مشاهده ویژه نامه ساده نویسی

کودکی که مرده به دنیا آمد
افشین دشتی
ساده‌نويسي كه در سال‌هاي اخير در اينجا و آنجا از سوي بعضي نويسندگان و شاعران مطرح شده در واقع واكنشي منفعلانه است به متن‌هاي پيچيده و غيرقابل فهمي كه با رويكردهاي مبهمي به تئوري‌هاي ادبي منتشر شدند. ناگفته پيداست كه اين هر دو نحله دو روي يك سكه هستند. اولي نوشته‌هاش را با آنچه در ادبيات كلاسيك سهل و ممتنع مي‌نامند مي‌سنجد و دومي هر متن بي‌سروته و بي‌دروپيكري را به پيچيدگي‌هاي تفكر بشري پيوند مي‌زند. اولي تنِ متنش را به مخاطب مي‌فروشد و دومي به جهل برآمده از كبر. اولي به خودش و ديگري دروغ مي‌گويد، دومي نيز به همچنين؛ ...
کودکی که مرده به دنیا آمد
افشین دشتی

ادامه ...
نگاهي به جريان مصنوع ساده نويسي در شعر
مسعود احمدی
تجربه نشان داده است كه هر رويداد مهم و لاجرم مؤثر سياسي، اجتماعي و فرهنگي مبتني بر اقتضائات و مطالباتي تاريخي اجتماعي ست، چنانكه پيداييِ مكتب امپرسيونيسم و مبشران آن كه بنيان گذاران هنر مدرن به شمار مي روند، نه معطوف به ارادة اشخاص كه مربوط به دگرگوني هاي بنيادي تري ست كه نخست انقلاب صنعتي و از پي آن انقلابات آزادي خواهانه يا بورژوا دموكراتيك را با خود داشتند. لذا آن نوآوري‌ها كه در حوزه هاي انديشه و علم و هنر ملاصدرا، شيخ بهايي، عباسي، ميرعماد و كليم و صائب و بيدل نمايندگان بارز آن ها هستند، با توجه ...
نگاهي به جريان مصنوع ساده نويسي در شعر
مسعود احمدی

ادامه ...
درباره‌ي ساده‌نويسي در شعر امروز / علي باباچاهي
قبل از اين‌كه به ساده‌نويسي اشاره كنم، به يك نوع شيوه‌ي نگارش در شعر معتقد نيستم؛ يعني شاعران مي‌توانند دشوارنويس يا ساده‌نويس باشند و يا به گونه‌هاي مختلف ديگري بنويسند و هيچ دستورالعملي براي اين ‌كار درنظر گرفته نشده است. اين موضوع تنها به ادبيات ايران مربوط نمي‌شود؛ بلكه در كل دنيا اين‌گونه است. از شاعران پيچيده‌نويسي مانند مالارمه تا ساده‌نويس‌ها داريم. ...
درباره‌ي ساده‌نويسي در شعر امروز  / علي باباچاهي

ادامه ...
شعر ساده‌انگار هيچ‌وقت ماندگار نيست / بهزاد خواجات
بهزاد خواجات با انتقاد از شعر ساده‌انگاري كه در پي جذب مخاطب است تصريح كرد: كساني ساده‌انگارانه و ساده‌لوحانه، شعر مي‌گويند كه در پي اقبال و توجه بازار هستند و اين نوع ساده‌انگاري هيچ‌وقت ماندگار نيست و از عمق و ژرفاي زيادي هم برخوردار نيست. ...
شعر ساده‌انگار هيچ‌وقت ماندگار نيست / بهزاد خواجات

ادامه ...
از فقدان منتقدان حرفه‌يي رنج مي‌بريم؛ تا دشواري شعر / پگاه احمدي
با رسيدن شاعر به جوهره‌ي شعر، پيچيده يا دشوار‌نويسي تفاوتي ندارد و اين شاعر است كه بايد با كشف ظرفيت‌هايزبان، زمينه‌هاي همزادپنداري و تعامل مخاطب را با شعر فراهم آورد و مخاطب را درتعامل با فضاي ساختمان بيروني، دروني و حسي شعر قرار بدهد. از اين نظر، مي‌توان شعرساده را به مفهوم عام، بنايي در نظر گرفت كه در آن گشوده است؛ اما شعر پيچيده بنايياست با در بسته؛ ولي همراه با كليد‌هايي براي وارد شدن به آن. ...
از فقدان منتقدان حرفه‌يي رنج مي‌بريم؛ تا دشواري شعر / پگاه احمدي

ادامه ...
ساده‌نويسي مفهومي انتزاعي و غيرقابل استناد شده است /مهرنوش قربانعلي
اصرار بر ساده‌نويسي سوء تفاهم ديگري را هم فراهم آورده و آن عدم تمايز شخصي‌نويسي از بروز اثر انگشت فردي و ارائه‌ي هويت فردي منحصر شاعر در شعرش است. هويت فردي مي‌تواند ناظر بر آرمان‌ها، رويكرد اجتماعي و نگرش فلسفي شاعر نيز باشد؛ نه تنها برانگيختگي حسي او در آن‌چه در چارچوب زندگي فردي‌اش مي‌گذرد. ...
ساده‌نويسي مفهومي انتزاعي و غيرقابل استناد شده است /مهرنوش قربانعلي

ادامه ...
ساده‌نويسي بستري براي ترويج ساده‌لوحي شده است. / محمد آزرم
دوستان فكر مي‌كنند زبان وسيله‌اي براي انتقال معناست و مي‌خواهند كه معنايي را با زبان جابه‌جا كنند و طرح موضوع چيزي به اسم «سلامت زباني» هم از اين مسأله آب مي‌خورد. آن‌ها در نگرش نسبت به زبان دچار اشتباه هستند و فكر مي‌كنند زبان چيزي است كه دچار بيماري و عارضه مي‌شود؛ در حالي‌كه اين‌طور نيست؛ زبان جريان سيالي است و نمي‌توان براي آن نُرم خاصي تعيين كرد. ...
ساده‌نويسي بستري براي ترويج ساده‌لوحي شده است. / محمد آزرم

ادامه ...
شعر را نبايد تا زبان مردم تنزل داد / ابوالفضل پاشا
نبايد شعر را تا سطح زبان كوچه و بازار و مردم تقليل داد، بلكه بايد شاعران به گونه‌اي در شعرشان رفتار كنند كه سليقه، ذائقه و دانش عمومي مخاطبان نسبت به شعر ارتقاء يابد. ...
شعر را نبايد تا زبان مردم تنزل داد / ابوالفضل پاشا

ادامه ...
ساده نویسی انحراف از شعر مدرن / منصور خورشیدی
" رستاخیز کلمه " و " حادثه در زبان " دو امر مهمی هستند که قیامت کلمات را در قامت یک قطعه شعر ، با چشم انداز جدید برابر مخاطب می نشاند . قرار گرفتن شاعر در جهان واژه ها او را متوجه جهان پیرامون او می کند ، تا تصرفی در جهان کلمه داشته باشد . و این تصرف و تغییر در توان شاعران ساده نویس نیست . ...
ساده نویسی انحراف از شعر مدرن / منصور خورشیدی

ادامه ...
عده‌اي عامدانه بحث سادگي را مطرح كردند / مهرداد فلاح
بحث ساده‌نويسي در شعر يك چيز بيرون از شعر است، رفتاري پيش‌انديشيده شده است كه لزوما نمي‌تواند به شعر ربطي داشته باشد؛ چنان‌چه ما قائل به خلق و آفريدن اثر هنري باشيم. اين بحث ساده‌نويسي هم شده مثل ماجراي مخاطب؛ مگر مي‌شود حين سرودن شعر با خودت طي كني كه اين شعر را براي چه مخاطبي مي‌سرايي؟ ...
عده‌اي عامدانه بحث سادگي را مطرح كردند  / مهرداد فلاح

ادامه ...
اندر حکایت ساده نویسی / علی رضا پنجه ای
در واقع ساده نویسی زمانی می تواند هنر باشد که سهل انگارانه هنر را در سطح فهم موسع تمام طیف های جامعه نزول ندهد؛ لااقل به این گزاره ی آشنا قایل باشد که:" قدر زر زرگر شنا سد، قدر گوهر گوهری". و البته اگر چه در دسترس بودن زر موسع است؛ اما اندازه و عیارش در دست زرگر بوده و ماهیتی ظاهری نسبت به گوهر(جوهر) دارد ،- که از ذات، درون و سرشت ِ هنر دلالت می­کند- ...
اندر حکایت ساده نویسی / علی رضا پنجه ای

ادامه ...
ساده‌نويسي، حفظ آدميزاده‌گي زبان در اجراي شعر است / آرش نصرت اللهی
قصود من و ديگراني که اين ساده‌نويسي را پي مي‌گيريم، حفظ آدميزاده‌گي زبان در اجراي شعر است. ممکن است کساني از اين وضعيت، سوءاستفاده کنند و يا به اشتباه در ساده‌سازي اجراي يک شعر بيفتند، اما اين مسأله به درست يا نادرست بودن ساده‌نويسي مد نظر، مربوط نمي‌شود. ...
ساده‌نويسي، حفظ آدميزاده‌گي زبان در اجراي شعر است / آرش نصرت اللهی

ادامه ...
ساده یا دشوار نوشتن مشغله‌یِ ذهنِ من نیست / رباب محب
ساده یا دشوار نوشتن مشغله‌یِ ذهنِ من نیست. من با شعر - فقط و فقط - می‌خواهم کمی حرف بزنم. چون زبان دیگری بلد نیستم. حال چگونه بگویم یا تا کنون گفته‌ام؛ برمی‌گردد به تجاربِ ادبیِ من، تجاربِ زنده‌گی روزمره‌ام، و خلاصه‌یِ کلام به عواملی که در بالا ذکر شد. ...
ساده یا دشوار نوشتن مشغله‌یِ ذهنِ من نیست / رباب محب

ادامه ...
سراب سادگي در شعر امروز / حميدرضا شكارسري
برای ورود به بحث سادگی در شعر ، حتی دریچه ی باز و روشن لغت نامه هم دچار قفل و بست نسبیت است . نسبیت هم دشمن شماره ی یک حد و مرز تعاریف به حساب می آید . نسبیت ، روایت ها و تعاریف کلان را خرد می کند و اجازه ی حکومت خرده روایت ها و تعاریف خرد را در حوزه ها و بافت های زمانی و مکانی متفاوت صادر می نماید . ...
سراب سادگي در شعر امروز / حميدرضا شكارسري

ادامه ...
ساده نویسی و معضل مخاطب این روزها / سهراب رحیمی
اریخ ادبیات کشورهای رشد نیافته نشان می دهد که همواره عده ای عوام فریب؛ سوار بر موج های موقتی دست به ماجراجویی های هیجان انگیز می زنند که حساب ناشده و گاه خانمانسوز می باشد. این ماجراجویی ها می تواند در عین حال که تولید نوعی شعر می کند ...
ساده نویسی و معضل مخاطب این روزها / سهراب رحیمی

ادامه ...
توهم به جاي تفاوت / علیرضا عباسی
جاي تاسف است كه بعد از عبور شعر با تمام زواياي نامحدودش از تجربه هاي ناموفق و بسترهاي محدود، هنوز در مخيله ي برخي انگشت گذاشتن به همان تجربه ها ، و ويژگي هايي كه بر ماهيت عرضه مي شوند و مي توانند به تشخيص گذار شعر واگذار شوند ، توهمي در قالب احساس تفاوت ايجاد كرده است. ...
توهم به جاي تفاوت / علیرضا عباسی

ادامه ...
قانون شعر / یونس معروف نژاد
شاعراني که اخيرن با ديدگاه هاي مختلفي پيرامون شعرامروز ايران روبه روشده اند . دچار يک سردر گمي مي شوند . بحث هايي همچون عدم بقاي شعرشان ، پندار اينکه وجود يک وضعيت زباني ديگرگون و نا آشنا باعث گريز مخاطب مي شود. ...
قانون شعر / یونس معروف نژاد

ادامه ...
ساده نویسی یا دشوارنویسی بستگی به درونیات شاعر دارد./ پژمان قانون
همواره با این پرسش در ذهنم روبرو بوده ام که اصولا مصداق ساده نویسی در شعر چیست؟ هدف ما از ساده نوشتن کدام است؟ آیا جذب مخاطب ما را ملزم به ساده نوشت می کند؟ آیا در شعر، ما با دستورالعملی به نام ساده نویسی یا دشوار نویسی مواجه هستیم؟ ...
ساده نویسی یا دشوارنویسی بستگی به درونیات شاعر دارد./ پژمان قانون

ادامه ...