مشاهده تمامی مطالب بخش بررسی کتاب

یادداشتی بر کتاب ایرج کیانی
امیرحسین بریمانی
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر کتاب ایرج کیانی
امیرحسین بریمانی
حمید شریف نیا در مقاله خود با نام «شعر در گردابی» شعری از کتاب ایرج کیانی در انتشارات بوتیمار را به نام منوچهر غفوریان آورده ست. این مقاله در سال ٨۴ نوشته شده و کتاب در سال ٩۵ منتشر. حال باتوجه به اینکه شخصا در صحت و سقم کار حمید شریف نیا شکی ندارم، یا نام منوچهر غفوریان به صورت سهوی زیر پای شعر کیانی در آن مقاله آورده شده ...

ادامه ...
یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی
(به ترجمه وندا جلیلی)
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی
(به ترجمه وندا جلیلی)
دراینجا صرفا چکیده‌ای از مقاله‌ی استیون سارتارلی (پازولینی شناس) که در مقدمه کتاب آمده ست را می آورم و نوشتن یادداشتی مفصل درباره شاعر را به زمانی دیگر موکول می کنم:
آلبرتو موراویا در سخن‌رانی‌اش اندکی پس از قتل وحشیانه و نابه‌هنگام پازولینی ِشاعر گفت «انگشت‌شمار مؤلفانی بوده‌اند که مثل پازولینی این‌قدر کم فهمیده شده باشند ...

ادامه ...
یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
ششم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
عدم پیوستگیِ مکان، راه را ناگزیر به بیراهه می برد. تداعی های آزاد، پتانسیل های محدودکننده وضعیت های ممکن را از تجربه روزمره سلب می کنند تا دیگر هر رفتنی سقوط باشد.
درواقع همیشه در متن فدایی نیا سکوهای (فضاهای اولیه ی مکان مند) برای سقوط هست که محرک این پرش ها نیز اغلب فضاهای عاشقانه هستند ...

ادامه ...
تداعی آزاد؛ بحران شعر معاصر
یادداشتی بر مجموعه شعر فرزانه قوامی
امیرحسین بریمانی
بیست و نهم اسفند ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی تداعی آزاد؛ بحران شعر معاصر
یادداشتی بر مجموعه شعر فرزانه قوامی
امیرحسین بریمانی
تداعی تا چه اندازه می تواند آزاد باشد؟ تقریبن هیچ. درواقع تداعی ها بر اساس سیستمی اتفاقی (پیش آمد و رخداد) پیش می روند پس درنهایت تداعی ها نیز روشمند بوده اما در عین حال قابل پیشبینی نیز نیستند. مجموعه شعر "کاترینا توفان مورد علاقه من است" از فرزانه قوامی اشعاری را در بر می گیرد که هیچ کدام بر اساس قصدیتی تعریف شده نوشته نشده اند. خب قطعن اغلب اشعار نوشته شده توسط شاعران مختلف چنین هستند اما تفاوت این اشعار در پرهیز از ویرایش متن ...

ادامه ...
نازنین نظام شهیدی؛ جادوگر مدرن
امیرحسین بریمانی
سوم اسفند ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی نازنین نظام شهیدی؛ جادوگر مدرن
امیرحسین بریمانی
شعر نازنین نظام شهیدی، مواجه یی میان تکثرگرایی و ذهنیتی جادوگرمآبانه است! شاید جادوگری (Magician) بهترین توصیف برای فضای تماتیک اشعار نازنین باشد اما باید در نظر داشت که در اشعار او، جادو نه به مثابه ی میان بری به سوی تحقق میل بلکه خود غوطه ور در تکثر حقیقت بوده و اغلب هم منجر به فاصله گیری از سامانه ی نمادین می شود، به طوری که ...

ادامه ...
یادداشتی بر "تابستان با برگ های برنده اش" اثری فرشته ساری
امیرحسین بریمانی
هفدهم بهمن ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر
نزدیک ترین میان بر برای کارگذاری بیشترین جزییات ممکن در شخصیت پردازی، استفاده از فیگورها یا ژست هاست؛ بدین طریق که با ارجاع به خصلت های تیپیکال که عمده مخاطبان پنداشت های یکسانی (یا دست کم محدود تری) راجع بدان دارند، شبکه یی از دلالت ها را به متن ضمیمه می کنید ...

ادامه ...
بررسی کتاب "یه چیزی بگو» با ترجمه حمیدرضا صدر
امیر حسین بریمانی
پنجم بهمن ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی کتاب
حمیدرضا صدر ترجمه کتاب "Speak" نوشته لاورى هالس اندرسن نویسنده زن آمریکایی را به پایان برده و عنوان «یه چیزی بگو» را برای آن انتخاب کرده است. کتاب "Speak" که جوایز مختلفى کسب کرده و فیلمی با همین عنوان با بازی کریستین استیوارت از روی آن ساخته شده رمان روانشناسانه و اجتماعی بشمار می‌رود؛ رمانی که حمیدرضا صدر آن‌را با عنوان «یه چیزی بگو» ...

ادامه ...
الماس ها ابدی اند؛ روایت ماجراهای جیمز باند
امیر حسین بریمانی
بیست و دوم دی ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی الماس ها ابدی اند؛ روایت ماجراهای جیمز باند
امیر حسین بریمانی
نشر چترنگ رمان "الماس‌ها ابدی‌اند" را با ترجمه محمدهادی سالارورزی به بازار نشر عرضه کرد. کتاب "الماس‌ها ابدی‌اند" چهارمین اثر ایان فلمینگ، نویسندۀ انگلیسی است.این کتاب ماجراهای جیمز باند، مأمور سرویس مخفی بریتانیا، را روایت می‌کند. در این داستان، باند مأمور می‌شود عاملین قاچاق الماس ...

ادامه ...
"جاسوس‎ها" از مایکل فرین
امیر حسین بریمانی
هشتم دی ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی
رمان «جاسوس‌ها»، اثر مایکل فرین با ترجمه کیهان بهمنی توسط نشر چترنگ وارد بازار کتاب شد. این نخستین رمانی است که به قلم این نویسنده در ایران منتشر می‌شود. از فرین پیش‌تر دو نمایشنامه «کپنهاگ» و «دمکراسی» به فارسی برگردانده شده بود. در میان رمان های این نویسنده رمان جاسوس‌ها که در سال ۲۰۰۲ نوشته شده است، موفق به دریافت دو جایزه ادبی مهم شده است ...

ادامه ...
معرفی کتاب "چیزهای تیز" از گیلیان فلین
امیرحسین بریمانی
هشتم دی ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی معرفی کتاب
ترجمه جدیدی از گیلیان فلین، نویسنده آمریکایی با عنوان «چیزهای تیز» از سوی انتشارات چترنگ منتشر شد. نشر چترنگ رمان "چیزهای تیز" به قلم گیلیان فلین را منتشر کرد. این کتاب که در سال ٢٠٠۶ نوشته شده است و داستان خبرنگاری به نام کامیل پریکر را روایت می‌کند. کامیل مدتی به‌دلیل خودآزاری در یک آسایشگاه روانی بستری می‌شود و ...

ادامه ...
"پاپوش" ناتالی کوئینتان /ترجمه علیرضا بهنام
امیر حسین بریمانی
دوم آذر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی
تنها چیزی که ناتالی کوئینتان را برای ما جذاب می سازد، فاصله مناسب گزین گویه های او با رویکردهای روان و پدیدارشناسانه است. درواقع چیزی که نوشتار او را نوشتاری ادبیاتی می سازد، این است که نوشته او در هیچ قالب دیگری نمی گنجد! ادبیت اشعار کوئینتان، خلاصه کردن وضعیت های روزمره در یک وضعیت مینیمال است. البته مراد ما از "مینیمال"، خلاصه ای از یک خلاصه کردن یک وضعیت چند وجهی در یک متن ادبی است. در این حالت ...

ادامه ...
معرفی کتابِ بیهوده اثری از کریستین بوبن
امیرحسین بریمانی
یازدهم آبان ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی معرفی کتابِ بیهوده اثری از کریستین بوبن
امیرحسین بریمانی
کریستین بوبن در کتاب درخشان خود یعنی "کتاب بیهوده"، سعی دارد راجع‎به ادبیات بگوید، بی‎آنکه حقیقتا راجع‎به ادبیات گفته باشد. به‎عبارتی دیگر، او قصد دارد بگوید که ادبیات (یا در سطحی کلی‎تر: کتاب)، چیزی مختص به‎ادبیات نیست بلکه هیچ مرزی برای تبیین‎های ما از امر ادبی وجود ندارد: "ادبیات اگر به‎شادمانی نغمه‎هایی که کودک را به‎خواب می‎برد ...

ادامه ...
معرفی کتاب "پدرکشی" از جویس کارول اوتس
امیرحسین بریمانی
یازدهم آبان ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی معرفی کتاب
"پدرکشی" یک داستان اجتماعی hست درباره خانواده‌ای که یک دختر بزرگ دارند و این دختر با پدر خود دچار اختلاف‌نظرهایی است. این رمان، با ترجمه حسام جنانی و میترا مظاهری در سال ٩۵ توسط انتشارات نیماژ منتشر شده است ...

ادامه ...
یادداشتی بر «زنی دور از خاورمیانه ای نزدیک»
اثری از پروین سلاجقه
امیرحسین بریمانی
بیست و نهم مهر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر «زنی دور از خاورمیانه ای نزدیک»
اثری از پروین سلاجقه
امیرحسین بریمانی
پروین سلاجقه، منتقد، شاعر و داستان نویس در سال ١٣۴٠ در شهر بافت از توابع كرمان به دنیا آمد و تا سن ١٣ سالگی در آن‌جا زندگی كرد. پس از آن به كرمان رفت و تا ١٨ سالگی در آن شهر ماند. در سال ١٣۶۵ در مقطع كارشناسی در رشته ادبیات فارسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و در سال ١٣٧۴ تا ١٣٧۶ دوره كارشناسی ارشد را در همان رشته در دانشگاه آزاد اسلامی گذراند ...

ادامه ...
بیلی کالینز؛ یک شاعر آمریکایی!
یادداشتی بر "هنر غرق شدن" گزینه اشعار بیلی کالینز
امیرحسین بریمانی
بیست و نهم مهر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی بیلی کالینز؛ یک شاعر آمریکایی!
یادداشتی بر
بیلی کالینز، شاعر رویدادهایی تمامن واقعی‎ست؛ رویدادهایی که‎یک شاعرِ آمریکایی (به‎مثابه‎ی سوژه شناسا) در جهان واقعی مشاهده می‎کند و سپس در جهان شعری خود نیز بدان می‎اندیشد. درواقع می‎توانیم بهشکلی اغراق‎آمیز بگوییم که شعر او فاقد تخیل در معنای فانتزی‎گونِ آن است ...

ادامه ...
افشاگر پلشتی های "رویای آمریکایی" را بکشید!
امیرحسین بریمانی
بیست و پنجم شهریور ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی افشاگر پلشتی های
پیش از بررسی محتوای دو اثر هوراس مک کوی یعنی "آن ها به اسب ها شلیک می کنند" و "کفن جیب ندارد"، کمی به زندگینامه او خواهیم پرداخت تا انگیزش روانی مک کوی برای طغیان علیه آمریکا را بیابیم. هوراس مک کوی در سال ١٨٩٧ در تنسی بدنیا آمد و ١٩۵۵ در کالیفرنیا چشم از جهان فروبست. او در یک خانواده ایرلندی-آمریکایی فقیر زاده شد ...

ادامه ...
کسی نمی‎تواند چیز زیادی از شعر زبانی بداند!
با نگاهی به اشعار آتفه چهارمحالیان و شوکا حسینی
امیرحسین بریمانی
دهم شهریور ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی کسی نمی‎تواند چیز زیادی از شعر زبانی بداند!
با نگاهی به اشعار آتفه چهارمحالیان و شوکا حسینی
امیرحسین بریمانی
در این یادداشت، شعر قبل از هفتاد را شعری روایی (به‎کمکِ انواع مختلفِ آن) در نظر گرفته‎ایم.
شعری که روایت نداشته باشد، چه می‎تواند باشد؟ سوال را برای تفهیم بیشتر، چندباری با خود تکرار می‎کنیم: شعری که روایت نداشته باشد، اندیشه (مضمون) را جایگزین کرده است؟ شعری که روایت نداشته باشد، عناصر اندیشه را چگونه پیاده می‎سازد ...

ادامه ...
تحشیه یی بر شعر نازنین نظام شهیدی
امیرحسین بریمانی
چهاردهم مرداد ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی تحشیه یی بر شعر نازنین نظام شهیدی
امیرحسین بریمانی
"سرانجام یافتمش" گزاره یی ست که جستجویش می کنیم؛ همان ژوئیسانسی که لکان می گوید، همان گویِ بلورین نوری که از چنگ می گریزد. گاهی پیدایش می کنیم، دفعه یی در شاملو، باری با رویایی و هرازگاهی در براهنی، بیژن الهی و دیگران ...

ادامه ...
یادداشتی بر چاه به چاه اثری از رضا براهنی
امیرحسین بریمانی
چهاردهم مرداد ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر چاه به چاه اثری از رضا براهنی
امیرحسین بریمانی
"چاه به چاه" عنوان رمانی از رضا براهنی ست که سال ۵۴ در مجله ای خارج از کشور به چاپ رسیده و در انتشارات نگاه از سال ٨۶ تا ٩٣ سه بار تجدید چاپ شده است. راوی داستان یک زندانی شمالی ست که در سپاه دانش مشغول به خدمت بوده و ...

ادامه ...
بررسی کتاب" گئورک تراکل " ترجمه کامروا ابراهیمی
امیر حسین بریمانی
بیست و چهارم تیر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی کتاب
برای نفوذ به شعر گئورگ تراکل، پیش از هرچیز می باید نقش عناصری چون شب و ستاره و سکوت و جنگل را در شعریت تراکل مورد بررسی قرار داد. نکته مهم در شناخت، آن است که واژگان ذکر شده در اشعار کارکردی موتیف گونه و گذرا ندارند بلکه نقش فضاسازی و خلق ایماژ و
...

ادامه ...
بررسی "کاترین نام توفان مورد علاقه ی من است" اثری از فرزانه قوامی
امیر حسین بریمانی
نوزدهم تیر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی
مبنای اعتبار سنجی مجموعه شعر "کاترینا توفان مورد علاقه ی من است" در این یادداشت، بررسی فرآیند انتقال تجربه ی مولف (چه تجربه ای در ساحت خیال و چه در امر واقعی) به متن می باشد. بدین معنی که شعریت در قطعات این کتاب، تا چه حد توانسته است خود را در معرض دید بگذارد یا به عبارتی دیگر وضعیتی قابل دریافت بسازد که منجر به حس یافت های مخاطب از متن شود ...

ادامه ...
بررسی کتاب "سال غریب" اثری از بریژیت ژیژو
برگردان راحله فاضلی
امیر حسین بریمانی
پنجم تیر ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی بررسی کتاب
اکثر رمان‎هایی که در فضای ذهنی راوی سیر می‎کنند و مدام حدس و گمانه‎های او را بازگو می‎کننند، خسته کننده‎اند! مونولوگ‎هایی که مابه‎ازای بیرونی نداشته و نویسنده کمتر بهره‎ای از عناصر داستانی برده است! ساحت نشانه‎ای (عواطف) راوی در جهان برساخته‎ی داستان، به امرنمادین مبدل نشده و او بجای کنش، به گمانه‎زنی می‎پردازد و وضعیت ذهنی افراطی و منزجز کننده‎ای را در بر می‎سازد ...

ادامه ...
بررسی کتاب "سرودی برای گوزن ها"اثری از شهریار بهروز
امیرحسین بریمانی
بیست و پنجم خرداد ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی بررسی کتاب
پرداخت و توجه به معاصران و خصوصا شاعر جوان (نه از لحاظ سنی که از لحاظ کمیت آثار) می باید همواره یکی از اولویت های منتقد ادبی باشد و این به معنی ابطال شدگی آثار پیشینیان ادبیات نیست بلکه مسئله صرفا بازنماندن از دانش تولید شده روز در زمینه ادبیات است. چراکه پیشرفت ادبیات اولا نیازمند نگرشی انتقادی به تاریخ ادبیات و ثانیا حمایت و نظریه پردازی راجع‎به معاصران است. پرواضح است که در رویکرد انتقادی به متون معاصر، گاها اخلال‎هایی جدی ایجاد شده است ...

ادامه ...
یادداشتی بر "نُت‎ها به ریل" اثری از محمد آشور
امیر حسین بریمانی
چهاردهم خرداد ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی یادداشتی بر
به‎روال سابق یادداشت‎هایم در بخش بررسی کتاب، از هرگونه ارزش‎گذاری این مجموعه شعر نیز پرهیز می‎کنم و در این یادداشت قصد دارم صرفاً به مولفه‎های برسازنده‎ی شعریت این مجموعه بپردازم.
شعر محمد آشور، زاده‎ی زمان حال است بدین معنی‎که عمدا به دانش تولید شده در زمینه‎ی انسان‎شناسی و روانکاوی توجه کرده و سعی داشته شعری مطابق با شکل‎بندی و طبعا زیباشناسی انسان معاصر ارائه کند اما این بدین معنی نیست که شعر او می‎باید توسط جامعه (یا همان انسان معاصر) پذیرفته شود بلکه ذائقه‎ی شعری غالب ما، هنوز با کارکرد ذهنی‎مان در قرن بیست و ...

ادامه ...
چیستیِ شعر چندصدایی
یادداشتی بر "حافظه و دیگری"اثری از احسام سلطانی
امیرحسین بریمانی
چهاردهم خرداد ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی چیستیِ شعر چندصدایی
یادداشتی بر
شعر پلی‎فونیک و مونوفونیک یا اصطلاحا تک‎صدایی و چندصدایی در دو دهه‎ی اخیر، ابژه‎ی نقادی ادبی بوده‎اند که چنین رویکردی البته بیشتر در نقش دستاویزی برای تخریب یا ستایش آثار کاربرد داشته و صرفا همچون برچسبی تقلیل‎گرایانه به کار برده شده است. این امر، دلیلی جز عدم مفهوم پردازی دقیق چیستیِ شعر "چندصدایی" ندارد ...

ادامه ...
ابهام؛ نجات دهنده‎ی تکرارزدگی اشعار رضا زاهد
یادداشتی کوتاه بر "منظره ها"
امیر حسین بریمانی
دهم اردیبهشت ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی ابهام؛ نجات دهنده‎ی تکرارزدگی اشعار رضا زاهد
یادداشتی کوتاه بر
این مجموعه شعر به طرز زیاده آشکاری، جستاری شاعرانه‎ای در باب زمان است. در تمام اشعار به تقابل گذشته با آینده پرداخته شده است و تفاوت میان اشعار، صرفا در تصویرسازی هاست.حال این امر را باید تکرارزدگی تلقی کنیم یا روش مندی و نوعی سیاست اشعار برای معناسازی و شرح وضعیتی واحد به طرق مختلف؟ ...

ادامه ...
یادداشتی بر "شهر"اثری از علی‎رضا نوری
امیرحسین بریمانی
دهم اردیبهشت ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر
برای حفظ تعهد اجتماعی در امر شعری و در عین حال فاصله جویی از زیباشناسی شعر ایدئولوژی زده‎ی دهه چهل، چه باید کرد؟ این پرسش را همینجا وا می‎گذارم و به الگو بدست دادنی محدود کننده پشت پا می زنم و در ازایش علی‎رضا نوری را به عنوان مصداق این امر کمی مورد موشکافی قرار می دهم؛ چراکه در شعر او خصوصا مجموعه شعر "شهر"، چنین رویکردی واضحا رخ می نماید و ...

ادامه ...
بررسی"دوئتی برای یک صدا " لیندا پاستان
امیرحسین بریمانی
بیست و دوم فروردین ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی بررسی
زیربنای شعر لیندا پاستان را مفهوم خانواده تشکیل می دهد. به عبارتی، خانواده در شعر پاستان، زمینه ایست که سازه های معنایی بر آن سوار می یشوند. رویکرد پیشافرهنگی پاستان به خانواده، خانواده را بنا به کلیشه های مرسوم ادبیات پساکافکایی، همچون چیزی ملال آور قلمداد نمی کند بلکه خانواده مفهومی رهایی بخش تصویر می شود. ...

ادامه ...
فروپاشی بهینه ی امرنشانه ای
بررسی "شب، مسیر چشم آهوهاست" اثری از هرمز شرفی
امیر حسین بریمانی
بیست و دوم فروردین ماه ١٣٩۵ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی فروپاشی بهینه ی امرنشانه ای
بررسی
ابتذال، جز رونمایی از عواطف در حیوانی ترین شکل آنان چه می تواند باشد؟ اشعار مبتذل (با نام رایج ساده نویسی) نیز از همین الگوی ابتذال تبعیت می کنند و شعریت آنان آکنده از ریخت و پاش هایی عاطفی ست. این ورطه ی احساس زده ای که در چنین دست اشعاری رخ می نماید، امرنشانه ای مخاطبش را مورد خطاب قرار نمی دهد تا با درهم آمیزی یا مشارکت امرنشانه ایِ مخاطب و متن، شبکه ی معنایی متن متکثر گردد ...

ادامه ...
دیالکتیک سلبیِ زبان و امرواقع
یادداشتی بر "متن های زنجیره ای" اثری از مازیار نیستانی
امیرحسین بریمانی
بیست و سوم اسفند ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی دیالکتیک سلبیِ زبان و امرواقع
یادداشتی بر
مجموعه شعر "متن های زنجیره ای"نسبت به مجموعه شعر قبلی نیستانی با نام "قرارگاه های ناخوشی"،حرکتی تطوری (تکاملی) در زبان است. جمله پیشین عمدا از نظام ارزش گذاری بهره نبرده و نگارنده در این نقد بنا دارد به اعتبارسنجی بپردازد و برای اعتبارسنجی متنیت این کتاب می باید نقش زبان در این کتاب مورد بررسی قرار گیرد. ...

ادامه ...
بررسی " این باران که روزهایت را خم کرده ست " از مینا میرصادقی
امیر حسین بریمانی
نوزدهم اسفند ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی
شعر آوانگارد امروزه به سمت تجربه گرایی و نگرشی سوبژکتیو میل می کند. تجربه گرایی، غلتیدن شعر در فضای ذهنی ست و هنگامی که فضای ذهنی شاعر، بن مایه شعریت را تشکیل دهد، در این فضای سوبژکتیو، ابزه های جهان پیرامون هر شعر دچار خوانش شخصی می شود. چراکه ذهنیت بر واقعیت برتری می یابد و بدین طریق واقعیت در دام هرمنوتیک می افتد ...

ادامه ...
بررسی کتاب"مرگ شاعر در حرکت آهسته" راجر مگاف
امیر حسین برمانی
پانزدهم اسفند ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین برمانی بررسی کتاب
راجر مگاف در ۹ نوامبر ۱۹۳۷ در شمال لیورپول به دنیا آمد، در دانشگاه شهر هال زبان فرانسه خواند. ابتدا در کار اجرای نمایش بود و در اوایل دهه ۱۹۶۰ به‌اتفاق دو تن از دوستانش، گروه کمدی داربست را پایه گذاری کردند. در کنار آن به سرودن شعر نیز پرداخت. اشعارش در ابتدا به ترانه‌های عامه‌پسند پهلو می‌زدند، اما رفته‌رفته شکل جدی خود را پیدا کردند.چندی بعد به شبکه چهارم رادیوی بی بی سی رفت و با اجرای برنامه «شعر لطفا» شهرتی به هم زد.
...

ادامه ...
بررسی کتاب "در حسرت روشنایی " افشین کرد
امیر حسین بریمانی
یازدهم اسفند ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی کتاب
مجموعه شعر "در حسرت روشنایی" دومین کتاب افشین کرد است که در سال ٩٣ توسط انتشارات بوتیمار به چاپ رسیده است. مسئله ای که این مجموعه شعر بدان دامن می زند، مسئله ی ادبیات و پیوند آن با ضروریات فکری اجتماع است. در جمله پیشین از به کار بردن اصطلاح "ادبیات متعهد" پرهیز کرده ام چراکه مقوله ی تعهدمندی یک اثر ادبی، خود امری ست با تعینات چندگانه ای که در طول ادبیات ما، بُعد یگانه ای بدان بخشیده شده که پتانسیل های تعهد را محدود کرده است ...

ادامه ...
بررسی "به دام انداختن نور در دو پرده" اثر میلاد کامیابیان
امیر حسین بریمانی
دوم اسفند ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی
این مجموعه شعر، دو پرده مجزا را در بر می گیرد و دراینجا ابتدا به پرده اول خواهم پرداخت تا سپس ارتباط میان پرده اول و دوم را آشکار سازم. آنچه در پرده اول مشخصا رخ می نماید، دو عنصر زمان و غیاب است اشعار دارای خصیصه ی مازوخیستیِ پنهانی هستند که قصد دارم عوامل برسازنده ی آن را آشکار نمایم. ...

ادامه ...
بررسی کتاب "زمین کره ای سیاسی بود" شوکا حسینی
امیر حسین بریمانی
بیست و پنجم بهمن ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی کتاب
اگر نقد مارکسیستی را با استفاده از عقاید آلتوسر کمی تعدیل کنیم، بدین الگو خواهیم رسید که ایدئولوژی در ناخودآگاه متن جریان ندارد، بلکه متن، بستر نمود روابط و مناسبات ایدئولوژی ست و بدین طریق ایدئولوژی را از ناخودآگاه جامعه بیرون کشیده و در معرض دید می گذارد. حال عنصری از ایدئولوژیِ حاکم بر ناخودآگاه جمعی فرد ایرانی که در مجموعه شعر "زمین کره ای سیاسی بود" در معرض دید قرار گرفته، سنت است. ...

ادامه ...
بررسی کتاب " باله ماسه ها " رضا چاچی
امیر حسین بریمانی
نوزدهم بهمن ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی بررسی کتاب
" باله ی ماسه ها" یِ رضا چایچی، مجموعه شعری است با اشعاری غالباً کوتاه. میان این کتاب و کتاب بعدی که منظومه پس "مسافر کشتی شدیم" نام دارد، از لحاظ کمیت سطور اشعار، تضادی عمیق برقرار است که حوزه توانایی شاعر را متبادر می کند. به طور کلی چایچی از نخستین مجموعه تا قبل از کتاب "باله ی ماسه ها" روندی به سمت اشعار بلند را طی می کرد و این کتاب نقطه بازگشتی به "بی چتر و بی چراغ" محسوب می گردد. ...

ادامه ...
نگاهی به "مد مژه" سروده ی بهنود بهادری
منصور خورشیدی
بیست و سوم دی ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به
ازعناصر برجسته ی این مجموعه تخیل و تصویر دردو محور افقی و عمودی در ساختمان قطعه -شعرها دیده می شود. کارکرد کلمه در زبان بهترین راه ارتباط بین شاعر و خواننده ی شعر است بدون آن که به روایتی تن داده باشد و یا به توصیفی متوسل شده باشد این نوع از بیان محصول ارتباط هماهنگ ذهن و زبان و سازگار با متن است و نشان دهنده ی آن است که شاعر آگاهانه و به دوراز محتوا و بار عاطفی در ترکیب های کلامی به ساختمان شعر توجه بیش تری نشان داده است . ...

ادامه ...
روایتی آگاهانه از طبیعت در چند پله
نگاه به مجموعه شعر میثم ریاحی / منصور خورشیدی
چهاردهم مهر ماه ١٣٩۴ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی روایتی آگاهانه از طبیعت در چند پله
نگاه به مجموعه شعر میثم ریاحی / منصور خورشیدی
شاعر جوان شعر معاصر امروز ایران که انگشت اشاره به پهلوی اردبیلی و الهی دارد . دکلاماسیون کلام را در مصراع و دریک بند یا یک قطعه شعر به شکل گفتاری از شاعران "شعر دیگر " وام می گیرد. بایدتلاش کند. انسجام رابطه هاي درونی و بیرونی شعررا ، با شعاع کمتري از كار كرد هاي كلامي و ترکیب های وصفی و اضافی در مدار متحول زبان شکل ببخشد . تا زمينه ي گريز از دواير بسته ،جلوه هاي خود را به سمت باز تری فراهم سازد . اين ضرورتي است كه قلمرو زبان روي دوش شاعران اين نسل مي گذارد ...

ادامه ...
حرکت از افق تا آفاق
تنها تر از آعاز تا ویرگول ها به کنار /نگاهی به شعرهای آفاق شوهانی
منصور خورشیدی
بیست و نهم اسفند ماه ١٣٩٢ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی حرکت از افق تا آفاق <br>تنها تر از آعاز  تا ویرگول ها به کنار /نگاهی به شعرهای آفاق شوهانی<br> منصور خورشیدی
" ميان شعر آوانگارد دهه ٧٠ و شعر آوانگارد دهه ٩٠ رابطه يي بينامتني وجود دارد: چراكه اغلب شعرهاي آوانگارد يك هدف را دنبال مي كنند و اين هدف عبارت است از كشف زيبايي هاي جديد و ايجاد تغيير در جهان زيستي، اما چگونگي ظهور و بروز آن و نيز چگونگي اجراي آن در شعرهايي كه در حوزه شعر آوانگارد توليد و عرضه مي شوند، با همديگر متفاوت است." ...

ادامه ...
بررسی مجموعه شعر روزبه سوهانی / منصور خورشیدی
هشتم مهر ماه ١٣٩٢ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی مجموعه شعر روزبه سوهانی  / منصور خورشیدی
ضریب خلق و آفرینش یک قطعهشعر در کار روزبه سوهانی که به صورت طرح ( شعر های کوتاه ) بجز چند شعر که به صورت بلند ارائه شده این ویژگی را دارد که به سرعت در بیان خود معنا بخشیده است . ...

ادامه ...
نگاهی به "مداد ها شب را افقی می کشند " اثر سیده زبیده حسینی / منصور خورشیدی
بیست و هشتم تیر ماه ١٣٩٢ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به
و در یک تضاد ذهنی باخود می گوید که پنجره نمی خواهم . رابطه ی خود را به سایه ربط می دهد و می خواهد که در حصار تنگ پیرامون اعلام حضور کند . خدا را طلب می کند تا شرایط سخت را برای او آسان کند . منتشر شود روی تمام دیوار ها . و می خواهد که حفره ها را از کلمه ای پر کند که اندوه پنجره را بشکند . ...

ادامه ...
نگاهی به "الف مثل باران " سروده حبیب شوکتی / منصور خورشیدی
چهاردهم خرداد ماه ١٣٩٢ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به
مجموعه شعر حبیب شوکتی در صد و سه صفحه با شصت شعر در سال هشتاد و سه منتشر شده است . یک دهه از عمر این مجموعه می گذرد . نگاه مرا به این مجموعه به حساب همان سال انتشار می خوانید . داوری من در مورد شعر های این شاعر مهاجر را در مجموعه ی تازه نشر آن به گونه ی دیگر خواهید خواند . ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر "به حرف نمی آید درخت " سمانه حسینی زعفرانی/ منصور خورشیدی
هفدهم فروردین ماه ١٣٩٢ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به مجموعه شعر
مجموعه شعر سمانه حسینی ترنم دل برای انسان دلتنگ که دلی به وسعت اندوه دارند . اندوهی که چون بغض در گلوی شاعر گیر کرده اند . می خواهد که دستی سرشت او و سرنوشت او را پراکنده کند میان جهان . و می خواهد عبور کند . مثل پرستو ، هجرتی از خود به طبیعت و گذر از بهار و بیکرانگی زمان تا گمشده ی خود را پیدا کند . که خود در این چستجوگم می شود ! ...

ادامه ...
بررسی " ورق ام بزن " سروده کورش همه حانی / منصور خورشیدی
بیست و یکم بهمن ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
کورش همه خانی در خلق عوامل نمادین و تصویر هایی که در موقعیت های متفاوت از خود بروز داده است . این کتاب را در جایگاه مناسب تری قرار داده است . که نمودی از نیاز های درونی و گاه بیرونی شاعر محسوب می شود . و در باز نگری تفکر شاعر اثر مستقیم گذاشته است . کتابی در ٨٨ صفحه با ۵٢ شعر ، که فضای داخلی همه ی شعر های خود را باز تاب جهان بینی خود کرد . تا نشان دهد از تجربه ی قوی تری نسبت به آثار گذشته ی خود برخوردار است .
...

ادامه ...
بررسی "ليلايي ها در نیایش باران" سروده احسان مهدیان / منصور خورشیدی
بیست و ششم دی ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
شکار کلمه در شعر متفاوت تر از شکار کلمه در نثر و یا هر اثر ادبی دیگر است برای برقراری رابطه میان شاعر و مخاطب شعر یک کلمه ، یک تصویر و یک مصراع در شکل ظاهری می تواند خلق رابطه کند با کلمات دیگر و تصویر های دیگر در یک بند از شعر و در یک کلام با خواننده شعر . در یک قطعه از شعر وقتی عرضه می شود . ...

ادامه ...
بررسی "دستهایم در باغ پرسه می زنند " سروده افسانه توکلی / منصور خورشیدی
بیست و یکم آذر ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
افسانه توکلی جهان ذهنی دیگری دارد . شعر های موجود در این مجموعه ، اولین تجربه های شاعرانه او را رقم می زند . به دنبال صدائی است که اندوه بلند ترین شاخه ی درخت را در او بارور کند .جاذبه های یکسان دارد . می خواهد که دست های خود را شال کشمیری کند . و به دور کمر ببندد . و خود را آ ماده ی دریافت چیزهای تازه تر کند . تا شکار لحظه های ناب شود . و لبریز شود از گل های سرخ در مسیر ! وقتی پنجره را باز می کند تا باد را از ...

ادامه ...
بررسی " گنجشکی با حنجره ی زخمی " سروده محمد علی حسنلو / منصور خورشیدی
نوزدهم آبان ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
زبان شعر محمد علی حسنلو از حضور کلمات مانوس ، تکرار واژه ها و گاه بازی های زبانی ساخته می شود ، شاعر نیز جستجو های خود را روی عوامل نا همگون زبان تمرکز می بخشد . تا جهت های همسو برای ارائه ی معنا در محور هم نشینی به سمت وحدت سیر کند ، و ملاک فکری شاعر جهت کسب دریافت آن چه در ذهن دارد واقع شود . و تصویر های دیداری و بصری سمت مشاهدات عینی را با نگاه شاعر پیوند می زند تا شکل ساختاری عبارت ها در محور عمودی شعربا یکدیگر مالوف شوند ...

ادامه ...
بررسی "ماهی در باد" حسین آتش پرور / منصور خورشیدی
بیست و هفتم اردیبهشت ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
آتش پرور ، در این مجموعه زاویه ی دید خود را از عناصر داستانی با ارائه ی شخصیت ها و رفتار قهرمانان و ضد قهرمان ، خلق حادثه و بحران ناشی از مسائل روز مره ،گفتگوی میان افراد درشرایط زمانی و مکانی و حضور عوامل دیگر در صحنه، به درستی ترسیم کرده است . ...

ادامه ...
بررسی "مشق آب ها را می نویسم " سروده : نسیم جعفری / منصور خورشیدی
یکم اردیبهشت ماه ١٣٩١ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
شعرهای خانم نسیم جعفری از دو واقعیت متضاد سخن می گوید که بخشی به جهان زندگان و دیگر به دنیای شدگان ، " دنیای مردگان این جا است " که برای نگاه کردن به این واقعیت باید به آینه نظر کرد . تا خود و جهان برزخی خود را در آن تماشا کنی و یا بشنوی ، با یک حس آمیزی زیبا در " صدای کبود " و نظر کنی به چند شاخه ی گل سرخ در پارک بنفشه هنگام پیاده شدن از متروی صادقیه و . .
...

ادامه ...
بررسی "درجستجوي آن لغت تنها" سروده یداله رویایی/ منصور خورشیدی
بیست و نهم اسفند ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
معذالک فکر نمی کنم که رویایی در این کتاب با همه ی تلاش چهل ساله اش به آن "لغت تنها" رسیده باشد ! او هنوز درجستجوی خود باقی است، وتصور می کنم که تا همیشه منتظرآن لغت تنها می ماند. مگرمخاطبان حرفه ای شعر درادامه ی " واریاسیون ظهر بردار " رویا را به یافتن آن "لغت تنها" یاری کنند . به " امید آمدن لغتی ، لغتی که نمی آید " ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر "مادر" سروده کورش همه خانی / منصور خورشیدی
هفدهم اسفند ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به مجموعه شعر
روزی که تابستان در پوست گندم جوانه می زد ، شبنم زدی بر صورتم ، تورا به نام صدا زدم ، سوگند به آب ، به هجوم بی دلیل نور به کوچ بی دریغ آفتاب ، به دامن چین خورده ی باد ، به گیسوی بلند کوه ، به اسم بهار ، به ساقه های باریک ِ پا های باران در صلابت ِ ظهر ِ یک منظره ی غریب ،شعر با یک قطعه ی ادبی که شاعر آن را به نام مادر ، معمای هستی ، افسر الملوک شعر ، کلانتر زنی با زندگی ساده ، آغاز شده است .
...

ادامه ...
بررسی "شورش علیه بیْ بی ام بود " سروده علی فتحی مقدم/ منصور خورشيدي
سیزدهم بهمن ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشيدي بررسی
شعر هايي با بيان صريح در انتقال مفاهيم ودر ساده ترين بيان ، اما - هر جا ضرورتي پيش آمد به زبان استعاره يا در مفهوم كنايي درون مايه ي شعر خود را متحول كرده است . و در بلند ترين نقطه از شعر ايستاده است . تا نظري به پايين بيندازد . و خود را ببيند . – فتحي مقدم – را به تماشا بنشيند . و تجربه هاي خود را عرضه كند . ...

ادامه ...
"گذرنامه ي موقت ماهي آزاد" سروده پژمان الماسي نيا / منصور خورشیدی
پنجم دی ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
شعر هاي اين مجموعه بيشتر از كار هاي قبلي با طبيعت شاعر سازگاري دارند .روايت نوعي از بيان كه تربيت ذهني مختص به خود دارد . در خلوت سفيد يك پارك تا گوش دادن به صداي شب . تا آن جا توجه نشان مي دهد كه تصوير هاي بصري جايي در دل متن باز كند . ...

ادامه ...
نگاهی به "دلقك ها گريه مي كنند" علی رضا نوری / منصور خورشیدی
پانزدهم آذر ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به
دفتري باز در برابر من كه با بيان ساده شعر هاي متحولي در خود جاي داده است . نه تلاشي براي ثبت جادوي زبان در كار ديده مي شود و نه با ساده نويسي سمت و سوي تازه اي باز كرده باشد .
اين دفتر از آن علي رضا نوري همداني است . كه با صراحت مي گويد :
...

ادامه ...
نگاهی به کتابهای « آن مرگم» و «جنون روز» موریس بلانشو، «مرض مرگ» مارگوریت دوراس به ترجمه پرهام شهرجردي
بیست و چهارم آبان ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به کتابهای « آن مرگم» و «جنون روز» موریس بلانشو، «مرض مرگ» مارگوریت دوراس به ترجمه پرهام شهرجردي
" تفكر پرهام شهرجردي " روي محور مرگ دور مي زند ! – مرض ِ مرگ – و – آن ِ مرگ – در كتاب " جنون روز " – مارگوريت دوراس – نيزتن به پهلوي مرگ مي زند. به روح و روحيه ي انسان معاصرپهلو مي زند ! " چهره‌ی مرگم، گذشتِ من بود، گذشته‌ی من بود، مرگ‌های دیگرِ من بود. با این همه، مرگ مستقبلی بود که از گذشته مُرده بود. حالا که مستقبل به استقبال مرگِ گذشته‌ام پا می شد، حالای من به استقبالِ کدام گذشته‌ی آینده‌ام طی می‌شد؟ " ...

ادامه ...
از ترس مست شدیم (نگاهی به لبریخته های یداله رویایی) /منصور خورشیدی
چهاردهم آبان ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی از ترس مست شدیم (نگاهی به لبریخته های یداله رویایی) /منصور خورشیدی
آن چه مرا واداشت تا نگاهی دوباره به شعر رویایی و به این کتاب بیندازم و این مقاله " از ترس مست شدیم " شکل بگیرد به خاطر نزدیکی بسیار زیاد این کتاب با دو کتاب قبلی شاعر با نام های " دلتنگی ها " و " دریایی ها " در شکل و ساختار زبانی رویایی بود. به اعتقاد رویایی نیز " حرکت های ذهنی من در این کتاب خیال های مرا از همان جایی بر می دارد که ابتدا در دلتنگی ها شناختم " اکنون که شعاع وسیع تری از سیستم آغازین این تفکر را پیش رو داریم ، ...

ادامه ...
بررسی "درجستجوي آن لغت تنها" سروده یداله رویایی/ منصور خورشیدی
نوزدهم مهر ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
رویایی سال ها در جستجوی خود ، در حوالی شعر پرسه می زند . " در جستجوی آن لغت تنها " بهانه ی به خود رسیدن است ، وقتی لغت مهمان ازلی شاعر می شود و او حس حضورپیدا می کند در کنار لغت ، " پیش از ظهورمبهم ِ حسی که نیست . رویایی مناظر زیبای لغت را ، هر بار که به او فکر می کند . طلوع تازه ی خود در میان عمر رفته می کند
...

ادامه ...
بررسی"کلمه هایی که انگار خوابشان نمی برد"از نیلوفر ضرغامیان/ منصور خورشیدی
سی ام تیر ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
توصیف مستقیم احساس و عواطف از راه تماشای پدیده های موجود در اطراف شاعر ، تفکر اورا در یک محدوده ی تنگ محصور می کند . که گریز از این موقیعیت بسته ، تلاش ذهنی بسیار قوی ضرورت حتمی است . ...

ادامه ...
بررسی"من درخت شهرزاد می بافم"اثرمینا میر صادقی/ منصور خورشیدی
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
اولین مجموعه شعر خانم میر صادقی " خواهش می کنم تقویم را بر گردان " انتشارات نیم نگاه در سال ٨٠ منتشر کرده است . و چند سال بعد " من درخت شهرزاد می بافم " برابر نگاه مخاطب می نشیند . ...

ادامه ...
بررسی"آویخته از عقربه ی 12"سروده:سپیده داداش زاده /منصور خورشیدی
سی و یکم اردیبهشت ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
محتوای مجموعه شعر " آویخته از عقربه ی ١٢ " بیان دردمندی های شاعر است . که با بیانی ساده و گفتاری و با استفاده از تصویر های بصری در هشتاد صفحه ، با چند طرح و ترنم تنظیم شده است . ...

ادامه ...
بررسی "از قصه تا هنوز" سروده پروین عابدی / منصور خورشیدی
پنجم اردیبهشت ماه ١٣٩٠ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی
مفاهیمی که در خلق ارتباط شاعر با خواننده ی شعر وجود دارد به لحاظ مفهومی بیان تنهایی ،عشق و مرگ است . گرایش فکری و مشترک اکثر شاعران که در جهان مادی زندگی می کنند . و با واقعیت های بیرونی و عوامل موجود در طبیعت انسان ها آشنا هستند . ...

ادامه ...
"نزدیک ترین ستاره به تاریکی" سروده مهدی زارع / منصور خورشیدی
دوم اسفند ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
مهدی زارع باید ، روابط اجزای درونی شعر را با دخالت ذهن خود حفظ کند .و با استقرار اشیا و حتی تصویر های سطحی در روابط بیرونی تعاملی بین آن ها ایجاد کند . ...

ادامه ...
"فراوان کلمه است " سروده آنا شکراللهی / منصور خورشیدی
هجدهم بهمن ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
حضور کلمه و رنگ و سرعت تصویر در این قطعه شعر به سرعت تخیل مفهوم تازه ای می دهد . حذف فاصله بین نگاه شاعر و پدبده های پیرامون او صورت می گیرد . در هر صورت کار شاعر ، کشف و جست وجوی لغت برای رسیدن به نوعی شعر در شکل مدرن آن است. ...

ادامه ...
"یک دقیقه عصر" سروده فرهاد کریمی / منصور خورشیدی
هفدهم دی ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
اگر شاعری قصد اضافه کردن یک فضای تازه در شعر دارد یا می خواهد که آن را تجربه کند بهتر آن است که روابط و هم جواری کلمات را از زوایای مختلف بر رسی کند . نه آن که ترکیب ها و تکیه کلام ها و کنایات عام و پذیرفته شده را جا به جا کند . ...

ادامه ...
نگاهی به سه مجموعه شعر پژمان الماسی نیا / منصور خورشیدی
بیست و یکم آذر ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به سه مجموعه شعر پژمان الماسی نیا / منصور خورشیدی
شاعر در زبان شعر باید شبکه‌ای از ارتباط‌های کلامی را در ساختار واحد با ابعاد زیباشناسانه برابر مخاطب قرار دهد. تا از نظر بیان و کارکرد زبان مورد ارزیابی قرار بگیرد. و از دیدگاه معناشناسی هم زمینه‌ی درک آن را برای خواننده‌ی شعر فراهم کند. ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه داستان "فانوسی پشت پرده های بنفش" ؛ مهستی محبی
بیست و یکم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی نگاهی به مجموعه داستان
نویسنده به ندرت با حوادث ساختگی زمینه را برای خلق داستان فراهم نموده،این خود داستان است که حادثه را در موقعیت های متفاوت خلق کرده است . ...

ادامه ...
"من ، پای این حرف ها را امضا نمی کنم"حسین دیلم کتولی
پانزدهم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
حضور جهان ، انسان و زبان در سیکل باز هرگز بسته نمی ماند چون هر شاعری با مکانیسم خیال و زبان به ارائه متن یا عبارتی می پردازد که جهان ذهنی خود را گسترده تر نشان دهد . ...

ادامه ...
"مختصات خاص" سروده کامبیز منوچهریان / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
شاعر با یک نگاه کلی به طبیعت ، تما م قلمرو اطراف خود را بر رسی می کند ، در این دیدار با تکیه به مختصات خاص و نام گذاری آن تلنگری به تفکر خود می زند تا یک ترکیب واحد را به یک قطعه شعر اضافه کند .
جلوه های بی مانند طبیعت را به عنوان نشانه های هستی، در یک موقعیت مکانی و در یک فضای زمانی در شعر خود به کارمی گیرد
...

ادامه ...
" ریخت ساده ی روزها "سروده علی ساروی / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک واکنش عاطفی کافی است که تفکر شاعر بر انگیخته شود . لذتی که مخاطب از گزارش همین ساختار عاطفی نصیب خود می کند ، شیوه ای است که برای خوانش شعر انتخاب کرده است تا زمینه را برای تحلیل و تفسیر شعر آماده کند . ...

ادامه ...
بررسی کتاب " هوای هرات"سروده ی علی الفتی / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی کتاب
مضمونی جدا از پیکره ی شعر وجود ندارد هنگامی که به نیت یک پدیده ی سبکی ابزار بیان را در اختیار داریم تا ساختار کلام را در یک قطعه ی واحد ومنسجم عرضه کنیم .

چرا ؟ چون سبک پدیده ای فردی و دارای سرشت مادی است . و شاعر تاثیر مستقیم از متن موقعیت های ملموس را که یک عنصر عینی است در یک ساخت مریی و ظاهری به حوزه ی کار کرد های شاعرانه ی بافت سخن نزدیک می کند .

به ویژه ، وقتی شاعر می خواهد پیام خود را به مخاطب ابلاغ کند . در پی ...

ادامه ...
ویرگول ها به کنار ! آمدنم آمده "تو" ببیند ؛ سروده آفاق شوهانی / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی ویرگول ها به کنار !  آمدنم آمده
در همین دو سطر آغازین شاهد یک حرکت شاعرانه هستیم . " واج آرایی " نقطه ی کلیدی سطر ها ، واج های ( خ ، س ، ت ، ن ) به صورت پیوسته کنار هم بنویسیم . نصیب شاعر " خَستن " می شود . یعنی زخمی شدن ، زخم از خواستن و خواستنی سخت تا جان دادن ،

در بافت پیوسته و عمودی شعر نیز با همین معنی روبه رو هستیم . ...

ادامه ...
" داوود در حنجره داشت "سروده ی مصطفا فخرایی/منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
یک قطعه شعر ، یک عبارت و یک متن در برابر مخاطب او را به آن سوی متن ، عبارت یا شعر می برد . که نا گفته ها و نادیده های شاعر یا نویسنده هستند . این تعریف برای یک شاعر بیشتر مصداق عینی دارد تا یک نویسنده ،در هر فضای ادبی ، ابتدا از طریق معنا راهی به متن باز می کنیم ...

ادامه ...
" نرگس فردا " سروده ی هرمز علی پور / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
دلبستگی شاعر به کلمات و سازش آشکار با کلمه ، کلمه های مانوس ، کلماتی که باعث تکرار تصاویر هم معنا می شود . شاعر ایلیا ت ، ( میراث بَر فرهنگ قومی و اقلیمی ) ، مهربان و دارای روحیه ی آرام ،

شاعر دلبسته ی کلمات است . وقتی کلمه را یافت . آنگاه چتر خیال را باز می کند تا تصویر خلق شده آرام در شعر بنشیند و حاکمیت خود را در یک قطعه اعلام کند . ( موقعیت تصویر ) ...

ادامه ...
"ترانه های سرزمین مادری" سروده سروش محبوب یگانه / منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
سبک و شیوه ی تفکر شاعر باید به گونه ای باشد که تمایلات ذهنی او دید تازه به جامعه عرضه کند . و در ارائه ی تصویر ها و معماری کلام در ساختمان شعر ، مخاطب را به حیرت وادار کند .خیال و جادوی واژه ها در جوهر شعر اگر به تکوین برسد . زیباشناسی شعر خلق می شود و چهره ی دیگری از شعر ایران به جهان صادر می شود . ...

ادامه ...
" گنجشک ها روي برف راه مي روند " سروده ی فرياد ناصري/منصور خورشیدی
چهارم آبان ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی
هر حرکتي در ذهن و زبان شاعر ، تاثير تجسمي خود را به صورت احساسي بيان مي کند . تا شکلي از شعر ارائه شود . وقتي يک پديده اي به دستگاه زبان راه پيدا مي کند ، تاثير عوامل زيباشناسانه در مصراع يا عبارت آشکار مي شود و درقلمرو آفرينش هاي زباني خود را نشان مي دهد . ...

ادامه ...
بررسی مجموعه " به نفع رویاها " سروده رستم اله مرادی/منصور خورشیدی
بیست و ششم مهر ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی مجموعه
وحدتی هماهنگ در شعر های " اَله مرادی " دیده می شود . او در طول سه دهه سرایش شعر به نظر می رسد که با انتخاب برخی شعرها به تر کیب واحدی برای ارائه ی کتاب : به نفع رویاها " اقدام کرده است .باور ندارم که شعر های منتخب همه ی آثار شاعر در دو دهه ی شصت و هفتاد باشد . در هر صورت شاعر سعی کرده است . تا کار های نزدیک به هم ، با شکل و محتوای هماهنگ را برابر مخاطبان خود قرار دهد . ...

ادامه ...
بررسی مجموعه شعر " ماه ، حلقه ی بی انگشت " سروده میثم ریاحی/منصور خورشیدی
بیست و ششم مهر ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی بررسی مجموعه شعر
...

ادامه ...
توصیف ساختگرایی زبان در رمان " خیابان بهار آبی بود "نوشته حسین آتش پرور / منصور خورشیدی
بیست و ششم مهر ماه ١٣٨٩ | بررسی کتاب | منصور خورشیدی توصیف ساختگرایی زبان در رمان
...

ادامه ...