معرفی کتاب «شهر یک نفره»
مجموعه‌یی از سروده‌های شاعران ترکیه
ترجمه ی سیامک تقی زاده


معرفی کتاب «شهر یک نفره»
مجموعه‌یی از سروده‌های شاعران ترکیه
ترجمه ی سیامک تقی زاده نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 13 مهر 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان

کتاب «شهر یک نفره» مجموعه‌یی از سروده‌های شاعران ترکیه را شامل می‌شود که همه‌ی شعرها کم‌وبیش به استانبول اشاره دارند. «استانبول را گوش می‌کنم با چشمانِ بسته» زیرعنوانِ این کتاب است که در واقع به شعری از اورهان ولی کانیک Orhan Veli Kanık با نامِ «استانبول را گوش می‌کنم» İstanbulu Dinliyorum ارجاع دارد که او در نخستین مصراعِ این شعر چنین سروده است:
 İstanbulu dinliyorum gözlerim kapalı
این مجموعه به شکل نفیس، با کاغذِ گلاسه و در قطعِ خشتی چاپ و منتشر شده است و در کنارِ هر یک از شعرها عکسی از شهرِ استانبول دیده می‌شود. عکس‌ها را موستافا سون Mustafa Seven یا همان مصطفا سون - عکاس ترکیه‌یی - و روزبه روزبهانی - عکاس ایرانی - گرفته‌اند و شعرهای این مجموعه را نیز سیامک تقی‌زاده انتخاب و ترجمه کرده است.
در این مجموعه هم از شاعران بسیار مشهور مثل ناظیم هیکمت Nâzım Hikmet می‌توان شعرهایی خواند و هم از شاعرانی که در ایران کم‌تر شناخته شده‌اند، شاعرانی مثلِ اورهان ولی کانیکOrhan Veli Kanık / جمال سوره‌یا Cemal Süreya یا همان جمال ثریا/ آتتیلا ایلهان  Attilâ İlhan/ اومیت یاشار اوعوزجان Ümit Yaşar Oğuzcan یا همان امید یاشار اغوزجان/ ایلهان برک İlhan Berk و نام‌های دیگر... البته از آن‌جایی که موضوعِ کتاب شعرهایی معطوف به استانبول بوده است، مترجم صرفِ نظر از شهرت شاعران، از نام‌هایی هم که در ایران شناخته نشده‌اند شعرهایی آورده است و این نکته قدر مسلم گستره‌ی کار را افزون می‌کند. برای مثال از افرادی مثل ناهیت وورال Nihat Vural یا همان ناهید وُرال/ ایکبال بتول آرماعان İkbal Betül Armağan یا همان اقبال بتول ارمغان/ و نیز از  تئومان Teoman می‌توانیم شعر بخوانیم. باید بیفزایم که حتا از یاشار کمال Yaşar Kemal و نیز از الیف شافاک Elif Şafak یا همان الیف شفق نیز سروده‌ها‌یی با موضوعِ استانبول در این کتاب وجود دارد که البته این نام‌ها در حوزه‌ی ادبیات داستانی مشهورترند.
شعری از بدری راهمی ایوب‌اوعلو Bedri Rahmi Eyüboğlu یا همان بدری رحمی ایوب‌اوغلو را با هم مرور می‌کنیم:

استانبول مرا
یاد مرغان دریایی می‌اندازد
مرغی که
نصف آن
خاکستری
نصف دیگر سفید و اسفنجی‌ست

نیمی از آن ماهی
نیم دیگر پرنده

نام استانبول که می‌آید
یاد داستانی می‌افتم

یکی بود
یکی نبود...

کتاب «شهر یک نفره» در سال 1394، به همت نشر چشمه و در 113 صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :