معرفی کتاب «نظریه‌های ادبیات و نقد» نوشته ی برنا موران
ترجمه ی ناصر داوران


معرفی کتاب «نظریه‌های ادبیات و نقد» نوشته ی برنا موران
ترجمه ی ناصر داوران نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 2 مهر 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان

«نظریه‌های ادبیات و نقد» با عنوان اصلی Edebiyat Kuramları ve Eleştiri کتابی‌ست در حوزه‌ی نقد و نظر به قلم برنا موران Berna Moran که ناصر داوران آن را از زبان ایستانبولی به فارسی ترجمه کرده است.
برنا موران در سالِ 1921 در ایستانبول دیده به جهان گشود. او که یکی از پیش‌روان نقد ادبیات مدرن در ترکیه است، کتاب حاضر را در سال 1972 منتشر کرد و از آن زمان مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفت. به علاوه انتشار این کتاب دریافت نشان علمی از طرف بنیاد زبان ترک را برای برنا موران به دنبال داشت.
برنا موران کتاب «نظریه‌های ادبیات و نقد» را در پنج بخش تنظیم کرده است و هر بخش نیز چندین فصل را شامل می‌شود چنان‌که شمار فصل‌ها در مجموع به شانزده فصل می‌رسد. مخاطب در بخش اول با نظریه‌ی محاکات و با آرای مارکس، انگلس و پلخانف آشنا می‌شود. نقد با روی‌کرد به جهان خارج و جامعه، فصل بعدی این کتاب است که نقد تاریخی، نقد جامعه‌شناختی و نقد مارکسیستی از زیرشاخه‌های این مبحث به شمار می‌آید. در بخش دوم اکسپرسیونیسم و زیرشاخه‌های آن، شامل هنر از دیدگاه رمانتیک‌ها و اکسپرسیونیسم به مثابه‌ی آفرینش مطرح شده است. البته نقد با روی‌کرد به مؤلف و مباحثی هم‌چون روان‌کاوی و شخصیت هنرمند نیز از مفاهیم تکمیلی این بخش به حساب می‌آید. بخش سوم کتاب مفصل‌تر از بقیه‌ی بخش‌هاست و مضامینی هم‌چون نقد نو شامل شکل و محتوا و ارزش محتوا/ فرمالیسم روس شامل ویژگی ادبی در شعر و رمان/ ساختارگرایی و بعد از آن شامل زبان‌شناسی ساختارگرا، ساختارگرایی در ادبیات و پساساختارگرایی و دریدا/ نقد با روی‌کرد به اثر شامل نقد ساختارگرا و نقد کهن‌الگو گرا پیش روی مخاطب قرار گرفته است. در بخش چهارم نظریه‌های مخاطب‌محور و نقد با روی‌کرد به مخاطب را می‌توانیم بخوانیم و بخش پنجم به مضامینی از این دست می‌پردازد: ادبیات و خلقت/ تعریف ادبیات و معیارهای ارزش/ داوری‌های زیبایی‌شناختی با زیرشاخه‌هایی مثل دیدگاه عین‌گرا، دیدگاه ذهن‌گرا و به سوی راه حل. گفتنی‌ست که برنا موران فصل پایانی کتاب را به نتیجه‌گیری اختصاص داده است.
از دیگر آثار برنا موران می‌توانم از این کتاب‌ها یاد کنم:
نگاهی انتقادی به رمان‌های ترک با عنوان اصلی Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış و در سه مجلد که جلد نخست آن در سال 1983، جلد دوم آن در سال 1990 و جلد سوم آن در سال 1994 منتشر شد. در باره‌ی ادبیاتEdebiyat Üzerine  کتاب دیگری از این نویسنده است که در سال 2004 راهی بازار کتاب شد.
کتاب نظریه‌های ادبیات و نقد در سال 1389 و به همت انتشارات نگاه و در 392 صفحه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :