مشاهده تمامی مطالب بخش گفتگو

شعر در دوره بازگشت
گفتگو با سید حمید شریف نیا؛ درباره شاعران "شعر دیگر"
بیست و چهارم آبان ماه ١٣٩۵ | گفتگو | سید فرزام حسینی شعر در دوره بازگشت
گفتگو با سید حمید شریف نیا؛ درباره شاعران
در ابتدا اجازه بدهید نام شعر "دیگر" را بر تمام جریان‌های دهه چهل و پنجاه نگذاریم و با نام شعر دهه "چهل و پنجاه" بشناسم و این اشتباه را رواج ندهیم. اما در پاسخ به سؤال شما، بی شک علاوه بر معرفی‌هایی که طی این سال‌ها به شکل‌های مختلف صورت گرفته (به‌طور مثال ماهنامه "هنگام"در ابتدای دهه هشتاد ویژه نامه‌هایی از شاعران مطرح این جریان مثل اردبیلی، شجاعی، اسلامپور به همت داریوش اسدی کیارس و هادی محیط منتشر شد و ...

ادامه ...
شعری که بازنمای دغدغه های امروزی ما باشد
رزا جمالی در گفتگو با شیما منفرد مجد
سیزدهم دی ماه ١٣٩۴ | گفتگو | پیاده رو شعری که بازنمای دغدغه های امروزی ما باشد
رزا جمالی در گفتگو با شیما منفرد مجد
در مقایسه تطبیقی شعر ایران و آمریکا می توانم بگویم که شعر آمریکا ساده تر و روایی تر است و از زبان بازی های متداول در شعر ما به دور است. این نوع شعر که ما در ایران می نویسیم چهار دهه پیش در آمریکا رایج بود؛ شعر امروز آمریکا با نگاهی طنز آلود به مسایل اجتماعی نظیر جنگ عراق، تروریسم، انتخابات ریاست جمهوری، قوانین مهاجرت و اظهارات کنگره نگاه می کند ؛ شاعران آمریکا همیشه منتقد سیاست های خارجی این کشور بوده اند و این از زمان گینزبرگ تا بدین روز تغییری نکرده است... ...

ادامه ...
گفتگوی پیاده رو با لیلا فرجامی
هفتم مهر ماه ١٣٩٣ | گفتگو | فرهاد کریمی گفتگوی پیاده رو با لیلا فرجامی
لیلا فرجامی شاعر و مترجم و روانکاوی ست که از چهارده سالگی خارج از ایران زندگی کرده و به دو زبان فارسی و انگلیسی شعر می نویسد و ترجمه می کند. لیلا فرجامی مجموعه های «گِل»، «پرنده ای که در من آواز می خواند برگردان اشعار کبیر» و «اعتراف نامه ی دختران بد» را در دهه ی هشتاد منتشر کرده و مجموعه ای از آخرین اشعار سیلویاپلث با نام «مرگ و شرکا» و مجموعه ی از اشعار خودش با نام «پیش از غرق شدن» را نیز در دست انتشار دارد. ...

ادامه ...
در رمان نویسنده بطور خودآگاه و ناخودآگاه در چارچوب پارادایم ها می نگارد
مصاحبه با عابدین پاپی
بیست و یکم مرداد ماه ١٣٩٣ | گفتگو | عابدین پاپی در رمان نویسنده بطور خودآگاه و ناخودآگاه در چارچوب پارادایم ها می نگارد<br>مصاحبه با عابدین پاپی
پیشنهاد بنده این است که برای خواندن یک رمان و یا هر اثر نوشتاری دیگر ابتدا شناخت لازم از شخصیت فردی و اجتماعی آن نویسنده یا خلاق مهم است و بعد مطالعه اثر آن لازم. در ثانی جهان وطن بودن رمان از حیث فضا و فرهنگ پذیری رمان از لحاظ حرفه ای بودن دیگر نگاه این قلم به جوانان است. به نظرم بدون شناخت فردی و اندیشه ای پا در عرصه ی هر اثری گذاشتن پیامدهایی مخرب در بردارد
...

ادامه ...
هوش مخاطب امروز،شعر اسلامپور را درک خواهد کرد
گفتگو با شبنم آذر درباره اشعار پرویز اسلامپور
در نخستین سالگرد درگذشت شاعر
بیست و نهم اسفند ماه ١٣٩٢ | گفتگو | زهرا باقری شاد هوش مخاطب امروز،شعر اسلامپور را درک خواهد کرد<br>گفتگو با شبنم آذر درباره اشعار پرویز اسلامپور <br>در نخستین سالگرد درگذشت شاعر
پرویز اسلامپور در سن ٢٧ سالگی در ایران به شهرت رسید. تا آن زمان فعالیت مطبوعاتی داشت، سه مجموعه شعر منتشر کرده بود ، جریان شعر دیگر را در مقابله با شعر متعهد به همراهی چند شاعر بنیان‌گذارده بود وسپس به امضا کنندگان و مدافعان شعر حجم پیوسته بود. پرکار و شوریده سر و در همه زندگی اش تابو گریز بود. او پس از خروجش از ایران و انتخاب زندگی در فرانسه به همین پرکاری ادامه داد، تعدادی از آثارش را به همراه همسر فرانسوی" ان وی " و دوست سالیانش" پی یر" به فرانسه ترجمه کرد و ...

ادامه ...
مصاحبه علی عبداللهی با ضیاء موحد در باره ی روایت در شعر
هجدهم آبان ماه ١٣٩٢ | گفتگو | علی عبداللهی مصاحبه علی عبداللهی با ضیاء موحد در باره ی روایت در شعر
روایت، یکی از کهن ترین خصلتهای شعر در جهان کلاسیک تا امروز است. نخستین شعرهای بشری، از شعرهای سومری گرفته تا گیل گمش و ادبیات کلاسیک یونان، از متون کهن مذهبی ایران باستان و هند و چین کهن گرفته، تا نمایشنامه های منظوم ، بیشتر از آنکه غنایی باشند،همگی با شگردهایی چون تمثیل وقصه و روایتهای موزون و مقفا و آهنگین، سروده شده اند و آهنگ کلام و عنصر روایت از دوران پیش از کتابت تا پیش از دوران مدرن، ضامن بقا و ماندگاری شان بوده است. در داستان، روایت البته اهمیت اساسی تری دارد، و بیشتر در موردش حرف زده ...

ادامه ...
پیاده رو : گفت و گوي آرش نصرت اللهي با شمس لنگرودي
بیست و هفتم آذر ماه ١٣٩١ | گفتگو | آرش نصرت اللهي پیاده رو : گفت و گوي آرش نصرت اللهي با شمس لنگرودي
- ببينيد ، شعر ما اندوهگين است و علت هاي زيادي هم دارد . اما چند تا علت برجسته تر به نظر مي رسد كه من خدمت شما عرض مي كنم : يكي برمي گردد به قبل از مدرنيته . پيش از مدرنيته ، عمومن اندوه مقدس شمرده مي شد . وقتي شرح حال بزرگان را مي خوانيم چه در غرب و چه در شرق يكي از نكات برجسته اي كه معمولن ذكر مي شود اين است كه هرگز كسي خنده ي او را نشنيد و اين ارزش شمرده مي شد . انگشت شمار بودند كساني كه از خنده و شادي صحبت ...

ادامه ...
پیاده رو : گفت و گوي آرش نصرت اللهي با اكبر اكسير
بیست و هفتم آذر ماه ١٣٩١ | گفتگو | آرش نصرت اللهي پیاده رو : گفت و گوي آرش نصرت اللهي با اكبر اكسير
جهان پر است از توطئه‌ي نام‌ها. در جهاني با اين همه نام، لطفن فرانو را نيز تحمل كنيد! آن چه مورد نظر من است، كيفيت شعرها است. در اين شعرها اگر مي بينيم تلخي طنز به شادمانه‌گي خيامي آميخته و خبري از يأس و نااميدي و سياه‌نمايي‌هاي محفلي و شعارهاي معدني در آن نيست، به خاطر اين است كه از زبان كودكي معصوم اما هوشمند بيان مي شود. نوستالژياي خاصي دارد كه هم‌زاد پنداري و هم‌ذات پنداري را در مخاطب تقويت مي‌كند. از كليشه مي‌گذرد و به ريشه مي‌پردازد، بومي نگر است و جهاني‌انديش. محصول مشترك حواس پنجگانه‌ي زمان و زبان ...

ادامه ...
گفت و گوی " پیه رو زالابی" با "میشائیل کروگر" ، شاعر معاصر آلمانی/ ترجمه ی علی عبداللهی
بیستم آذر ماه ١٣٩١ | گفتگو | علی عبداللهی گفت و گوی
- نوشتن فعالیتی است ارزنده و پردردسر ، به خصوص نثرنوشتن. وقتی شعر می نویسی ، بیشتر به آرامش می رسی تا به زمان. در کار نثر همواره باید تداوم و استمرار داشته باشی ، در حالی که در سرایش به امر بیهوده و کم فایده ای می نگری که از زندگی توقع چیزی دارد. همچنین ناشری هم زمان بسیاری از آدم می طلبد ، این حرفه البته زمان سازمانی به خود اختصاص می دهد که اولاً بابتش مزدی به من پرداخت می کنند ، ثانیاً آدمهای زیادی در من از خیر سر همین نقش ، نان می خورند. خواننده ی وجود ...

ادامه ...
گفت‌و‌گو با مهرنوش قربانعلی درباره رابطه شعر و عرفان
شانزدهم شهریور ماه ١٣٩١ | گفتگو | علی حسن زاده گفت‌و‌گو با مهرنوش قربانعلی درباره رابطه شعر و عرفان
اين پرسش داراي تناقضاتي است كه بايد به آن پرداخت، هر چند رابرت فراست شاعري است كه در نگاه او طبيعت جان مي‌گيرد و آنچه در جايگاه انساني گاهي كمتر نشاني از آن مي‌شود، يافت. يا انسان‌ها نمي‌بينند را در آن مي‌شود، سراغ گرفت. طبيعتي كه مشغول خويش كاري است و به آنچه در ذات و جوهره جاري‌اش جاري است، مشغول است، اما آثارش بيشتر تراژيك است، تلخي‌هاي زيست آدمي و روابط انساني را به تصوير مي‌كشد. ديگر حضور پرتأثيرترين متفكر دويست سال اخير فردريش نيچه است، متفكري كه نفوذ او كمابيش در همه عرصه‌ها از ادبيات و هنر گرفته تا ...

ادامه ...
گفتگو با مشیت علایی / علیرضاعباسی
پنجم خرداد ماه ١٣٩١ | گفتگو | علیرضاعباسی گفتگو با مشیت علایی / علیرضاعباسی
شعر مدرن يكي از نقاط قوتش، همين هنجارشكني هاي زباني است. شاملو آنجا كه مي گويد «و ما دوره مي كنيم شب را و روز را، هنوز را» كلمه «هنوز» را كه هميشه به عنوان قيد به كار مي رفته به صورت مفعول صريح يعني در واقع همان اسم به كار برده است. ويليامز شاعر برجسته سده بيستم امريكا، در شعري همه تركيبات مضاف و مضاف اليه و صفت و موصوف را از هم جدا كرده است. ...

ادامه ...
گفت وگو علی حسن زاده با محمّد آزرم دربارۀ آراء و آثار نیما یوشیج
یکم اردیبهشت ماه ١٣٩١ | گفتگو | علی حسن زاده گفت وگو علی حسن زاده با محمّد آزرم دربارۀ آراء و آثار نیما یوشیج
«گفتمان شعرهاى متفاوط» در مواجهه با شعر «نيما يوشيج» بايد بيش از پيش به «راديكاليته» شعر او و حركت و اقدام نيما توجّه كند و توجّه كند كه كار بزرگ نيما در شعر، تغيير «موقعيّت شعر بودن» بوده است. نيما با برخى از شعرهايش موفّق شد، شعر فارسى را از ابتدا نام‌گذارى كند، به همين علّت، همۀ دست­وپا زدن‌ها و درجا زدن‌هاى بيهوده در بوطيقاى شعر كلاسيك، امروز به هيچ جا نمى‌رسد و امرى كميك جلوه مى‌كند. ...

ادامه ...
گفت‌وگو با مهرداد فلاح پيرامون جايگاه شعر در دهه 80 / سعيد ابراهيمي
بیست و نهم اسفند ماه ١٣٩٠ | گفتگو | سعيد ابراهيمي گفت‌وگو با مهرداد فلاح پيرامون جايگاه شعر در دهه 80 / سعيد ابراهيمي
مهرداد فلاح متولد ١٣٣٩ در لاهيجان است. از اين شاعر و منتقد تاكنون آثاري چون «تعليق ـ يادآوري ها» (مجموعه شعر/ دونفره با جعفر خادم)، «در بهترين انتظار» (شعر)، «چهار دهان و يك نگاه» (گزينه اشعار)، «دارم دوباره كلاغ مي شوم» (شعر)، «از خودم» (شعر)، «بريم هواخوري» و... منتشر شده است. پيرامون شعر دهه ٨٠ با ايشان به گفت وگو نشسته ايم كه از نظر مي گذرانيد. ...

ادامه ...
از بداهه نویسیِ شعر تا پرفرمنس /گفت وگوی علی حسن زاده با محمّد آزرم و سارا افضلی دربارۀ پرفرمنس «خط نقطه»
بیست و دوم بهمن ماه ١٣٩٠ | گفتگو | علی حسن زاده از بداهه نویسیِ شعر تا پرفرمنس /گفت وگوی علی حسن زاده با محمّد آزرم و سارا افضلی دربارۀ پرفرمنس «خط نقطه»
پرفرمنس به معنای اجراست (اجرای نمایشی) امّا از منظر تاریخ هنر، پرفرمنس سبکی در حوزۀ هنرهای تجسمی است که از حوزۀ هنرهای مفهومی برخاسته است؛ بنابراین معنای آن در حوزۀ هنرهای تجسمی به یک سبک دلالت می­کند و نه صرفاً به امر اجرا. بدین ترتیب این پرسش به ذهن متبادر می­ شود که آیا شما در پرفرمنس «خط نقطه» صرفاً به امر اجرا تأکید داشتید و یا این­که کوشیده ­اید، وجاهتی سبکی برای آن ایجاد کنید؟ ...

ادامه ...
شبح نظريه‌ي ادبي در فضاي شعر / گفتگوی حسن زاده با محمد آزرم
بیست و ششم تیر ماه ١٣٩٠ | گفتگو | علی حسن زاده شبح نظريه‌ي ادبي در فضاي شعر / گفتگوی حسن زاده با محمد آزرم
محمد آزرم تا كنون كتاب «عكس‌های منتشر نشده» (گزيده شعرهای ٧٢ تا ٧۶) و كتاب «اسمش همين است محمد آزرم» (گزيده شعرهای ٧۶ تا ٨١) را در حوزۀ شعر تجربی منتشر كرده است و كتابي از شعرهای سال ٨۴ تا ٨٨ او با عنوان «ساج» همچنين دو كتاب از مقالات نظری/ انتقادی آماده چاپ است. ...

ادامه ...
گفت و گوی علی حسن زاده با علی قنبری
بیستم شهریور ماه ١٣٨٩ | گفتگو | علی حسن زاده گفت و گوی علی حسن زاده با علی قنبری
كتابهاي چاپ شده او عبارت اند از: مجموعه شعر «نقطه پشت فعل خراب يا فرانتزكافكاي پشت جلد» ( ١٣٧٩ )، مجموعه شعر «نامه (به / از ) رويا و ضمائم پاره وقت» ( ١٣٨١ ). ...

ادامه ...