معرفی کتاب «یک مطلبِ خنده‌دار» کاووکچی‌اوعلو
ترجمه‌ی سولماز دولت‌زاده


معرفی کتاب «یک مطلبِ خنده‌دار» کاووکچی‌اوعلو
ترجمه‌ی سولماز دولت‌زاده نویسنده : سولماز دولت‌زاده
تاریخ ارسال :‌ 23 شهریور 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان


«یک مطلبِ خنده‌دار» کتابی‌ست شامل داستان‌های کوتاهِ دنیز کاووکچی‌اوعلو Deniz Kavukçuoğlu از نویسندگان امروزِ ترکیه که با ترجمه‌ی سولماز دولت‌زاده و به همت نشر صدای معاصر در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفته است. البته این کتاب در اصل Komik Şeyler Yazmak و به معنای «نوشتنِ چیزهای خنده‌دار» نام دارد اما ظاهرن این نام و نوعِ چینشِ آن در شکلِ عنوان کتاب و برای مخاطبِ فارسی‌زبان چندان گویا نبوده است که به جای آن عنوانِ یکی از داستان‌های داخلِ کتاب یعنی «یک مطلبِ خنده‌دار» را برگزیده‌اند.
دنیز کاووکچی‌اوعلو در 30 اکیم Ekim منطبق بر ماهِ اکتبر و در سالِ 1943 در ایستانبول دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا به پایان رساند و برای ادامه‌ی تحصیل راهیِ آلمان شد. او رشته‌ی فلسفه را در توبینگن Tübingen، رشته‌ی هتل‌داری را در هایدلبرگ Heidelberg و رشته‌ی جامعه‌شناسی و اقتصاد را در نورنبرگ Nürnberg تحصیل کرد. بعد در در مشاغل گوناگونی در آلمان مشغول به کار شد تا آن‌که به ترکیه برگشت و فعالیت مطبوعاتی را به شکل جدی پی گرفت و با نشریاتی مثل آنت Ant به معنای پیمان، آیدینلیک Aydınlık به معنای روشنایی، ینی اورتام Yeni Ortam به معنای محیط جدید و ایکی بینه دوعرو 2000’e Doğru به معنای به سوی 2000 هم‌کاری کرد. از این نویسنده تاکنون کتاب‌هایی در حوزه‌های گوناگونی مثل ادبیات داستانی، خاطره، دست‌نوشته و تجربه‌نویسی منتشر شده است که از میان آن‌ها می‌توانم به این عناوین اشاره کنم:
دریا به پایان رسید 1999 Deniz Bitti
آیا کوچه‌ی «گوزنِ خال‌دار» یک بندر بود؟ 2002 Alageyik Sokağı Bir Liman mıydı?
ای پدر! آیا تو وطن‌فروش هستی؟ 2003 Sen vatan haini misin, baba?
خنده‌ی گربه 2004 Kedi Gülüşü
جانم درد می کند ای پدر! 2006 Canım Acıyor Baba
روبه‌روی چکه‌چکه‌ی آب 2007 Akıntıya Karşı
داستان یک سفر 2007 Bir Yolculuk Öyküsü
هر صبح، تاریخ از نو نوشته می‌شود 2007 Tarih Her Sabah Yeniden Yazılır
او را من کشتم ای لئوناردو! 2008 Onu Ben Öldürdüm Leonardo
روستایی در خانه‌ی اندوه 2013 Hüzün Adasında Bir Köy
در کتاب «یک مطلبِ خنده‌دار» سیزده داستان‌هایی با نام‌های جوریه خانم/ عمو لوان/ مادام کاتینا/ فرمان‌ده توفیق/ سرای‌دار/ آرایش‌گر/ صبح روز سال نو/ یک روز در اورتاکوی/ اعتماد به نفس/ خواننده/ یک مطلبِ خنده‌دار/ مردی روی زمین/ و پیانوی بزرگ در معرض مطالعه‌ی علاقه‌مندان است.
چاپ نخست این کتاب به تازگی در 197 صفحه با شمارگان 1100 نسخه به قیمت 15000 تومان و به همت نشر صدای معاصر روانه‌ی بازار کتاب شده است.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :