مشاهده تمامی مطالب بخش و ...

نامه انس کیشویچ به ایرج زبردست
بیست و هشتم دی ماه ١٣٩٧ | و ... | دکتر ابتهاج نوایی نامه انس کیشویچ  به ایرج زبردست
در دوران پیری من، برادری به اعضای خانواده‌ی ما اضافه شده‌است. اگر چه او را مادر به دنیا آورده‌، همو خود را دوباره از بطن واژه‌ها به دنیا آورده است تا جاودان بماند و واژه‌هایش مایه‌ی خیر مردمان باشد حتی آن زمان که شاعری در این جهان نباشد. نام برادر من ایرج زبردست است. در ایران شهر شیراز زندگی می‌کند و رباعی می‌ گوید .ابیات او شادی‌بخش افکار من است ...

ادامه ...
در ستایش علی اکبر مهجوریان نماری
محمد لوطیج
دوم آذر ماه ١٣٩۵ | و ... | محمد لوطیج در ستایش علی اکبر مهجوریان نماری
محمد لوطیج
شنبه اول آذر ١٣٩۵ علی اکبر مهجوریان، پس از چند ماه درگیری با سرطان درگذشت و در این فاصله کوتاه ، فقط می توان از خوبی های این مرد آزاده گفت و نوشت و اعتراف به این حقیقت که به درستی شناخته نشد و دست کم به اندازه ی لیاقتش، قدر ندید.
علی اکبر مهجوریان را به اعتبار چند ویژگی و شاخصه ی دوست داشتنی می توان تا ابد دوست داشت، حتی پس از مرگش. شاعر، منتقد، نویسنده و پژوهشگر ادبیات بومی. بی ادعا و همواره عاشق خواندن و دانستن. مردی شیک پوش و با سر و وضعی آراسته و اندامی تراشیده. ...

ادامه ...
چرا مولانا را نمی‌شناسیم؟
هشتم مهر ماه ١٣٩٢ | و ... | ایسنا چرا مولانا را نمی‌شناسیم؟
هشتم مهرماه روز بزرگداشت جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولاناست؛ شاعری ایرانی با شهرت جهانی که آثار و اندیشه‌هایش هنوز چنان که باید و شاید، در ایران شناخته نشده‌اند.
...

ادامه ...
پنجاه‌وسومین سالروز درگذشت «آلبر کامو»
چهاردهم دی ماه ١٣٩١ | و ... | پیاده رو  پنجاه‌وسومین سالروز درگذشت «آلبر کامو»
او در جایی گفته بود: مضحک‌ترین و بی‌معناترین نوع مُردن در اثر تصادف رخ می‌دهد؛ و دست تقدیر برای او مرگی این‌چنین رقم زد. بعدازظهر چهارم ژانویه‌ی ١٩۶٠، ماشینی که کامو یکی از سرنشینان آن بود، به درختی در حاشیه‌ی بزرگراه می‌کوبد و تکه‌تکه می‌شود. ...

ادامه ...
شعری از زنده یاد بهرام اردبیلی
ششم آذر ماه ١٣٩٠ | و ... | بهرام اردبیلی شعری از زنده یاد بهرام اردبیلی
همسرم !
اين دعا و قسم را که سخت ناخواناست
به گردن ِاسبي بياويز
که بر اجساد سربازان و ما خواهد گذشت
اسبي به هيأت ِانسان
به هيبت بهمني در سهند .
...

ادامه ...
یادداشتی تفسيری بر داستان "چه کسی نفت را آورده؟" اثر طلیعه نورانی/اميرحاجی زاده
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩٠ | و ... | اميرحاجی زاده یادداشتی تفسيری بر داستان
نهايتا دو فضا با هم در تقابل قرار می گيرد اول فضای بی خانمانی و سرگشتگی و دوم شکل کلاسيک و کهنه ی خانواده ...

ادامه ...
مقایسه‌یی میان شاهنامه و گرشاسب‌نامه / نازنین رجبی
دوازدهم بهمن ماه ١٣٨٩ | و ... | نازنین رجبی مقایسه‌یی میان شاهنامه و گرشاسب‌نامه / نازنین رجبی
شاهنامه در سطح لغوی برتر از گرشاسبنامه است. وفور لغات جنگی – حماسی، وجود افعال پیشوندی، کمیِ لغات و باورهای غیر فارسی، و گزینش لغات با توجه به محتوا، باعث می‌شود که فضای با ابهت و اصیل و اساطیریِ شاهنامه که تاریخ غیر مدون ملّت ماست، تقویت شود و در وجود تمام فارسی زبانان رخنه کند.
...

ادامه ...
نظریه : خلاقیت یعنی اتصال به ∞! ؛ ناتاشا امیری
بیست و یکم دی ماه ١٣٨٩ | و ... | ناتاشا امیری نظریه : خلاقیت یعنی اتصال به ∞! ؛ ناتاشا امیری
کل اثر هنری براساس خودانگیختگی شهود تبیین نخواهد یافت چون آن چه ابلاغ شده درون تجربه ی نویسنده شکل می گیرد مثل آبی که در ظرف ریخته شود پس باید شهود باعبارات و اصطلاحاتى كه به كار رفته کاتالوگ وار خارج از متن نماند و با تحليل منطقى قابل صورت بندى باشد. ...

ادامه ...
آتش عشق در چهار منظومه ی فارسی /مریم جلالی
بیست و یکم دی ماه ١٣٨٩ | و ... | مریم جلالی آتش عشق در چهار منظومه ی فارسی /مریم جلالی
در تعریف عشق سخن بسیار گفته اند اما با توجه به شواهد موجود می توان گفت عشق کیفیتی نفسانی است که در آن سه جنبه ی ادراک ،انفعال و فعل وجود دارد .ادراک مواجه شدن با پدیده است تصور چهره معشوق ، وضعیت ظاهری و حتی مقام اجتماعی او در این مقوله می گنجد . انفعال، دریافت های ذهنی و روحی عاشق از معشوق است که سبب ایجاد نیازهای درونی می شود ، محبت افزون، شوق دیدار و تمنای معشوق در کنار خود ، جزو موارد انفعالی است.در مرحله ی فعل ،عاشق ...

ادامه ...
"هيچ باراني اينهمه را نخواهد شست" شبنم آذر
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شبنم آذر
...

ادامه ...
درآمدی بر مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز ( مجموعه مقالات )محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی درآمدی بر مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز ( مجموعه مقالات )محمود معتقدی
...

ادامه ...
"همگويي" / مسعود فرح
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | مسعود فرح
...

ادامه ...
"چرا برای تو دلتنگ نباشم" / شهین منصوری
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شهین منصوری
...

ادامه ...
" خانه ای جدید در آمریکا " محسن بوالحسني و سيناکمال آبادي
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محسن بوالحسني و سيناکمال آبادي
...

ادامه ...
" گذری بر ادبیات مدرن ( در دهه ی هفتاد به بعد ) "زیبا فلاحی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | زیبا فلاحی
...

ادامه ...
"سلطان گل زرد "الهه رهرونیا ؛ به معرفی پیام یزدانجو
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پیام یزدانجو
...

ادامه ...
" آنیما در شعر شاملو "الهام جم زاده به معرفی سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" وقتي تو هستي ؛ من آسمانم "شيوا فرازمند و شيما مولايي فرد
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | شيوا فرازمند و شيما مولايي فرد
...

ادامه ...
" پیامبر کوچک "علی رضا پنجه ای
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | علی رضا پنجه ای
...

ادامه ...
" این شعرها از من نیست "حمیدرضا اقبال دوست
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | حمیدرضا اقبال دوست
...

ادامه ...
" پاره هاي عاشقي "محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی
...

ادامه ...
" گذری بر ادبیات مدرن ( در دهه ی هفتاد به بعد ) "زیبا فلاحی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | زیبا فلاحی
...

ادامه ...
" قصه های قر و قاطی "خولیو کورتاسار؛سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
"تُهي " / پويا عزيزي
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پویا عزیزی
...

ادامه ...
" نگاهی به مجموعه شعر پاره خط " سروده ی سینا علیمحمدی؛سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" من و خودم و نادر ابراهیمی "سیامک بهرام پرور
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | سیامک بهرام پرور
...

ادامه ...
" شکل خودم را از یاد برده ام "محسن کریمی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محسن کریمی
...

ادامه ...
" پاره های ممنوع "محمود معتقدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | محمود معتقدی
...

ادامه ...
" صداهای ریخته "مسعود بیزارگیتی
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | مسعود بیزارگیتی
...

ادامه ...
" من پای لرز هیچ خربزه ای امضا نمی کنم"پژمان قانون
چهاردهم آبان ماه ١٣٨٩ | و ... | پژمان قانون
...

ادامه ...
مجموعه ی داستان "من زنی انگلیسی بوده ام" از فریبا صدیقیم،
بیستم شهریور ماه ١٣٨٩ | و ... | فریبا صدیقیم مجموعه ی داستان
داستان های دیگر کتاب هم در فضایی میان این تعلق و تعلیق در نوسان است. شاید بافت درونی این داستان ها که زن – انسان محور است و با زبانی نرم و رویا گونه بیان شده است همراه با ایهام زیبایی که مثل مه رقیق در فضای داستان منتشر می شود، به کتاب حالتی خوش و پر کشش داده است. ...

ادامه ...