کتاب «شیر سیاه» «الیف شافاک»
ترجمه ی مهرنوش عدالت


کتاب «شیر سیاه» «الیف شافاک»
ترجمه ی مهرنوش عدالت نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 13 شهریور 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان

کتاب «شیر سیاه» با عنوان اصلی Siyah Süt رمانی از «الیف شافاک» Elif Şafak نویسنده‌ی مشهور ترکیه است که در ایران «الیف شفق» نیز گفته می‌شود. این کتاب با ترجمه‌ی مهرنوش عدالت و به همت نشر ری‌را در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
الیف شافاک در ایران نیازی به معرفی ندارد، چرا که تاکنون کتاب‌های بسیاری از او در ایران ترجمه و منتشر شده است. کتاب «شیر سیاه» از این نویسنده با سایر کتاب‌های او از لحاظ روایت تفاوت دارد و به نوعی زندگیِ خود او را بیان می‌کند و به عبارت دیگر خودزندگی‌نامه‌نوشت یا همان اتوبیوگرافی این نویسنده به شمار می‌آید. از نگاهی دیگر باید بگویم که فضای کلی این اثر در خصوص آفرینش زن و مشکلات و سختی‌های پیش روی در جامعه است. تعادل و هماهنگی میان نقش‌های مختلفی که یک زن در جای‌گاه دختر، همسر، مادر و و در مفهوم کلی‌تر در نیمی از اجتماع به عهده دارد مهم‌ترین موضوع این کتاب به حساب می‌آید. الیف شافاک در این کتاب کوشیده است که تجربه‌ی خود را از تعادل میان نقش‌ها و وظایف همسری و مادری و همچنین شاغل بودن به زیبایی بیان کند. نکته‌یی که بر اهمیت این کتاب می‌افزاید آن است که نوشتن از سختی‌های مادری در جوامع نه چندان پیش‌رفته معمولن رواج ندارد، چرا که این واژه آن قدر تقدیس شده است که بیان مشکلات‌اش گویی از قداست آن می‌کاهد؛ اما چنین مشکلاتی واقعن وجود دارند و با پنهان کردن‌شان نمی‌توان از آن‌ها گریخت یا آن‌ها را حل‌شده پنداشت. باید بپذیریم که فراز و نشیب‌های زندگی زنان و دختران و مادران در جوامعی از این دست بی‌شمارند و متأسفانه به این مشکلات چندان توجهی نمی‌شود و البته چاپ و انتشار کتاب‌هایی از این شمار می‌تواند دست کم تلنگری در ذهن آحاد جامعه ایجاد کند تا از این مشکلات باخبر باشند. مطلب مهم دیگری که در خصوص این کتاب باید بگویم آن است که لفظ «شیر» در عنوان این کتاب به «شیر نوشیدنی» برمی‌گردد نه به «شیر جنگل» و نام این کتاب در ترجمه‌ی انگلیسی آن Black Milk است.
الیف شافاک از نویسندگان نسبتن پرکار ترکیه است که تاکنون کتاب‌های مهمی از او منتشر شده‌اند. به جز کتاب شیر سیاه می‌توانم از این آثار او نام ببریم:
آناتولی ازچشم بد 1994 Kem Gözlere Anadolu
پنهان ۱۹۹۷ Pinhan
آینه‌های شهر 1999 Şehrin Aynaları
مَحْرم 2000 Mahrem
قصر شپش 2002 Bit Palas
برزخ 2004 Araf
به دنبال هم 2004 Beşpeşe
جزر و مد 2005 Med Cezir
پدر و حرام‌زاده 2006 Baba ve Piç
عشق 2009 Aşk
اسکندر 2011 İskender
من و استادم 2013 Ustam ve Ben
سه دختر حوا 2016 Havva'nın Üç Kızı
چاپ پنجم کتاب «شیر سیاه» به تازگی در 310 صفحه با شمارگان 1100 نسخه به قیمت 26000 تومان و به همت نشر ری‌را روانه‌ی بازار کتاب شده است.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :