بررسی مجموعه شعر روزبه سوهانی / منصور خورشیدی

تاریخ ارسال : 8 مهر 92
بخش : بررسی کتاب
مجموعه شعر روزبه سوهانی
انتشارات نظام کرمانشاه 1390
منصور خورشیدی
ضریب خلق و آفرینش یک قطعهشعر در کار روزبه سوهانی که به صورت طرح ( شعر های کوتاه ) بجز چند شعر که به صورت بلند ارائه شده این ویژگی را دارد که به سرعت در بیان خود معنا بخشیده است .
تکه ای از نامت کافی بود
تا دهان هزار پرنده را
از بی تابی های پنجره پُر کند
رابطه ی زبان با اشیای و پدیده های موجود در اطراف شاعر ، شکلی از شعر را برابر مخاطب می نشاند که ارجاعی به درون خود دارد رجعتی آگاهانه به سمت دیده ها ، تا از واقعیت موجود دورنشود. و زمینه را برای کشف برخی پدیده ها جهت ابراز معنا آماده می سازد . جستجو های شاعردهان هزار پرنده را از بی تابی پنجره هایی پُر می کند که تکه ای از نام بر زبان دارند . نامی که نمای رابطه می شود
حالا / خیابانی در آغوش من است
که شبیه تو / حان می دهد .
زبان رمانتیک و عاشقانه ی روزبه در همین چشم انداز های کوتاه به شعر بلند می رسد
و شعر های بلند این شاعر ویژگی هایی دارد که تفکر او را به زبان ساده و گفتاری نزدیک می کند . که در مقاله ی دیگر به آن می پردازم . تاکیدی که روزبه سوهانی برای ارائه ی شعر های کوتاه دارد . جای بحث را باز می کند .
من / از کوبه های کتیبه ای بلند شده ام
که تو را بر تمام کوه ها نشاند .
+
تنت / تنها / به زبان من
خواندنی است
تمام تلاش شاعر در این نکته نهفته است که ذهن خود را در گیر برخی از مفاهیم عاشقانه و حسی کند. و سعی دارد تا آن را در زبان خود گسترش دهد . و طراوت زبان شعر را با احساس و تخیل ناشی از کارکرد واژگان در شکل تازه تر شکوفا سازد . و رابطه های دیگری خلق کند که دامنه ی نفوذ شعر را با انتخاب مناسب ترین کلمات و ترکیبات در موقعیت جدید برابر خواننده ی شعر خود عرضه کند .
تاریخ خنده های تو
به استخوان هایی خواهد رسید
که شهر را / در پیراهنم می لرزانند .
و می خواهد که گریز رندانه ای داشته باشد ، تا شعر های دورتر، از انگشتان کودکی را به فراموشی این ورق ها بر گرداند . و خطاب او به رفتار کودکی است که از دهان او حرف می زند . و به دنبال آواز گمشده ای است که هیچ کوچه ای او را به انتها نمی رساند . و فاصله اش آتقدر شده بود که هر جا چتری بسته می شود سایه اش خیس می شود ! تلاشی مضاعف از خود نشان می دهد تا : با خذف فاصله به این درک برسد که در پیج و تاب رودخانه ای غرق شود . و سرگردانی سرزمینی را به اهتزاز در آورد .
هر کجای زمین را که لمس کنی
صدایم را به یاد تمام کوچه ها می آورد
شروع من / جایی میان خطوط انگشتان تو بود .
+
در چشمانت ایستاده بودم
که شهر / برای همیشه بسته شد
و خیابانی بر پیشانیت نشست
+
دست هایت
سرگردانی سرزمینی را
به اهتزاز در می آورند
و شعر را با همه ی جنبه ها و جذبه های فرازو فرودش به سمت عشق و احساسات عاشقانه هدایت می کند . تا آرامش خود را در محیط حفظ کند . برای خلق واقعیتی که شاعر ذهن خود را در آن موقعیت مستقر کرده است. و زمینه ی تصویر های تجسمی را برای گریز از شرایط بسته فراهم نماید . تا خواسته های خود را در میان کلمات و ترکیبات محقق کند . و درمیان جاده ها شکلی از سر نوشت خود را رقم بزند .
نفس هایم / در خم آخرین رود خانه
ایل را در کوچ گیسوانت
فرو خواهد برد
+
حالا
گونه ی تمام نقاشان جهان دیدنی است !
شعر هاي كوتاه ( طرح واره ها ) با فضاي مصور و منسجم در مسير زبان حركت و سرعت خود را نشان مي دهند . و در آستانه ي آفرينش نوسان ذهني در كار ديده نمي شود .ودر مدار مشخص داراي استقلال زباني هستند . و شعر روزبه سوهانی این ویزگی را در خود دارد که به سمت حرکت های متعالی گام بر دارد .
آن قدر بلند مرده ای
که دهان هزار گور باز خواهد ماند
+
تنت که بالا می گیرد
شعر های این منظومه
از مدار خارج می شوند
آن چه شاعر را حول محور احساس و تخیل طبيعی بر انگيخته مي كند . تلاشي براي كسب صداي موجود در پيرامون او است . که در اين مرحله خطر كردن را تجربه مي كند . تا به درك واقعيت موجود جهت هماهنگي بين فرم و مضمون حاصل از آن گام بر دارد . تا شعر های این منظومه را از مدار خارج کند ؟
و روزبه سوهانی درسير منطقي و پيوسته ي اين حركت و در گذر از تخيل و احساس نفس تازه مي كند . تا از اصل خود و از علت غائي دور نماند . و براي رسيدن به تمام خواسته هاي ذهني ، تفكر خود را براي كسب زيبايي ، حقيقت ، عشق در طبيعت سرعت و حركت ببخشد .
غبار گوشواره ات
خطوط رمیدن دیواره ای را
به تاریخ شانه هایم
می آویزد
+
این روزها
لهجه به پهلوی تو می زنم
+
سر انجام حروف درهم روی جلد را که می تواند رسم همه ی نام ها باشد . بی رسم نام به طرحی بدل می کند . و برابر اهل کتاب قرار می دهد !
مرزهای تنت
پُر از حروف شعر هایی است
که از گلوی من
چکیده اند
لینک کوتاه : |
