مشاهده تمامی مطالب بخش و ...

در ستایش علی اکبر مهجوریان نماری
محمد لوطیج
دوم آذر ماه ١٣٩۵ | و ... | محمد لوطیج در ستایش علی اکبر مهجوریان نماری
محمد لوطیج
شنبه اول آذر ١٣٩۵ علی اکبر مهجوریان، پس از چند ماه درگیری با سرطان درگذشت و در این فاصله کوتاه ، فقط می توان از خوبی های این مرد آزاده گفت و نوشت و اعتراف به این حقیقت که به درستی شناخته نشد و دست کم به اندازه ی لیاقتش، قدر ندید.
علی اکبر مهجوریان را به اعتبار چند ویژگی و شاخصه ی دوست داشتنی می توان تا ابد دوست داشت، حتی پس از مرگش. شاعر، منتقد، نویسنده و پژوهشگر ادبیات بومی. بی ادعا و همواره عاشق خواندن و دانستن. مردی شیک پوش و با سر و وضعی آراسته و اندامی تراشیده. ...

ادامه ...
چرا مولانا را نمی‌شناسیم؟
هشتم مهر ماه ١٣٩٢ | و ... | ایسنا چرا مولانا را نمی‌شناسیم؟
هشتم مهرماه روز بزرگداشت جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولاناست؛ شاعری ایرانی با شهرت جهانی که آثار و اندیشه‌هایش هنوز چنان که باید و شاید، در ایران شناخته نشده‌اند.
...

ادامه ...
پنجاه‌وسومین سالروز درگذشت «آلبر کامو»
چهاردهم دی ماه ١٣٩١ | و ... | پیاده رو  پنجاه‌وسومین سالروز درگذشت «آلبر کامو»
او در جایی گفته بود: مضحک‌ترین و بی‌معناترین نوع مُردن در اثر تصادف رخ می‌دهد؛ و دست تقدیر برای او مرگی این‌چنین رقم زد. بعدازظهر چهارم ژانویه‌ی ١٩۶٠، ماشینی که کامو یکی از سرنشینان آن بود، به درختی در حاشیه‌ی بزرگراه می‌کوبد و تکه‌تکه می‌شود. ...

ادامه ...
شعری از زنده یاد بهرام اردبیلی
ششم آذر ماه ١٣٩٠ | و ... | بهرام اردبیلی شعری از زنده یاد بهرام اردبیلی
همسرم !
اين دعا و قسم را که سخت ناخواناست
به گردن ِاسبي بياويز
که بر اجساد سربازان و ما خواهد گذشت
اسبي به هيأت ِانسان
به هيبت بهمني در سهند .
...

ادامه ...
یادداشتی تفسيری بر داستان "چه کسی نفت را آورده؟" اثر طلیعه نورانی/اميرحاجی زاده
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩٠ | و ... | اميرحاجی زاده یادداشتی تفسيری بر داستان
نهايتا دو فضا با هم در تقابل قرار می گيرد اول فضای بی خانمانی و سرگشتگی و دوم شکل کلاسيک و کهنه ی خانواده ...

ادامه ...
مقایسه‌یی میان شاهنامه و گرشاسب‌نامه / نازنین رجبی
دوازدهم بهمن ماه ١٣٨٩ | و ... | نازنین رجبی مقایسه‌یی میان شاهنامه و گرشاسب‌نامه / نازنین رجبی
شاهنامه در سطح لغوی برتر از گرشاسبنامه است. وفور لغات جنگی – حماسی، وجود افعال پیشوندی، کمیِ لغات و باورهای غیر فارسی، و گزینش لغات با توجه به محتوا، باعث می‌شود که فضای با ابهت و اصیل و اساطیریِ شاهنامه که تاریخ غیر مدون ملّت ماست، تقویت شود و در وجود تمام فارسی زبانان رخنه کند.
...

ادامه ...
نظریه : خلاقیت یعنی اتصال به ∞! ؛ ناتاشا امیری
بیست و یکم دی ماه ١٣٨٩ | و ... | ناتاشا امیری نظریه : خلاقیت یعنی اتصال به ∞! ؛ ناتاشا امیری
کل اثر هنری براساس خودانگیختگی شهود تبیین نخواهد یافت چون آن چه ابلاغ شده درون تجربه ی نویسنده شکل می گیرد مثل آبی که در ظرف ریخته شود پس باید شهود باعبارات و اصطلاحاتى كه به كار رفته کاتالوگ وار خارج از متن نماند و با تحليل منطقى قابل صورت بندى باشد. ...

ادامه ...
آتش عشق در چهار منظومه ی فارسی /مریم جلالی
بیست و یکم دی ماه ١٣٨٩ | و ... | مریم جلالی آتش عشق در چهار منظومه ی فارسی /مریم جلالی
در تعریف عشق سخن بسیار گفته اند اما با توجه به شواهد موجود می توان گفت عشق کیفیتی نفسانی است که در آن سه جنبه ی ادراک ،انفعال و فعل وجود دارد .ادراک مواجه شدن با پدیده است تصور چهره معشوق ، وضعیت ظاهری و حتی مقام اجتماعی او در این مقوله می گنجد . انفعال، دریافت های ذهنی و روحی عاشق از معشوق است که سبب ایجاد نیازهای درونی می شود ، محبت افزون، شوق دیدار و تمنای معشوق در کنار خود ، جزو موارد انفعالی است.در مرحله ی فعل ،عاشق ...

ادامه ...
"هيچ باراني اينهمه را نخواهد شست" شبنم آذر
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شبنم آذر
...

ادامه ...
درآمدی بر مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز ( مجموعه مقالات )محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی درآمدی بر مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز ( مجموعه مقالات )محمود معتقدی
...

ادامه ...
"همگويي" / مسعود فرح
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | مسعود فرح
...

ادامه ...
"چرا برای تو دلتنگ نباشم" / شهین منصوری
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شهین منصوری
...

ادامه ...
" خانه ای جدید در آمریکا " محسن بوالحسني و سيناکمال آبادي
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محسن بوالحسني و سيناکمال آبادي
...

ادامه ...
" گذری بر ادبیات مدرن ( در دهه ی هفتاد به بعد ) "زیبا فلاحی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | زیبا فلاحی
...

ادامه ...
"سلطان گل زرد "الهه رهرونیا ؛ به معرفی پیام یزدانجو
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پیام یزدانجو
...

ادامه ...
" آنیما در شعر شاملو "الهام جم زاده به معرفی سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" وقتي تو هستي ؛ من آسمانم "شيوا فرازمند و شيما مولايي فرد
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شيوا فرازمند و شيما مولايي فرد
...

ادامه ...
" پیامبر کوچک "علی رضا پنجه ای
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | علی رضا پنجه ای
...

ادامه ...
" این شعرها از من نیست "حمیدرضا اقبال دوست
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | حمیدرضا اقبال دوست
...

ادامه ...
" پاره هاي عاشقي "محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی
...

ادامه ...
" گذری بر ادبیات مدرن ( در دهه ی هفتاد به بعد ) "زیبا فلاحی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | زیبا فلاحی
...

ادامه ...
" قصه های قر و قاطی "خولیو کورتاسار؛سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
"تُهي " / پويا عزيزي
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پویا عزیزی
...

ادامه ...
" نگاهی به مجموعه شعر پاره خط " سروده ی سینا علیمحمدی؛سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" من و خودم و نادر ابراهیمی "سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" شکل خودم را از یاد برده ام "محسن کریمی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محسن کریمی
...

ادامه ...
" پاره های ممنوع "محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی
...

ادامه ...
" صداهای ریخته "مسعود بیزارگیتی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | مسعود بیزارگیتی
...

ادامه ...
" من پای لرز هیچ خربزه ای امضا نمی کنم"پژمان قانون
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پژمان قانون
...

ادامه ...
مجموعه ی داستان "من زنی انگلیسی بوده ام" از فریبا صدیقیم،
بیستم شهریور ماه ١٣٨٩ | و ... | فریبا صدیقیم مجموعه ی داستان
داستان های دیگر کتاب هم در فضایی میان این تعلق و تعلیق در نوسان است. شاید بافت درونی این داستان ها که زن – انسان محور است و با زبانی نرم و رویا گونه بیان شده است همراه با ایهام زیبایی که مثل مه رقیق در فضای داستان منتشر می شود، به کتاب حالتی خوش و پر کشش داده است. ...

ادامه ...