معرفی کتاب "گریزان"
مجموعه داستانی الیف شفق
ترجمه ی سیما حسین زاده


معرفی کتاب نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 24 مرداد 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان

کتاب «گریزان» با عنوان اصلی Firarperest مجموعه‌ی داستانی از «الیف شافاک» Elif Şafak نویسنده‌ی مشهور ترکیه است که در ایران «الیف شفق» نیز گفته می‌شود. این کتاب با ترجمه‌ی سیما حسین‌زاده و به همت نشر روزنه در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
الیف شافاک در ایران بسیار شهرت دارد و مخاطبان او تاکنون ترجمه‌ی رمان‌های بسیاری را از او خوانده‌اند و این بار کتابی از او ترجمه شده است که داستان‌های کوتاه او را در بر می‌گیرد و از این جهت احتمال می‌رود این نکته برای اغلب خوانندگان آثار او تازگی داشته باشد.
الیف شافاک از نویسندگان مشهور ترکیه است که در اصل در فرانسه به دنیا آمد و بعد از متارکه‌ی پدر و مادر، سرپرستی او به مادر واگذار شد. این نویسنده‌ی سخت‌کوش دوره‌ی راهنمایی را در مادرید و عمان و دوره‌ی دبیرستان را در آنکارا گذراند. بعد برای ادامه‌ی تحصیل به دانش‌گاه تکنیک خاورمیانه‌ی آنکارا رفت و تا مقطع کارشناسی در رشته‌ی روابط بین الملل و بعد از آن تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی مطالعات زنان درس خواند. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد او با موضوع «اسلام، عرفان و زن» از انجمن علوم اجتماعی جایزه گرفت. در سال 1994 و به هنگام تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد اولین کتاب او با نام «آناتولی ازچشم بد» Kem Gözlere Anadolu به چاپ رسید. در سال ۱۹۹۷ رمان پنهان Pinhan از این نویسنده منتشر شد و جایزه‌ی بزرگ رومی را برای او به ارمغان آورد که به بهترین اثر ادبی ترکیه در زمینه‌ی عرفان تعلق می‌گیرد. الیف شافاک بعد از دوره‌ی کارشناسی ارشد باز در همان دانش‌گاه ادامه‌ی تحصیل داد و این بار مؤفق شد دکترای علوم سیاسی را به دست بیاورد. او پس از پایان تحصیلات به ایستانبول نقل مکان کرد و در سال 1999 کتاب آینه‌های شهر Şehrin Aynaları را نوشت. رمان مَحْرم Mahrem کتاب بعدی او بود که در سال 2000 منتشر شد و جایزه‌ی اتحادیه نویسندگان ترکیه را نصیب او کرد. حوزه‌ی کاری الیف شافاک بعد از آن روندی رو به صعود داشت چنان‌که در فاصله‌یی دو ساله رمان قصر شپش Bit Palas را به زبان ترکی و سپس باز هم با فاصله‌یی دو ساله رمان برزخ Araf را به زبان انگلیسی نوشت.
از دیگر آثار او می‌توانم به این عنوان‌ها اشاره کنم:
به دنبال هم 2004 Beşpeşe
جزر و مد 2005 Med Cezir
پدر و حرام‌زاده 2006 Baba ve Piç
شیر سیاه 2007 Siyah Süt
عشق 2009 Aşk
اسکندر 2011 İskender
من و استادم 2013 Ustam ve Ben
سه دختر حوا 2016 Havva'nın Üç Kızı
چاپ نخست کتاب «گریزان» به تازگی در 267 صفحه به قیمت 20000 تومان و به همت نشر روزنه روانه‌ی بازار کتاب شده است.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :