نبود « از عمده کارهای شاعر است که حاوی 45 شعر و چند کار کوتاه ست که اشعار شاعر را از سال 88 –1382 در بر می گیرد و اغلب در قالبی ماکسی مالیزم سروده شده اند .
احمدی در این مجموعه شاعری است که بدور از ژست های ادبی و نزدیک و هم آوا شدن با بافتاری کانسپتچوال ( مفهومی ) به سرآیش شعر می پردازند . ...

ادامه ...
معرفی آنتولوژی "کلمات بیش از آدمی رنج می برند " سریا داودی حموله
عابدین پاپی
3 بهمن 93 | معرفی کتاب | عابدین پاپی معرفی آنتولوژی
این کتاب با مشخصات ظاهری 418 ص به تازگی (1393) توسط نشر قطره وارد بازار کتاب شده و مورد مطالعه قبیله ی خیال قرار گرفته است . « کلمات بیش از آدمی رنج می برند !» عنوانی است که نویسنده بر کتاب خود گزینش کرده که فی نفسه دارای زبانی اعتراضی و انتقادی است . کتاب با ریز فهرستی از شعر شعرای معاصر آغاز می شود که شاعر در تقسیم بندی اندیشه ادبی شعرا شاخک هایی معنامحور را ترسیم می کند ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه " دردی به نام من" از هادی حسینی نژاد / عابدین پاپی
12 شهریور 93 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی نگاهی به مجموعه
ترانه را نامی دخترانه خوانده اند که به معنی شعر و آهنگی است که خواننده آن را تحت قواعد موسیقیایی اجرا کرده باشد . به دیگر بیان هر شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را ترانه دانسته اند که البته خیلی از شعرها قابلیت ترانه شدن را ندارند که بهتر بود هر هنر کلامی را که قابلیت موسیقیایی و اجرا می داشت را ترانه می گفتند ...

ادامه ...
رویکردی آیدتیک به گفتمان زیباشناسی / عابدین پاپی
12 شهریور 93 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی رویکردی آیدتیک به گفتمان زیباشناسی / عابدین پاپی
زیباشناسی از ترکیب زیبا و شناسی متولد می شود . زیبا به معنی کسی یا چیزی که در نظر و باطن خوشایند و یا ناخوشایند به نظر می رسد . به عنوان مثال شما وقتی یک نقاشی رآل را می بینید در واقع این دیدن از دو نگاه شکل می گیرد . یا نگاه خوب است و یا بد . بنابراین نگاه خوب را زیبا می پنداریم و نگاه بد را نازیبا. و شناسی پسوندی است که کلمه ی زیبا را همراهی می کند و در تاویل و تفسیر کلمه ی زیبا تاثیر می گذارد یا به تعبیری دیگر کلمه ی ...

ادامه ...
آوردگاه صدا در مجموعه شعر : وقتی صدا را مرتکب شدم
سروده میثم ریاحی
عابدین پاپی
25 مرداد 93 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی آوردگاه صدا در مجموعه شعر : وقتی صدا را مرتکب شدم <br>سروده میثم ریاحی <br>عابدین پاپی
زبان شاعر فرم پذیر است . این فرم پذیری با زبانی هنرمندانه شکل می گیرد که دارای پی آمدهای معنا پذیر شده . پارادکس های خفیف و آشکار در شعر و استعاره و ایهام بدنه شعر را با رویکردی زیباشناسانه مواجه می سازد . در این آفریده ، زبان در اختیار تصویر هایی شاعرانه می باشد که این تصویر ها ، شاعرانگی شاعر را به تثبیت برسانند ...

ادامه ...
برآمدی بر صنعت هنری آیرونی درادبیات / عابدین پاپی
3 مرداد 93 | اندیشه و نقد | عابدین پاپی برآمدی بر صنعت هنری آیرونی درادبیات / عابدین پاپی
با التفات به واژه ی آیرونی و تاریخچه ی این صنعت ادبی در می یابیم این واژه بر گرفته از واژه ی یونانی(Eironeia) است که به معنای ریا و بر خلاف واقع نشان دادن و در اصطلاح شگردی که نویسنده یا گوینده با آن ، با توجه به بافت متن به کلام یا واقع ی ظاهرا صریح ، معنایی متفاوت می بخشد که در آن در یافتی مطایبه آمیز از ناهمخوانی وجود دارد. دیگر عبارت ، اندیشمندان آیرونی را بیانی ادبی معنا کرده اند که در لحن آن نوعی دوگانگی وجود دارد . ...

ادامه ...
سایر صفحات :   2