جلد اول از کتاب شاعران امروز منتشر شد.


جلد اول از کتاب شاعران امروز منتشر شد. نویسنده : پیاده رو
تاریخ ارسال :‌ 19 اسفند 91
بخش : معرفی کتاب

[شاعران امروز منتشر شد]

جلد اول از کتاب شاعران امروز منتشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سرزمین اهـورایی این کتاب که طبق برنامه ریزی دبیرخانه این انتشارات و برای اولین بار با استفاده از نظر گروه داوران 5 نفره کارشناسی  (محمد آزرم، شمس آقاجانی، پگاه احمدی، علیرضا بهنام و بهزاد خواجات ) از طریق فراخوان در سال 1390 اطلاع رسانی شده، مشتمل بر آثار شاعران پارسی زبان  ایرانی، افغانی و تاجیک است که امتیاز لازم از تیم داوری را برای چاپ اشعار در این کتاب کسب کرده‌اند. مجید ضرغامی صاحب امتیاز و مدیر مسئول انتشارات سرزمین اهـورایی و مدیر طرح [شاعران امروز] درباره‌ی این طرح در مقدمه‌ی کتاب آورده است:

«حدود يك دهه‏‌ی پيش طرح اوليه‌ي مجموعه شعر [شاعران امـروز] در كنار انتشار آثاري از شاعران نوگراي ايراني مانند نيما، سهراب، اخوان، شاملو، فروغ و...(كه ازسال 1369 در دستور كار اين انتشارات بوده ‏است)دربرنامه‌‏ي كاري این انتشارات قرار گرفت كه بنا به دلايل متعدد  تا اين تاريخ به تعويق افتاد. هدف اوليه از اجراي اين طرح شناسايي و معرفي شاعراني است كه در كشاكش طبيعي شعـر امروز فعال هستند. شرط انتخاب اشعار نظر گروهي ِكارشناسان اين مجموعه گذاشته شد. فكر اين طرح زماني عيني‌تر شد كه سالانه تعداد قابل ‏توجه‌اي از شاعران براي چاپ اشعار با سرمايه‌ي شخصي خود به انتشارات سرزمين اهـورايي مراجعه مي‌كردند و از ما جواب منفي مي‌شنيدند. شايد تعداد زيادي از اين شاعران شعرهاي خوبي هم داشتند اما به‏رغم هياهوي طبيعي شعر امروز ِپارسی‏ كه زاده‌ي جبر زماني و مسيرهاي ناپيموده‌اي است كه پيش روي شاعران ‏امروز گشوده است و محصـول اشتياق از كشف افق‌هاي‏ تازه است، به نظر نگارنده؛ شناسايي و معرفي شعرناب كه از درون‏مايه‏‌ها‌ي شاعرانه به مفهوم خاص برخوردار بوده و شامل مولفه‌هاي شعر امروزي باشد از ميان جريان‌هاي شعرامروز، كار بسیار دشوار و زمان‌بري ‏است. به همين دليل براي پرهيز از اعمال نظر شخصي،كم‌تر شدن ضريب خطا و بهره‌وري از خرد جمعي براي اولين ‏بار از گروه 5 نفره‌اي براي انتخاب و داوري ‏اشعاري كه به فراخوان [شاعران‏ امروز] رسيده بودند استفاده ‏شد. منظور از شاعران امروز تمام شاعران پارسي زباني است كه در اين تاريخ و در اين برش‏ زماني در کار ساختن شعر نو، سپید، نیمایی و یا تجارب آزاد  هستند. براي همين شرط سني براي شركت در اين فراخوان در نظر گرفته نشد. ازطرفي، داوران ‏جلد اول اين مجموعه از ميان ليست بلند بالايي از شاعران‏ كاركرده‌ و آشنا به تجارب دو دهه‌ي اخير شعر انتخاب شدند. ملاك اوليه در انتخاب ‏ِگروه‏ داوري مواردی مانند: نزديك بودن با فضاي شعرامروز، ديد و نگاه متفاوت از يك‏ديگر و استقلال نظر و در عين حال عدم تضاد شديد در آراء و نظرات، تجربه در اجراي طرح‌هاي مشابه، امانت داري و پرهيز از گروه‌بندي و... بودند. و پس از بررسی زیاد اين تیم از ميان اسامي شاعران، به عنوان داوران اولين مجلد [شاعران ‏امـروز] انتخاب شدند.

به دنبال فراخوان انتشارات، اشعار بسيار زيادي از شاعران پارسي زبان دنيا ( ايرانيان ساكن در شهر و روستاهاي ايران‏ عزيز و ايرانيان ساكن در سراسر جهان، و شاعران پارسي زباني از افغانستان، تاجيكستان، بحرين ) به دبيرخانه‌ي [‏شاعران‌امـروز] رسيد. اسامي تمامي شاعران از اشعار رسيده برداشته شد و اشعار با جايگزين كردن شماره‌‏ به جاي نام شاعران به دست داوران گرامي رسيدند. هر داور براي هر شعر از يك تا صد امتياز خود را اعلام كرد و با کمی تاخیر امتيازها به دبيرخانه‌ي سرزمين اهـورايي رسيد و با هماهنگي قبلي با حضور اكثريت داوران از اسامي رونمايي شد. ملاك انتخاب، اشعاري بودند كه نيم بیش‏تر امتياز جمعي را دريافت كرده بودند. با اين حساب 42 شاعر از ايران، افغانستان و تاجيكستان انتخاب شدند. از آن‌جايي كه مبناي اين طرح استفاده از تیم داوري متفاوت در هر مجلد است و ناشر تصميم دارد اين كتاب را در چندین جلد منتشر كرده و سالانه از طريق فراخوان عمومي اشعار را دريافت نمايد، قرار شد اشعاري كه در اين فراخوان امتياز لازم را كسب نكرده‌اند این‏ فرصت را داشته باشند تا در مجلد‌هاي بعدي كنار اشعارجديد و توسط تیم‏های پنج ‏نفره‏‌ی بعدی نیز داوري شوند.
انتخاب اشعار توسط گروه 5 نفره‏‌ی داوران برای کتاب [شاعران ‏امروز] در نوع خود طرحی ابتكاري و نو است و همكاران ما در سرزمين اهـورايي با دقت و صرف وقت بسیار موفق به اجرای این طرح شده‏‌اند. اميدواريم نتایج مورد نظر حاصل شده و این کتاب، راه خود را براي مجلد‌هاي بعدي‏ باز كند. کتاب [شاعران‏‌امروز] محصول دانش، نظرشخصی و البته تجربه‌ي گروه محترم داوری است. آن چه مي‌بيند مشتِ نمونه‌ي خرواري از شاعران و استعداد‌هاي شعر امروز پارسي است و مايه‌ي خرسندي است كه اين فراخوان مورد استقبال‏ شاعران، خصوصن شاعران عزیز پارسي زبان در ديگركشورها قرار گرفته است. اميد است با تكرار فراخوان و راهنمايي و حمايت مخاطبين گرامي و بهره‌گيري از نظرات متفاوت داوري در مجلدهای بعدی این ‏مجموعه نیز بتوانیم همانند این کتاب، نمونه‏‌های ‏خوبی ‏از اشعار [شاعران‌امـروز] را جمع‌آوري، کارشناسی و معرفي کنیم و از تمام دوستـان و عزيزانـي كه مـا را در ايـن راه دشـوار همـراهي كـرده و با تشـويق‌هـا و حمايت‏هاي خـود ما را دلگـرم داشته‌اند تشكر كرده و خصوصن از داوران عزيز، كه با تمام گرفتاري‌هـاي كاري و بعضي نيز از راه دور در اين طرح شركت كرده‌اند سپاسگزاري مي‌نمايم.»

کتاب [شاعران امروز] در قطع رقعی و 104 صفحه است. داوران مجلد اول کتاب [شاعران امـروز] عبارتند از:
محمد آزرم، شمس آقاجانی، پگاه احمدی، علیرضا بهنام و بهزاد خواجات

اسامی شاعران جلد اول کتاب شاعران امروز:
آرش نصرت‏ اللهي / آزاده بشارتي / آزاده‌ فراهاني / ابوالفضل كمالي / ابوالفضل نظري احمد بيرانوند / اعظم كمالي / اميرحسين نيكزاد / اميد بلاغتي / پروانه ستاري / حسين بهشتي / حكيم عليپـور / رضا اسدي / زري شاه‌حسيني / شادي هادي ‏نژاد / شهرام شهيـدي / عفت كيميائي / علي سليماني / فاطمه روشن / فاطمه  سليماني/ فرحناز پنـاه / كيانا برومندجاويد / ليلا جوينده / مبين اعرابي / مجتبي شفيعي / محمد آشـور / محمدرضا جعفري / مريم رحماني / مسلم رحمتي / منيره پرورش / مهري جعفري / مهناز بديهيان / ميثم رياحي / ميثم مهرنيا / نرگس عظيمي / وحيد بكتاش / هادي هزاره / هاوري كريمي

لازم به ذکر است فراخوان جلد دوم کتاب [شاعران امروز] به همراه اسامی داوران جدید به زودی از طریق سایت انتشارات سرزمین اهـورایی و خبرگزایهای معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.

 

لینک تهیه اینترنتی کتاب :

http://www.bekhan.com/main/?page=30&bi=1127636

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :