منصور خورشیدی :


منصور خورشیدی : نویسنده : منصور خورشیدی
تاریخ ارسال :‌ 1 خرداد 91
بخش : نگاه اول

انسان در هر کجای این جهان پهناور که باشد و اهل تفکر( اندیشه و نقد ) ، یعنی  شعر و داستان  ، می خواهد که جهان ذهنی خود را نشان دهد. تا پنجره ای باز کند برای درک پدیده های پیدا و پنهان در شعر نیمایی و مدرن ،شعر کلاسیک ، غزل معاصر ، ادبیات داستانی ، رمان ، قصه و دیگر . . .

نیت سایت ادبی پیاده رو همین است . که بخوانیم و خوانده شویم . درست است که پیاده رو در موازات خیابان اصلی است تا دیده شویم و ببینیم . این جا اما ، پیاده رو حاشیه برای متن نیست ، خود متن است . جائی که عطش شاعر را برای نویسش و شتاب مخاطب را برای خوانش مضاعف می کند.

شکل جدیدی از مکانیسم سحر انگیز زبان را برای رسیدن به جهان متندر این سایت برابر مخاطبان خود قرار داده ایم و تلاش کرده ایم تا ادبیات جهان را در کنار دانش ادبی خود محک بزنیم . و شعر جهان را ، نه در تقابل که در تعامل با شعر ایران به خوانندگان خود تقدیم کنیم . همین شماره " پل الوار و ناظم حکمت " را آورده ایم .

ترسیم گستره ی بی مرز در نوع نگاه و توسع زاویه ی دید برای بهتر دیدن  و دیده شدن، بهتر خواندن و خوانده شدن . به همین دلیل روزنه ای به ترجمه ی شعر جهان باز کرده ایم . شاعران قابل اعتنای جهان دیروز و اکنون را به کمک مترجمان قدرتمند خود در این جایگاه معرفی کرده ایم .

نقد و بررسی مجموعه شعر شاعران حرفه ای و جوان را در کنار هم برابر نگاه شما مبادله کردیم . اگر چه معیار داوری در بررسی و نقد  مجموعه شعرها ئی که برابر مخاطب قرار می گیرد متفاوت است . اما پرداختن به درون متن که روان شاعر در آن مستتر است ، برتر از ملاک های ظاهری درشعر محسوب می شود .

 رسیدن به چنین درک انتقادی ، نیاز به شناخت گونه های متفاوت از شعر است .که ما با تانی و تامل بسیار تلاش کرده ایم تا راهی به سمت درک درست از شعر باز کنیم .

موج نو ، شعر سپید ، تجسمی ، نیمایی، شعر حجم و غزل معاصر . نمونه های بارزی هستند که سمت و سوی نقد را به ساختار زبان ، سبک بیان ، درک آهنگ کلمه ، موسیقی و ریتم درونی قطعه برده ایم . تا شباهت ها و تفاوت های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

حتی سعی کرده ایم که گفتگوها و  مصاحبه های دوستان را که جنبه ی آموزشی برای نسل جوان دارد ، در سایت پیاده رو بیاوریم و زمینه ی بروز خلاقیت ها را فراهم کنیم .

مهم تر آن که هر جا تلنگری به تفکری زده می شود ، پیاده رو در آن جا حاضر و ناظر است ؛ از آن جمله است بحث ساده نویسی در شعر معاصر ایران که به صورت ویژه نامه برابر مخاطبان سایت پیاده رو قرار گرفته است  .

چرا که تصویر های ذهنی قوی تر از تصویر های بصری است . قدرت درک مخاطب را همین تصویر های بصری و شعر در سطح و ساده نویسی محدود می کند . چون مانع ورود مخاطب به عمق شعر می شود .شعر ساده ضد فرم و تکنیک زبانی است . چرا که ساده نویس آن چه را در دنیای پیرامون خود می بیند و حس می کند می نویسد ، بی آن که تصرفی در آن ها بکند . به همان شکل آن را در سپیدی کاغذ منتقل می کند .

پیاده رو ، در بخش اندیشه و نقد گاهی مطالب ارزنده و قابل اعتنا را مطرح می کند . که می تواند رمینه تحقیق را برای مخاطبان خود فراهم کند . " کافکا نوشتن را بیرون پریدن از صف مردگان می دانست ، براهنی خط خطی کردن اوراق سفید را جنون نوشتن می دانست و لاکان معتقد بود که بدون جنون انسان قابل شناسایی نیست . مولانا به عنوان پیشرو در ارائه خدمات بعد از صدمات جنون آتش افروزی را مطرح می کند"

با این نگاه اگر پیاده رو را مطالعه کنیم ، شکل دگر خواندن و دگر دیدن را در ذهن خود پرورش می دهیم . که بالا ترین امتیاز برای رسیدن به درک جامع است .

خرداد ماه  1391

منصور خورشیدی

   لینک کوتاه :

  چاپ صفحه
بیان دیدگاه ها
نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
  کد امنیتی
کد امنیتی :
 

ارسال شده توسط : معصومه فراهانی - آدرس اینترنتی : http://

از هجوم ماشینها بر پیاده رو پناه می برم و از هجوم آدمها بر خیابان!


ارسال شده توسط : مهردادافشاری - آدرس اینترنتی : http://akharefarda

سلام درروزگاری که شعربی ارزش وبی معنا متدوال وشاعرواقعی منفعل است خوشحالم که کسانی هستندکه بادرک درست وواقعی ازشعربه کارشان ادامه میدهند هرچند اکثرابه علت مشغله هایمان گرفتاریم اماگاه گاهی من می نشینم شعر می اید سراغم
موفق باشیدادرس وبلاگم راگذاشتم شایدسری بزنید

ارسال شده توسط : بالا لایکا - آدرس اینترنتی : http://www.balalayka.ir

سلام آقای عزیز !

کاش میدانستم چطور میشود برخی از نوشته هایم، از داستانک گرفته تا اشعار، در پیاده رو عرضه کنم به کسانی که ویترین گرد نیستند ، پیاده روها را میکاوند و اگر تکه نانی بیابند به بهانه ی اینکه برکت خداست میبوسند و بر پیشانی میسایند و بر رف مینهند . می گوئید برایم ؟

سپاس - بالالایکا ، ساز مهجور ِنوازنده ی شب های مسکو . . .

ارسال شده توسط : شیدا علیپور - آدرس اینترنتی : http://www.jieyar.blogfa.com

موافقم که میگه درسته پیاده رو در امتداد خیابان است ... گاهی اگه در جهت آب هم شنا کنی خوبه تا به اون چیزی که می خایی برسی و اگه رسیدی هر چند می خوایی بر خلاف جریان آب شنا کن ... مهم رسیدنه و به قول قیصز زفتن رسیدن است و فکر بکنم با نوشتن خیلی خوب این امر ممکن می شه ...
پاینده باشید.