مجموعه داستان : رازهاي سانتي متري / نوشته مردعلی مرادی
به معرفی احمد درخشان

نویسنده : احمد درخشان
تاریخ ارسال : بیست و هشتم فروردین ماه ١٣٩٣


 

 

مرادی

نام كتاب:‌ رازهاي سانتي متري

نويسنده: مردعلي مرادي

ناشر: روزنه

چاپ اول: 1392

شمارگان: 1000

قيمت: 5800

 

 

قبل‌ها با اين حرفم بلند مي‌خنديد، گيلاسي مي‌داد و هوش از سرم مي‌پريد، اما اين آخرها بانو مصمم‌تر و سخت‌گيرتر شده بود، انگار براي بيرون كردنم از خانه با كابل‌هاي فشار قوي همدستي مي‌كرد. مي‌گفت: «سر به صحرا خواهد زدم.»

مي‌گفتم: « از بزرگان ايل كسي را دنبال بانو نمي‌فرستم، هر كجا باشي خودم مي‌آيم دنبالت.»

«از پشتم بدخشان نيايي خو.»

« حرف يك عمر است.»

جلو آينه مي‌ايستاد، آه مي‌كشيد. چين‌هاي دور چشمش را با انگشت صاف مي‌كرد: «كاش آدم دو بار دنيا آمده مي‌توانست.»

«ده بار هم مي‌آمدي از اين زيباتر نمي‌شدي بانو.»

«لعنت به همه زيبايي، از ياد رفته مي‌شود، خاك و خاكستر مي‌شود.»

بلند مي‌خنديدم: «اين كه حرف تازه‌اي نيست، تكرار شعرهاي خيام است بانو!»

                                                                                                        "  از متن كتاب "

مرادی

 

آدمي و راز‌هاي كوچك

-احمد درخشان :

 

مجموعه داستان رازهاي سانتي‌متري شامل هفت داستان است كه نشر روزنه در اواخر سال 92 راهي بازار كتاب كرد. اين مجموعه اولين اثر مردعلي مرادي است.

مرادي در اين داستان‌ها با زباني سرراست و ساده جهان داستاني خود را مي‌سازد. داستان‌ها در فرم نيز از ساختاري ساده بهره مي‌برند. (اگرچه در داستان‌هايي همچون آدم‌ها از دور مثل هم‌اند نويسنده رو به فرم مي‌رود اما باز دغدغه‌ي اصلي او فرم‌گرايي صرف نيست) اما اين سادگي در زبان و فرم به اين معنا نيست كه داستان‌ها در مضمون و جهان‌بيني نيز ساده و دم دستي باشند اتفاقا داستان‌هايي همچون شناژبندي با زن‌شانسي، شش سانت رازي كه توي دلم مانده و آدم‌هاي تعريف شده داراي ديد عميق اجتماعي و فلسفي هستند. داستان‌هاي مرادي نمي‌خواهند با جنگولك بازي و اداهاي روشنفكرانه تهي بودگي و سطحي‌نگري خود را پنهان كنند و تريپ پست‌مدرن بگيرند. كه اگر چه دلم نمي‌خواهد انگي به كارهاي او بچسبانم ولي كارهايي كه نام بردم و ديگر داستان‌هاي او گاهي با مؤلفه‌هاي پست‌مدرنيسم نيز پهلو مي‌زنند، خصوصا داستان آدم‌ها از دور مثل هم‌اند. اگر چه مرادي نشان مي‌دهد كه به فرم و تكنيك‌هاي روايي آشناست، رازهاي سانتي متري داعيه‌ي آن‌چناني ندارند. نويسنده به سادگي داستانش را باز مي‌گويد و اتفاقا انگشت روي آن دسته از مفاهيم اجتماعي مي‌گذارد كه ادبيات جدي ما بيش از بيش نيازمند آن است كه در اين حوزه‌ها آثاري جدي بيافريند. و آن رازشدگي و رازمندي در همه‌ي حوزه‌هاي اجتماعي  و فرهنگي است كه شفافيت و وضوح را از تمام عرصه‌ها مي‌زدايد و آدم‌ها در برهوتي از شك و ترديد و بي‌اعتمادي به سرمي‌برند.

رازهاي سانتي متري حكايت خلائي عظيم است. خلائي هستي‌شناسانه كه آدم‌ها به هر حيله و دستاويزي سعي در پركردن آن دارند. خلاءي كه  هر چه مي‌انباري‌اش خالي‌تر و عميق‌تر مي‌شود. مانند مرد داستان بانوي بدخشان در حريم كابل‌هاي فشار قوي كه هرچه بيشتر جستجو مي‌كند كمتر مي‌يابد و يا هرگز نمي‌يابد. فقط خيالي مي‌ماند و آهي... و يا در داستان خواب ديدي خير ِ دات‌كام كه زن ِ داستان، نداشته‌هايش را در رويا و دنياي مجازي مي‌جويد و آيا مي‌يابد؟

شخصيت‌هاي رازهاي سانتي‌متري درگير بازي دهشت‌انگيزي هستند كه هستي و سرنوشت‌شان را رقم مي‌زند. بازي يكي از موتيف‌هاي اصلي اين مجموعه است كه در جايي ديگر بيشتر به اين مسأله خواهم پرداخت.

رازهاي سانتي‌متري به عنوان مجموعه‌ي اول مردعلي مرادي نويد از نويسنده‌اي صاحب درد و آشنا به الفباي داستان نويسي مي‌دهد و البته خواندن اين مجموعه داستان خالي از عيش خواندن نخواهد بود.


      چاپ صفحه


بیان دیدگاه ها

نام و نام خانوادگی : *
ایمیل :
URL :
دیدگاه شما : *
 
کد امنیتی :