نگاهی به مجموعه شعر "مادر" سروده کورش همه خانی / منصور خورشیدی

تاریخ ارسال : 17 اسفند 90
بخش : بررسی کتاب
یلدا ترین بوسه ی کوتاه
منصور خورشیدی
مجموعه شعر : مادر
کورش همه خانی
نشر افست گرافیک - 1386
روزی که تابستان در پوست گندم جوانه می زد ، شبنم زدی بر صورتم ، تورا به نام صدا زدم ، سوگند به آب ، به هجوم بی دلیل نور به کوچ بی دریغ آفتاب ، به دامن چین خورده ی باد ، به گیسوی بلند کوه ، به اسم بهار ، به ساقه های باریک ِ پا های باران در صلابت ِ ظهر ِ یک منظره ی غریب ،
شعر با یک قطعه ی ادبی که شاعر آن را به نام مادر ، معمای هستی ، افسر الملوک شعر ، کلانتر زنی با زندگی ساده ، آغاز شده است .
دقیق شدن روی تک تک واژگان در این راستا ضرورت حتمی است . و در بافت لفظی اگر توجه به : ( صور خیال ، استعاره ، تشبیه و مجاز ) داشته باشیم . صریح تر به درک متن می رسیم .
من موج دریایی تو اَم
بی هیچ قطره
قطره ام کن
شعر : 1
بیا :
پیش از عبور ستاره
در چشم هم
ستاره بکاریم
شعر : 2
درک اجزا در رسیدن به کل اثر زمانی میسر می شود که مخاطب خود را در فضای محتوای ارائه شده قرار دهد . یعنی به سبک بیان توجه بیشتری داشته باشد . به ویژه اگر انعکاس درون مایه ی شعر را در فرم جستجو کنیم . کشف رابطه در میان مصراع ها در رسیدن به غایت شعر سریع تر شکل می گیرد .
می چرخی
در دایره ی چشم ها
لبخند تو
لب پیاله ا َم
جا مانده هنوز
شعر : 6
در گنجینه ی صدا
کلمات
سکوت را عتیقه می کند
شعر : 13
وقتی شاعر از معنای حقیقی واژه ها گریزی به سمت معنای مجازی آن می زند . تلاشی مضاعف شکل می گیرد تا شعر از روساخت به سمت ژرف ساخت شعر هدایت شود .
نظام نشانه ها در زبان شناسی همین کار کرد را برای شعر ایجاد می کند . تا شاعر به معنای ضمنی واژه ها توجه بیشتری نشان دهد . شعر تجسمی زائیده ی نگاه شاعر به قلمرو دور و نزدیک است . اما شعری با تصویر های فضایی جنبه ی هنری زیبا تری در یک قطعه دارد .
در چشم تو
پُر می شوم
دو بال نگاهت
پرواز را
شعر : 14
باغی در چشمت
منقاری سبز
در صدای من
شعر : 16
پرداختن به پیکره ی شعر ، اشتیاق شاعر را برای درک پدیده های غیر ملموس بیشتر می کند . و زمینه را برای تدارک تازه در بیان فراهم می سازد .
توسع زبانی ، زمانی در شعر شکل می گیرد که کارکردهای کلامی فراتر از خلق موقعیت های معمول باشد . تا هیبت واژگان در شعر به قصد بر قراری ارتباط در مفهوم استعاری یا کنایی بیشتر مخاطب را در گیرمتن کند . باز تاب تصویر های شاعرانه وقتی به اوج می رسد که معنای صریح کلمه به سمت ایهام و بیان حقیقی آن به سمت مجاز راه باز کند . و شاعر با استفاده از کار کرد های زبای می تواند عمیق ترین تلقی خود را برابر مخاطب بگذارد .
از سوختن آن شاخه ها
دود
به چشم پرنده ها می رود
تا دیر نشده
بیا زیر این شاخه
تا برایت سایه بریزم
شعر : 21
" از نقطه تا کلمه " در میانه ی این مجموعه به نثر آمده است .
اولین بار که عاشق شدم ، قطره ی تعجب زیر پای باران بودم ، وقتی که خاک ، آغوش مرا پیچید ، آبستن شدم ، کلمه به دنیا آوردم ، در کلمه ابتدا بودم ،
اول خط ، بی عقل بودم ، از سئوال ها یم آب بودم ، در این دنیا عاشق سوختن بودم ، گاهی سر از راز ها در می آوردم ، از جنون کلمات به عشق رسیدم ، مقیم لا مکان شدم ، هست بی نیست شدم ."
اگر اتفاق من نبودی
برای دیگری اتفاق می شدی
فکر کن
انگار نه انگار
اتفاق هم بودیم
شعر : 22
همه خانی تلاش می کند تا تصرف ذهنی روی پدیده ها از خود نشان دهد . تا در فرایند ذهنی ، شعر های او اتفاق بر انگیز باشد . و از معنای متعارف در ترکیب های کلامی به گونه ای استفاده کند که توقع مخاطب را بر آورده کند . یا :
در سکوت پنهان
شاعر شدم
تا به کلمه
خیانت کنم
شعر : 32
پاسخ کدام سئوالی
در خودم :
که بیخود می شوم
عقل
یا شک می کنم به یقین در خودم
شعر : 40
اشاراتی مقرون به حقیقت درزندگی و رفتار شاعرانه ی کورش دیده می شود ، که در سفروحضر موجب تحول در شعر او شد و شد آینه ای برابر اندوه که به دقیق ترین شکل در این مجموعه ارائه شد !
روح تغزلی در هاله ای سخت دل انگیزازجلوه های کمال " مادر " بیان شده با تصاویرعینی که مخاطب را به دوباره خواندن دعوت می کند ؟
مجنون که می شوی
لیلی اَت را
می برند .
تا ببرند لیلای او را امان نامه می خواهد تا در رقص آتش شعله های دوزخ را بسوزاند . این گونه است که تفکر جایی در کنار عاطفه باز کرده است . اول ِ خط . بی عقل بودم . از سئوال هایم آب بودم . در این دنیا عاشق سوختن بودم . گاهی سر از راز ها در می آوردم ! از جنون کلمات به عشق رسیدم !
افق تازه ای در بهره مندی از ذوق شاعرانه و در بیان عشق و رنج و لذت از زندگی . خلق پارادوکس زیبا در تورق سرنوشت بشری . برای همه ی کسانی که دل داده اند و دلداده مانده اند .
و این همه " اگر اتفاق من نبودی / برای دیگری اتفاق می شدی و با صدور بیانیه ای که :
نخستین انسان
پیش از کلمه
چگونه عاشق شد .
زبان شاعرانه ، این گونه جذبه های خود را به بیرون پرت می کند . بوطیقای نهانی که محصول ذهن و زبان شاعر است .
تابش این واژه ها در نظام آوایی به گونه ای است که واژه های دیگر را زیر سیطره ی تفکر شاعر قرار می دهد . از موسیقی کلام تا رنگ و نور و صدا ، به سمت زیبا شناسی برای خلق یک قطعه شعر،
آغاز من با تو
دوستت دارم
تولد نخستین صدا بود
شعر : 42
تنها 3 دقیقه
تا بلوغ آبی ِ بدن ا َت
مثل اناری که سرخ
می خندد روی لبانت
شعر : 43
واکنشی آگاهانه در برابر انگیزه های ذهنی برای تکوین اثردر ساختمان شعر موجب می شود تا کلمه در تفکر شاعر رسم رابطه کند .
در پایان گفت و گویی با شاعر ، جهت تبادل اندیشه به وسیله " رضا ریاحی " صورت گرفته که قابل تامل است .
لینک کوتاه : |
