مشاهده ویژه نامه بهرام اردبیلی

" رهگذری در خواب پروانه ها "
مجموعه شعر بهرام اردبیلی منتشر شد .
رهگذری در خواب پروانه ها نخستین مجموعه شعر بهرام اردبیلی از شاعران مطرح دهه ی چهل توسط انتشارات بوتیمار و به کوشش میثم ریاحی منتشر شد .
این کتاب در ١١٠ صفحه ، ٣۴ شعر این شاعر را در خود جای داده که همگی آنها در نشریات نایاب دهه ی ۴٠ و ۵٠ از جمله جزوه های شعر طرفه ، فردوسی ، رستاخیز ، دفترهای شعر دیگر ، اندیشه و هنر و ... و منتشر شده اند ...

ادامه ...
ذوذنبي بر خاک / شعری از بهرام اردبیلی
همراه با تصاویری از شاعر
ماه ِدرشت ِخوب
دري که به لطف ِ باد – باز و بسته مي شود .
الامان اي جوخه
ماشه را نچکان
هنوز اندکي شب است ...
ذوذنبي بر خاک / شعری از بهرام اردبیلی
همراه با تصاویری از شاعر

ادامه ...
بهرام اردبيلي از اينجا رفت
هوشنگ آزادي ور
بهرام اردبيلي مرد . او وحشي مرد . مثل بابونه اي كه پژمرد . بسيار پيش از آنكه لِوي اشتراوس از " وحشي نجيب " بگويد شاعران وحشي در جهان زيست كرده اند . انسان كوشيد همه چيز را اهلي كند ، اما بهرام وحشي ماند . نجيب ماند . زندگي را جدي نمي گرفت ، اما آنچه را مي خواند جدي مي خواند ، و زياد نمي خواند . وقت نداشت . بايد بين دوستان عشق تقسيم كند . بايد به همه برسد . وقت نداشت به خودش برسد . شعر با غريزه مي گفت ...
بهرام اردبيلي از اينجا رفت
هوشنگ آزادي ور

ادامه ...
برای بهرام
شعرهایی از حمید عرفان
یاد تو جنگلی است یا پاره ابری
یا انعکاس صدای تو است در این ستیغ پاکیزه
و تداوم نورهای متلاشی که نام تو را در قلبم می فشرند
یله از اسب سفر می شوم فرو می ریزم ...
برای بهرام 
شعرهایی از حمید عرفان

ادامه ...
زنده باد شعر ناب ناميرا
سید علی صالحی
وقتي از جست و جوي بي نتيجه در حوالي ديار خود نوميد شدم ، پس انداز اندكي كه از كار سخت داشتم، رو كردم و راهي اهواز شدم .اثر عجيب شعر بهرام نگراني از بي پولي در آينده را ناچيز كرده بود در اهواز از اين كتاب فروشي به آن كتاب فروشي و بعد از دو روز،هفده تومان دارايي تمام شد و رد و راهي از شعر اردبيلي نيافتم، بازگشتم و باز دست بردار نبودم مي خواستم اين جادوگر كلمات را بشناسم ...
زنده باد شعر ناب ناميرا 
سید علی صالحی

ادامه ...
اقتدار فروتنانه بر تاجِ خاك
علي مسعود هزارجريبي
اين گونه است دوران جواني و تجربه اندوزي او و رسيدن به اوج و بُعد تنيدگي در پيچك هاي جاذب فرم و زبان و نيز بهره گيري هاي استعلايي از متون مقدس و كهن و اسطوره اي در طاق ريزي هاي مدرن و جلوه ي كمانه هايي از ابتداع شاعر در دهه ي ۴٠ و ۵٠ و بعد ، عينيت بخشيدن به عبارتِ " دنيا خانه ي من است "و سفرها و هجرت ها و هجراني ها و سير و سلوك و جهان گشتي كه نوعي از هستي گشتي است و چرخشِ آن هستيِ دست نيافتني كه ماوراي بيان و ماوراي ...
اقتدار فروتنانه بر تاجِ خاك
علي مسعود هزارجريبي

ادامه ...
بی ، فقدان نیست
علی جهانگیری
دوست داشتم من هم با کسانی همراه شوم که شعر بهرام اردبیلی را در پاره ها و گسست ها زیبا می بینند و چه هوشیارانه این نظرها را ابراز کرده اند ، اما مقاله ای در مورد آیین مهرو میترا پرستی مرا وادار به خوانش چندین باره ی هفت پیکر نظامی کرد و در این بازخوانی ناخودآگاه ذهنم به هفت پیکر بهرام اردبیلی و شعر دیگر متمایل شد و به هر شکل کار یکسره چیزی دیگر شد .دنبال هفت بودم و ریشه های تقدس در آیین های مختلف و حکمت های ایرانی ، خور آبادیان، مغان ، خسروانی ...
بی ، فقدان نیست
علی جهانگیری

ادامه ...
دمی کنار علفِ پهلو
سید حمید شریف نیا
خواندن بهرام اردبیلی کار ساده ای نیست. حتی با چشمی که به دیگران نگریسته ایم ، نمی توان او را دید. اما نمی توانم بپرسم چرا از بهرام اردبیلی باید نوشت؟؟ چرا نسل پر صدای من با نگاهی پر طمطراق به آنان می نگرد که برای رهایی از خود بیرون رفتند. آیا آنان که نمی بینیمشان و آیا آنان که از دیدارها سر باز می زنند، یک روز نسل مرا به پرسشی بنیادین متهم نخواهند کرد که:" آن حقیقت یگانه ای که جستجو می کردیم، در وادی معرفت شناسی کدام حقیقت ماند؟" ...
دمی کنار علفِ پهلو
سید حمید شریف نیا

ادامه ...
از زخم های چشم ، تا چشم زخم های بهرام اردبیلی
داریوش اسدی کیارس
ما در شعر هر چه می فهمیم از او همانی است که به زبان آورده و هر چه در زبان از او مانده ، رمز است . وقتی که دیگر او حرف نمی زند ، یا زبان آوری نمی کند یعنی دیگر شعرهایی که بهرام اردبیلی در جمال سروده با شعرهای نگفته اش در جمیل ؛ تجلیل چیست . او هفت هیکل داشت . ...
از زخم های چشم ، تا چشم زخم های بهرام اردبیلی
داریوش اسدی کیارس

ادامه ...
به بهرام اردبيلي ،
و وردي كه ميوه را موسيقي مي كرد
علی مومنی
گلنگدن بكش
اي ماه
اي خشاب ِ شب ِ زيبا
بتاب و
آفرينش ِ سايه ات را
تماشا كن
...
به بهرام اردبيلي ،
و وردي كه ميوه را موسيقي مي كرد 
علی مومنی

ادامه ...
شاعري بر آستانه ي تيغ و ابريشم !
مروري بر كارنامه شعري " بهرام اردبيلي " شاعر ِ " شعر ديگر "
محمود معتقدي
بهرام اردبيلي در چشم انداز " شعر ديگر " كه از سمت هاي شعر واقع گرايانه نيمائي و سپس از راه " شعر حجم " به فرصت ديگري در قلمرو كشف عناصري از انسان و طبيعت به زباني پر از تصوير و استعاره هاي گسسته رسيده بود . شكست و جداماندگي متن از فضاهاي روزمرگي همواره وي را به سمت نوع ديگري از روايت هاي تازه در عرصه هاي عشق ، زندگي و تنهايي مي كشاند . اردبيلي از هر نوع قاعده مندي جاري در زبان ، به سوي شكل و معناهاي سورئال تري در حركت بود و نگاه روايي و ...
شاعري بر آستانه ي تيغ و ابريشم !
مروري بر كارنامه شعري

ادامه ...
اجرا؛ مسئله‌ساز نوشتار
محمد آزرم
شعر «فصل هیجدهم (بهار) نوشته بهرام اردبیلی از معدود شعرهای دهه چهل است که در خود اجرا شده است. این شعر شنیدیداری بدون این که سودای بازنمایی بیرون از خود را داشته باشد، همراه با ارائه خود، قراردادها و قاعده‌هایی را می‌سازد که فقط به ازای این بازی زبانی و درون آن معتبرند ...
اجرا؛ مسئله‌ساز نوشتار
محمد آزرم

ادامه ...
هلاك عقل به طبل پرنده اي در هند
تأملي در بهرام اردبيلي
هادي خورشاهيان
بهرام اردبيلي يكي از شاعران ارجمند شعر شهود معاصر است. شعر او عارفانه است. عرفان او در غارها و يارها و كتاب ها اتفّاق نيفتاده است. عرفان او در او اتفّاق افتاده است. در كوچه هاي تهران. در كَرَجي هاي هند. در ماسه ها و كَپَرهاي جزاير قناري. در زن. در زندگي. در عبور چرخش مداوم آتش از هجوم تنهايي ...
هلاك عقل به طبل پرنده اي در هند
تأملي در بهرام اردبيلي
هادي خورشاهيان

ادامه ...
سیزده شعر از یانیس ریتسوس
گردانده‌ی طاهر علفی
شعر تجربی شعر دبستانی نیست. تنها شعری است که به ثبات و ثبوت نرسیده، یعنی در حد «چالش» است، بحث می‌طلبد. این چالش به سه زمینه برخواهد گشت: «شعر فارسی»، «ترجمه»، آنجا که ترجمه‌ی شعر، پیش از آن که به اصل راجع باشد، می‌تواند در حد «شعر فارسی» روی پای خود بایستد. و «انتخاب»، آنجا که شعر ترجمه لزوماً در حد شعر فارسی مطرح نیست، اما معیارهای انتخاب چیزی به عنوان شعر، احتمالاً، تا حدی و به‌نحوی، از معیارهای آشنا و پذیرفته‌ی شعر فارسی به دور می‌ایستد.
ضابطه‌یی لازم است به عنوان نقطه‌ی آغاز. ...
سیزده شعر از یانیس ریتسوس
گردانده‌ی طاهر علفی

ادامه ...
یادبود
شعری از بهرام اردبیلی
سپیده دم است
نشسته ام و مرگ را معماری میکنم
دورتر –آنجا
جمجه ای می شکافد
با سرانگشتان نقره ای باد ...
یادبود
شعری از بهرام اردبیلی

ادامه ...
رهگذري كه پل براي ديدنش سي و سه چشم داشت
محمد مهدي مصلحي
شعر او برش هاي احساسي قوي و دروني شده دارد كه حتي تكنيك و فرمش در تشكلي دروني محو مي شود . در نبود مجموعه ي اشعارش و تا چاپ همين آثار به جاي مانده از او سير نقد شعر معاصر چيزي كم دارد كه شناخت آسيب شناسي اش و نقد كامل آثار او تا آن موقع در اين قلم مي ماند . ...
رهگذري كه پل براي ديدنش سي و سه چشم داشت
محمد مهدي مصلحي

ادامه ...
گاو زيبا !
چه كم بودي در اين دنيا !
هادي محيط
رغبت من جستجو در ناشناخته ها ، يافتن آدم هاي در سايه ، و گفتن از زندگي هاي به زبان نيامده است . از آن رمان كه اين نشريه كوچك هفتگي منتشر شده ، دوست تر داشته ام ، سراغ همين صدا ها بگردم و چه لذتي داشت يافتن فريدون رهنما ، محمدرضا اصلاني ، كاظم رضا ، پرويز اسلامپور ، محمود شجاعي ، و ... و پس از زدن غبار و ديدار آن ها در عكس هاي سياه و سفيد و هاله هايي غريب ، و چه دور بودند آن ها ، و چه نزديكند اكنون . ...
گاو زيبا !
چه كم بودي در اين دنيا !
هادي محيط

ادامه ...
چشم‌اندازهایی پراکنده از بدعت‌ها و بدایع بهرام اردبیلی
نوشته غلامرضا صراف
یکی از ویژگی‌های سبکی بهرام اردبیلی این بود که در برخی از اشعارش لحن حماسی و تغزلی را در هم می‌آمیخت. کاملا برخلاف شاعرانی چون شاملو یا آتشی که شعرشان یا حماسی-سیاسی محض است و یا عاشقانه-تغزلی محض و به‌ندرت توانسته‌اند لحنی از هر دو را در یک شعر واحد ترکیب کنند. ...
چشم‌اندازهایی پراکنده از بدعت‌ها و بدایع بهرام اردبیلی
نوشته غلامرضا صراف

ادامه ...
سپاهان
شعری از بهرام اردبیلی
من آنم آري
كه پل بديدن من
سي و سه چشم دارد
آبم
لاشه به بازو دارم ...
سپاهان
شعری از بهرام اردبیلی

ادامه ...
نگاه لیلی کرد و رفت
یاد بود بهرام اردبیلی
حبیب الله قلیش لی
اين نمونه ها بريده هايي از چشم كشف و شهود شعري است كه بهرام با آن زيست و در ناگاه اين فرازها كفني از باد همهمه يافت و نگاه ليلاي شعر كرد و رفت كه مردن دير است و زندگي آنچنان زود كه هرگز پاياني ندارد. ...
نگاه لیلی کرد و رفت
یاد بود بهرام اردبیلی
حبیب الله قلیش لی

ادامه ...
شعرهائی از آلوارو د کامپوس
برگردان : طاهر علفی
(آلوارو د کامپوس Alvaro de Campos) «تجسد» دیگری‌ست از فرناندو په‌سوآ معروف به عنوان بزرگترین شاعر پرتغال در چند سده‌ی اخیر، که به چهار اسم شعر نوشت، یعنی، به راستی - خودش به جای خود - در سه قالب سخت گونه‌گون تجسد یافت. کارهای اولیه‌ی کامپوس، از سویی، گرایشی دارد به «فوتوریسم» و، از سوی دیگر ...
شعرهائی از آلوارو د کامپوس
برگردان : طاهر علفی

ادامه ...
چهار شاعر به یک قلم یا یک شاعر در چهار شماره
گردانده‌ی طاهر علفی
په‌سوآ به چهار اسم شعر نوشت، یکی از آن خودش و سه‌تای دیگر- شاید بهتر باشد بگوییم- اسامی «هزوارشی»، نه نام‌های «مستعار». او چهار شاعر بود، هر کدام مستقل برای خود و پاک سوای دیگران: فرناندو په‌سوآ، آلبرتو کایرو٧، ریکاردو ریس٨، وآلوارو د کامپوس ...
چهار شاعر به یک قلم یا یک شاعر در چهار شماره
گردانده‌ی طاهر علفی

ادامه ...
«بعد از نخوانده شدن»
نیما صفار
و ادامه مي‌دهم: شايد بيشترين چيزي كه از موج نو، مخصوصن سمت حجم‌اش آموخته‌ام، "نخوانده شدن" بوده. مي‌توانم با اشاره به تحت ضربدر قرار دادن دريدايي سر و ته قضيه را در بياورم و بگويم "آره، همونه!" ولي دروغ چرا؟ همان نيست. يكي اين كه هرگز انگار به تمامي خوانده نمي‌شود، گاهي با قرائت بيشتر دور مي‌شود و اورادوار جنبه‌اي از زمان را كه تن چندان به تصرّف نمي‌دهد احضار مي‌كند. ...
«بعد از نخوانده شدن»
نیما صفار

ادامه ...
تقدیم به بهرام اردبیلی
شعری از احمد سینا
نخواهد خاست
سمندری از این آتش
کهرتابی
از این عقیق عتیق .
ایستاده به سالیان
ایستاده و دعا خوان ...
تقدیم به بهرام اردبیلی 
شعری از احمد سینا

ادامه ...
تكه اي كنده شده از دهه ي چهل
خوانشي بر بهرام اردبيلي و شعرش
آرش نصرت اللهي
مسأله ي ديگر در شعرهاي اردبيلي، بها دادن به مرگ است. هر چند با نگاهي نسبتن آرمان گرايانه كه محصول شعر دهه ي چهل مي باشد، به استقبال مرگ مي رود اما به هر صورت اين گونه آغوش گشودن براي مرگ را به لحاظ مضموني نمي توان براي شعر امروز مناسب دانست. چهار نمونه از اين ذهنيت اردبيلي را مرور كنيم ...
تكه اي كنده شده از دهه ي چهل
خوانشي بر بهرام اردبيلي و شعرش 
آرش نصرت اللهي

ادامه ...
مرگ آگاهي در شعر بهرام اردبيلي
عبدالرضا ناصر مقدسی
شعر حلقه‌ي افق با توصيف سوار آغاز مي‌شود. شاعر جهت توصيف او قانون مترادف‌ها را زير پا مي‌گذارد. نام‌ها به واسطه‌ي شكلشان ماهيت مي‌يابند و ديگر معنا نمي‌تواند اصلي‌ترين عامل وفاق بين كلمات محسوب گردد. از اين‌رو در نزد شاعر بلند با مطول متفاوت مي‌گردد و اين سوارِ متفاوت نيز به بمثابه‌ي شمشادي توصيف مي‌گردد كه «بلند نيست؛ مطول است» ...
مرگ آگاهي در شعر بهرام اردبيلي
عبدالرضا ناصر مقدسی

ادامه ...
حلقه ي افق
شعری از بهرام اردبیلی
نه ، نه ، نه ،
تو تنها اقاقياي يادبودِ مني
كه بخاطر مزار نروئيده اي ...
حلقه ي افق
شعری از بهرام اردبیلی

ادامه ...
به بهرام اردبیلی با تمام دریا های غریب ناشناخته اش
شعرهایی از سید حمید شریف نیا
تنها باز مانده ابر
تابوت آسمان را
در حاشیه ابر
به بازی گرفت و
رفت
و صنوبر وحشی ...
به بهرام اردبیلی با تمام دریا های  غریب ناشناخته اش
شعرهایی از سید حمید شریف نیا

ادامه ...