معرفی "خانه آبی" داستانی‌ بلند از کاهرامان تازه‌اوعلو
ترجمه رویا چرخ گری


معرفی نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 17 مرداد 96
بخش : ادبیات ترکیه و آذربایجان

«خانه‌ی آبی» با عنوان اصلیِ Mavi Ev عنوان نوول‌ یا داستانی‌ بلند از کاهرامان تازه‌اوعلو Kahraman Tazeoğlu است - که در ایران به قهرمان تازه‌اوغلو نیز شهرت دارد -. این نوعِ ادبی در ترکیه Öykü خوانده می‌شود. کتاب «خانه‌ی آبی» با ترجمه‌ی رؤیا چرخ‌گری، با ویرایش سید مهدی مدیر واقفی - مترجم توانای زبان ایستانبولی - و به همتِ نشرِ کیان افراز در دسترسِ علاقه‌مندان قرار گرفته است.
نویسنده‌ی این نوول - کاهرامان تازه‌اوعلو - از شاعران و نویسندگان توانای ترکیه است که در 10 آعوستوس Ağustos  منطبق بر ماه اوت و در سالِ 1969 در ایستانبول دیده به جهان گشود. در جوانی با برنامه‌های رادیو هم‌کاری کرد و به موازات آن در حوزه‌ی نویسندگی و شعر پیش رفت. از کاهرامان تازه‌اوعلو غیر از «خانه‌ی آبی» این آثار منتشر شده است:
شعر:
تو را در درونِ خودم ترک می‌کنم 2001 Seni Içimden Terk Ediyorum
الف‌بای اتاقِ اجساد در یک شهرِ مرده 2002 Ölü Bir Kentin Morg Alfabesi
آن‌ها که ساحل ندارند 2012 Kıyısızlar

نامه:
نامه‌های جزیره‌ی آبی 2003 Mavi Ada Mektupları
نامه‌های توقیف شده 2004 Tutsak Mektuplar

رمان:
آراز 2005 Araz
زخمی 2014 Yaralı

دست‌نوشته:
کاملن متفاوت 2012 Bambaşka
سخن 2012 Söz
کتاب «خانه‌ی آبی» حکایتِ دختری‌ست که دنبال گم‌شده‌ی خویش می‌گردد. داستانِ این عشقِ نافرجام بهانه‌یی برای نویسنده بوده است که کوششِ انسان را برای رسیدن به حقیقت وجود به تصویر بکشد و در این میان از رازهایی پرده بردارد.
یکی از نکات مهم در خصوص انتشارِ این کتاب در ایران، دقت در طرحِ روی جلد آن است که ناشر به جای آن‌که طرحی بی‌ارتباط را به کتاب تحمیل کند از همان طرحِ اصلیِ کتاب بهره برده است و این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های امانت‌داری در انتشارِ این کتاب به شمار می‌رود. انطباقِ متن با اصلِ کتاب نیز یکی دیگر از مواردی‌ست که هم امانت‌داری را به یاد می‌آورد و هم بر جاذبه‌ی کتاب می‌افزاید.
چاپ نخست کتاب «خانه‌ی آبی» به تازگی در 68 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 7500 تومان به همت نشر کیان افراز به کتاب‌فروشی‌ها راه یافته است. علاقه‌مندانی که به دنبالِ تهیه و مطالعه‌ی این کتاب‌اند حتمن به این نکته‌ی ضروری دقت کنند که نشر کیان افراز از نشر افراز جداست و هر یک از این دو نشر، تاکنون کتاب‌های ارزنده‌یی را - به طور جداگانه و متمایز از هم - روانه‌ی بازار کتاب کرده‌اند.

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :