شعری از محمدرضا حجازی
دوم تیر ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | محمدرضاحجازی شعری از محمدرضا حجازی
چه طور باشم بهتر است
اوایل شب؟
چه طور باشم بهتر است
اوایل صبح؟!
هاج و واجِ کاج ها و ...

ادامه ...
معرفی کتاب «چیز غریبی در سرم» نوشته «اورهان پاموک»
ترجمه‌ی صابر حسینی
دوم تیر ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو معرفی کتاب «چیز غریبی در سرم» نوشته «اورهان پاموک»
ترجمه‌ی صابر حسینی
«چیز غریبی در سرم» عنوان یکی از جدیدترین رمان‌های «اورهان پاموک» نویسنده‌ی مشهور ترکیه است که در سال ٢٠٠۶ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی نوبل شد. این اثر که در زبان اصلی Kafamda Bir Tuhaflık نام دارد، با ترجمه‌ی صابر حسینی مترجم نام‌‌آشنای معاصر در دست‌رس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این رمان که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ به زبان ترکی منتشر شد داستانی عاشقانه را روایت می‌کند و ...

ادامه ...
شعرهایی از واهه آرمن
سی و یکم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | واهه آرمن شعرهایی از واهه آرمن
بر مزار پدر
مثل کودکی در ته یک چاه
به گریه افتادم ...

ادامه ...
«جنس سوم و جنبش پسافمنیستی آن در ادبيات كلمه گرا»
نیلوفر مسیح
سی و یکم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | نیلوفر مسیح «جنس سوم و جنبش پسافمنیستی آن در ادبيات كلمه گرا»
نیلوفر مسیح
شعریت و قصویت در انتهای دوران طریقت گرایی -زماني كه ارسطو فن شعر را نوشت- برای همدیگر مرزبندی‌هایی قائل شدند و هر یک به علت تفاوت ها و تمایزاتشان همدیگر را تحقیر و رد می‌کردند. این جا بود که ابتدا تفاوت جنس‌ها و سپس جنسیت ها به وجود آمدند و هر یک خود را در یک فرض ناعادلانه و مطلق‌گرا گرفتار کردند و حقیقت اصیل و بنیادین خویش یعنی کلمه را به ورطه فراموشی سپردند این در حالی بود که بشر پیش از این جنسیت اصیل و بنیادین خویش - انسانیت- را به کناری گذارده بود و ...

ادامه ...
تندیس معنا به سبک هندی
خوانش نقطسطری از: مینو نصرت
افسانه نجومی
سی ام خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | افسانه نجومی تندیس معنا به سبک هندی
خوانش نقطسطری از: مینو نصرت
افسانه نجومی
توجه به زبان گفتار و بهره‌گرفتن از معیارهای زیبایی‌شناختی آن، شعر معاصر فارسی را از دوره‌ی مشروطه و به خصوص پس از ظهور نیما، به عرصه‌ی عینیت‌گرایی، جزئی‌نگری و رسیدن به طبیعت زبان، به یاری لحن گفتاری کلام روزمره نزدیک‌ نمود. شبه جریانی فراگیر که در هر دهه با گسترش در زبان و بیان، نقش برجسته‌تری یافت. در این میان توجه ویژه به زبان فاخر ادبی، و تلفیق آن با عناصر بیانی، تصویری و بلاغی، قابلیت‌های متفاوتی را در عرصه‌ی شعر امروز به رخ کشید ...

ادامه ...
شعری از حمده خمیس
ترجمه ی مژده پاک سرشت
سی ام خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات عرب | مژده پاک سرشت شعری از حمده خمیس
ترجمه ی مژده پاک سرشت
ای عشق
ای آتش اسرارآمیزپنهانی
در کیمیای آفرینش
جامت را بچرخان
وهستی ما را بر باد ده ...

ادامه ...
شعری از سپیده نیک رو
بیست و نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | سپیده نیک رو شعری از سپیده نیک رو
نشسته بود روی صندلی کناری که جادو در چشمش بدرخشد
که بگوید نخواهد توانست فراموش کند
و این لحظه تکرار لحظه ی پیش نیست
که این لحظه تکرار نخواهد شد
برگ ها از حرکت ایستادند ...

ادامه ...
شعری از رضا نظری ایلخانی
بیست و نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | غزل معاصر ایران | رضا نظری ایلخانی شعری از رضا نظری ایلخانی
صبرم انگار باز کم شده است
که غزل ‌هام رنگ غم شده است
می ‌نویسم ولی کمی لرزان
چیزی از دست ‌هام کم شده است ...

ادامه ...
داستان هایی از مجید روانجو
بیست و نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | داستان | مجید روانجو داستان هایی از مجید روانجو
پیرمرد: فرار کن،فرار کن پسر! الآنه گرفتار بشی،
سرباز: کجا برم ؟ دنیا کوچیکه،خیلی کوچیک،هر روزم داره کوچیکتر می شه،
پیرمرد: اگه این جا نباشی،چند وقت دیگه آب ها از آسیاب میوفته،
سرباز: بذار آبی که قراره از آسیاب بیفته ...

ادامه ...
شعری از سمیرا یحیایی
بیست و هشتم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | سمیرا یحیایی شعری از سمیرا یحیایی
اواخر
به آن که گفت:«نه، ...نمی‌شوم»
گردن به خیالِ‌ دانه بالا گرفته
ازرقی‌ست خونخوار مادر
دشمنی‌ست زیستن با چشم و دهانِ‌ باز ...

ادامه ...
داستانی از سارا محمدی
بیست و هشتم خرداد ماه ١٣٩۶ | داستان | سارا محمدی داستانی از سارا محمدی
آمد توی اتاق. گفت : "بالاخره خونه رو خریدیم". دهانش بوی تخمه ی بو داده می داد. گفتم : "تخمه داریم؟"
لب هایش را به هم فشار داد. هر وقت این کار را می کرد یعنی یکهو حرف با انفجار از بین لب هایش بیرون می ریخت. گفت : "اصلا گوش دادی چی گفتم؟" ...

ادامه ...
معرفی «آیا دچار عشق شده‌ام؟» اورهان ولی کانیک
ترجمه‌ی «ابوالفضل پاشا»
بیست و هشتم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو معرفی «آیا دچار عشق شده‌ام؟» اورهان ولی کانیک
ترجمه‌ی «ابوالفضل پاشا»
«آیا دچار عشق شده‌ام؟» شامل ترجمه‌هایی از شعرهای اورهان ولی کانیک از شاعران ترکیه با ترجمه‌ی «ابوالفضل پاشا» به بازار کتاب راه یافت.
اهمیت اورهان ولی کانیک از آن‌روست که او با دو نفر از شاعران معاصر خود به نام‌های اوکتای ریفات که در ایران به اوکتای رفعت مشهور است و ملیح جودت جریانی ادبی موسوم به گاریپ یا همان غریب راه انداخت. ...

ادامه ...
خود گویی و چند گویی های عاشقانه _ اجتماعی در اشعاری از لیلا کردبچه
عابدین پاپی
بیست و هشتم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | عابدین پاپی خود گویی و چند گویی های عاشقانه _ اجتماعی در اشعاری از لیلا کردبچه
عابدین پاپی
دو عنصرخود گویی و چند گویی از کاربست های کارآمد در دنیای ادبیات و شعر محسوب می شوند که این دو کاربست ادبی از شاخک های فرآرونده ی گفتگو(dialogue) هستند که گفتگوی بین فرد با درونیّات خودش را خود گویی و تعامل ِ بین فرد و دیگری را چند گویی می گویند . با این بیان ، دریافت این است که مستلزم هر نوع خودگویی و چند گویی که بتواند محتوا و ساختار شعر را از ...

ادامه ...
شعرهایی از آدونیس ( علی احمد سعید)
ترجمه حمزه کوتی
بیست و هفتم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات عرب | حمزه کوتی شعرهایی از آدونیس ( علی احمد سعید)
ترجمه حمزه کوتی
برای باد، سینه و کمرگاهی می‌آفرینم و قامتم را بر آن می‌نهم. چهره‌ای برای تن زدن می‌آفرینم، و آن را با چهره‌ام قیاس می‌کنم. از ابرها دفتر و دواتم را می‌سازم و نور را می‌شویم. شقایق نعمانی زینتی دارد که بدان مُزیّن می‌شوم. کاج میانی دارد که برایم می‌خندد، و کسی را نمی‌یابم که دوستش بدارم. ای مرگ، آیا چیز زیادی‌ست اگر خود را دوست داشته باشم؟ آبی خلق می‌کنم که سیرابم نمی‌کند ...

ادامه ...
تا ابد دری بسته شد در باد
نقدانه ای بر (بر ایوان چراغی نیست ) سیروس نوذری
فیض شریفی
بیست و پنجم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | فیض شریفی تا ابد دری بسته شد در باد
نقدانه ای بر (بر ایوان چراغی نیست ) سیروس نوذری
فیض شریفی
بر هایکواره های نوذری نقد نگاشتن سهل است و محال و گاهی سخت. شاید این چندمین مطلبی باشد که اندر حکایت هایکو و نوذری می نویسم. از این جهت سخت نیست نوشتن.
سخت است به این دلیل ساده که سیروس نوذری هی عمیق تر می شود و هی تاکتیک های شعری اش را عوض می کند :
دور از این جهان
در آب های تاریک
ماهیان قنات ...

ادامه ...
شعرهایی از شروین شاه‌ورزی‌پور
بیست و پنجم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | شروین شاه‌ورزی‌پور شعرهایی از شروین شاه‌ورزی‌پور
از بالای دیوار رد می‌شود برج
شهر چشم نمی‌کشد
پروانه‌های دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع
تندتر نمی‌چرخند ...

ادامه ...
شعری از نرگس دوست
بیست و چهارم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | نرگس دوست شعری از نرگس دوست
دیگر زنی به دنیا نمی‌آید
در چشم‌های گرد تو
که به کره‌ی زمین شک کند!
کره‌ی ناامن زمین/
و چشم‌های مست تو ...

ادامه ...
شعرهایی از سعاد الصباح
برگردان: مريم آذرسان
بیست و سوم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات عرب | مريم آذرسان شعرهایی از سعاد الصباح
برگردان: مريم آذرسان
مي توانستم،
مثل همه ي زنان
با آينه عشق بازي كنم
مي توانستم،
بنوشم قهوه را /
در نرمي تخت و بيهوده حرف هايم را ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر «نیلوفر نام دیگر زخم است»
سروده نیلوفر شریفی
فهیمه قنبری
بیست و سوم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | فهیمه قنبری نگاهی به مجموعه شعر «نیلوفر نام دیگر زخم است»
سروده نیلوفر شریفی
فهیمه قنبری
«نیلوفر نام دیگر زخم است» متفاوت ترین دفتر شعری است که این روزها از میانِ ده ها کتاب شعر می توان انتخاب کرد. شعر امروز ایران در حوزه شعر زنان سال های متمادی از کسالتِ عمیقی رنج می بُرد. اما شریفی با نگاه انسانی خود یک بار دیگر توجه مخاطب را بر می انگیزد و دوستدانِ شعر را وسوسه می کند، حقایقِ زندگی را لمس کنند. از المان هایِ مهم در این کتاب نگاهِ شاعر به جهان است و حقایقی که قلب انسان را به درد می آورد و به راستی مهم ترین عاملی که انسان را ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه ملودی تپانچه
سروده سپیده داداش زاده
کوروش جوانروح
بیست و سوم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | کوروش جوانروح نگاهی به مجموعه ملودی تپانچه
سروده سپیده داداش زاده
کوروش جوانروح
درحال نامگذاری خلاق تجربه های زیستی است تا به رابطه های خود با هستی به کارمایه ای نمادین برسد. شاعر در حال دیدن است ودر حال نمایش آن چیزی است که جلوی چشم است؛ به چشم نمی آید.آفرینش نادیده ها ازنوع متافیزیک ارتباط شاعر با هستی را به نوعی شعور شاعرانه متکی می کند که فرادیدن است اما سپیده به دنبال ارتباط حقیقی و عینی است ...

ادامه ...
شعری از سیاوش خسروآبادی
بیست و سوم خرداد ماه ١٣٩۶ | غزل معاصر ایران | سیاوش خسروآبادی شعری از سیاوش خسروآبادی
درهرنفسم هوای شالی دارم
بوی خوش یک صبح شمالی دارم
حسّ گَوَن ودرتن زردم سبزم
تاپنجره ای درآن حوالی دارم ...

ادامه ...
شعری از علی جهانگیری
بیستم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | علی جهانگیری شعری از علی جهانگیری
بنشین کنار من
مقابل همه ی کناره ها
خواب ببینیم تا صبح
پری ها می آیند اعتراف بگیرند ...

ادامه ...
شعری از طوبا کمالی
بیستم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | طوبا کمالی شعری از طوبا کمالی
فواره هرچند بلند
به‌زعم حوض خاطره‌ای‌ست کوتاه
نخست زنجموره‌ی آب بود
که با لقلقه‌ی شیر-فلکه
ضرب می‌گرفت و زیر و بم می‌شد ...

ادامه ...
معرفی «هیروشیما طور دیگری زیباست» حسین آکین
ترجمه‌ی وحید ضیایی و آیدین ضیایی
بیستم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو معرفی «هیروشیما طور دیگری زیباست» حسین آکین
ترجمه‌ی وحید ضیایی و آیدین ضیایی
«هیروشیما طور دیگری زیباست» - ترجمه‌ی مجموعه‌یی از شعرهای هوسه‌یین آکین Hüseyin Akın از شاعران ترکیه است که البته نام این شاعر در ایران حسین آکین تلفظ می‌شود. این مجموعه به تازگی با ترجمه‌ی وحید ضیایی و آیدین ضیایی در دست‌رسِ علاقه‌مندان قرار گرفته است.
هوسه‌یین آکین شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر ترکیه در سال ١٩۶۵ در تورکلی از توابع سینوپ واقع در ترکیه دیده به جهان گشود ...

ادامه ...
شعری از آفاق شوهانی
با ترجمه به استانبولی
مترجم: ابوالفضل پاشا
بیستم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | ابوالفضل پاشا شعری از آفاق شوهانی
با ترجمه به استانبولی
مترجم: ابوالفضل پاشا
روی نبض ام دست گذاشتم
دمیدی
دویدی
پلک برهم گذاشتی
بسته شدم ...

ادامه ...
شعری از علی رضا نوری
بیستم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | علی رضا نوری شعری از علی رضا نوری
سردم بود
گرگ‌ها بیرون پنجره زوزه می‌کشیدند
موش خانه را برداشته بود
از دوستان جانی خنجری به پهلو
چاقویی در چشمم بود
داشتم آخرین نفس‌های یک آدم مرده را می‌کشیدم
صدایی از آن‌طرف آرام صدایم کرد ...

ادامه ...
شعری از اکبر قناعت زاده
هجدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | اکبر قناعت زاده شعری از اکبر قناعت زاده
چه خیالِ ناممکنی ست
وقتی می خواهی بروی
و جائی نداری
برایِ رفتن
هرچه نگاه می کنی ...

ادامه ...
شعری از شهربانو طوسی
هجدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | غزل معاصر ایران | شهربانو طوسی شعری از شهربانو طوسی
خبر تازه به منقار ندارند چرا ؟
هیچ خواهان و خریدار ندارند چرا؟
همه جا جارزنان گوش فلک را بردند
خبری در خور بازار ندارند چرا؟ ...

ادامه ...
به بهانۀ ترجمه و انتشار دو کتاب از یو نسبو
عمید بهبودی
هجدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات جهان | عمید بهبودی به بهانۀ ترجمه و انتشار دو کتاب از یو نسبو
عمید بهبودی
اولین تجربۀ جدیِ یو نسبو (متولد ١٩۶٠، نروژ) در نوشتن، زمانی بود که یک انتشارات به او پیشنهاد داد خاطرات خود را از تجربیات گروه موسیقی‌شان بنویسد. درعوض، او شروع کرد به نوشتن پی‌رنگ اولین رمانش: خفاش (The Bat). این رمان پاییز ١٩٩٧ منتشر و با استقبال فراوانی مواجه شد و جایزۀ بهترین کتاب جنایی نروژ و همچنین بهترین کتاب جنایی اسکاندیناوی را از آن خود کرد. وی با نوشتن بیش از بیست اثر شاخص، تا به حال نامزد و برندۀ چندین جایزۀ معتبر بین‌المللی از جمله جایزۀ ادگار (٢٠١٠)، جایزۀ کتاب کودکان آرک (٢٠٠٧) و جایزۀ پیر گینت (٢٠١٣) شده ...

ادامه ...
شعری از امین مرادی
هفدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | امین مرادی شعری از امین مرادی
با این‌که در شگفت چیزی از من نمی‌پرید
به رنگِ خود درآمده از دور گفت:
برای لا
-مکانِ پاشیده بر دیوار-
شعاعِ دایره گشتم!
«کالاسکه»
...

ادامه ...
شعری از فاطمه‌السادات حسینی
هفدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | فاطمه‌السادات حسینی شعری از فاطمه‌السادات حسینی
دستم خط می‌خورد
رد می‌زنم به هرچه مانده در کشاله‌ی شب
خط می‌خورد
این چکمه‌ها از نگاه تو چکیده‌اند
گریست باید اما گاه از صدای خنده
تو را اما نمی‌دانم ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه شعر « افراد » از مهدی اشرفی
سارا اسماعیلی
هفدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | سارا اسماعیلی نگاهی به مجموعه شعر « افراد » از مهدی اشرفی
سارا اسماعیلی
مجموعه شعر « افراد » با بیست و هشت قطعه شعر سپید دومین اثر مهدی اشرفی ، شاعر جوانی‌ست که بیش از دو دهه است قلم فرسایی می کند. و به دور از هیاهو برای شعر و ادبیات می نویسد.
و اما درباره‌ی مهدی اشرفی باید گفت که دستی در داستان نویسی و نمایشنامه نویسی دارد. اما تریجیح اش در این سالها تنها چاپ دو مجموعه شعر بوده که هر کدام پتانسیل مانایی و ماندگاری و مرجع شدن را در سبک خود دارند ...

ادامه ...
شعری از سمیه جلالی
شانزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | سمیه جلالی شعری از سمیه جلالی
جان می کند
با ناخن هایش
خراش بر پوسته ی حجرالبلاء
فی ممالک الفناء
آن جا که رگه های شیر
از پستانِ سنگ ها چکه نمی کند ...

ادامه ...
معرفی «آبی چشمانت آسمان چه کسی است» / آتیلا ایلهان
ترجمه ی همت شهبازی
شانزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو معرفی «آبی چشمانت آسمان چه کسی است» / آتیلا ایلهان
ترجمه ی همت شهبازی
«آبی چشمانت آسمان چه کسی است» - مجموعه‌یی از شعرهای آتیلا ایلهان Attilâ İlhan - با ترجمه‌ی همت شهبازی - در دست‌رسِ علاقه‌مندان قرار گرفت.
آتیلا ایلهان یکی از شاعران مهم و تأثیرگذار ترکیه است که در ١۵ هازیران ژوئن ١٩٢۵ در منه‌من Menemen - از توابعِ ایزمیر İzmir یا همان ازمیر - دیده به ‌جهان گشود ...

ادامه ...
یادداشتی بر کتاب ایرج کیانی
امیرحسین بریمانی
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر کتاب ایرج کیانی
امیرحسین بریمانی
حمید شریف نیا در مقاله خود با نام «شعر در گردابی» شعری از کتاب ایرج کیانی در انتشارات بوتیمار را به نام منوچهر غفوریان آورده ست. این مقاله در سال ٨۴ نوشته شده و کتاب در سال ٩۵ منتشر. حال باتوجه به اینکه شخصا در صحت و سقم کار حمید شریف نیا شکی ندارم، یا نام منوچهر غفوریان به صورت سهوی زیر پای شعر کیانی در آن مقاله آورده شده ...

ادامه ...
"آخرین حرف حوشانا" نوشته احمد آباکای
ترجمه‌ی شهرام دشتی
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو
"آخرین حرف حوشانا" با عنوان اصلی Hoşananın Son Sözü کتابی‌ست از آهمت آباکای Ahmet Abakay یا همان احمد آباکای با ترجمه‌ی شهرام دشتی که به تازگی به اهتمامِ ‌نشر رسپینا در دست‌رسِ علاقه‌مندان قرار گرفته است. ...

ادامه ...
شعرهایی از منصور خورشیدی
سیزدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | منصور خورشیدی شعرهایی از منصور خورشیدی
لبخند نور
در بال نیلوفر که می‌افتد
عمق نگاه تو
در خاک خانه می‌کند
و حضور یک کتیبه شکل می‌گیرد ...

ادامه ...
نگاهی به قصه «اسد و جمعه»؛ قاسم هاشمی نژاد
سید حمید شریف‌ نیا
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | سید حمید شریف‌ نیا نگاهی به قصه «اسد و جمعه»؛ قاسم هاشمی نژاد
سید حمید شریف‌ نیا
«روزی که اسد با پدرش به دریا رفت جمعه را همراه خودش بُرد. دیگر هیچ کدام ترسی از دریا نداشتند. چون دریا با آن‌ها رفیق بود. از ساحل اگر نگاه می‌کردی قایقی را می‌دیدی که دریا روی دست می‌برد»؛ کتاب «اسد و جمعه» قاسم هاشمی‌نژاد که در سال ١٣٧٠ توسط نشر مرکز، کتاب مریم منتشر می‌شود با این پاراگراف به پایان می‌رسد. قصه‌ای محلی که خاستگاه جغرافیای مستقلی برای شخصیت‌هایش می‌سازد و تصویر آزادمنشانه‌ای برای ریشه‌های فرهنگی تاریخی یک منطقه ترسیم می‌کند ...

ادامه ...
داستانی از دنا پرویزی
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | داستان | دنا پرویزی داستانی از دنا پرویزی
از آن صداي مهيب بايد چند وقتي گذشته باشد. اين‌جا مدت‌هاست همه چيز در سكوت فرو رفته؛ از حركت خبري نيست. راستش تا حالا چنين تجربه‌اي نداشتم و نمي‌دانم چطور بايد با آن برخورد كنم. دستوري دريافت نمي‌كنم ولي طبق عادت ...

ادامه ...
یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی
(به ترجمه وندا جلیلی)
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیر حسین بریمانی یادداشتی بر گزیده اشعار پازولینی
(به ترجمه وندا جلیلی)
دراینجا صرفا چکیده‌ای از مقاله‌ی استیون سارتارلی (پازولینی شناس) که در مقدمه کتاب آمده ست را می آورم و نوشتن یادداشتی مفصل درباره شاعر را به زمانی دیگر موکول می کنم:
آلبرتو موراویا در سخن‌رانی‌اش اندکی پس از قتل وحشیانه و نابه‌هنگام پازولینی ِشاعر گفت «انگشت‌شمار مؤلفانی بوده‌اند که مثل پازولینی این‌قدر کم فهمیده شده باشند ...

ادامه ...
شعرهایی از ویلیام بلیک
مترجم: مهین احمدی معز
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات جهان | مهین احمدی معز شعرهایی از ویلیام بلیک 
مترجم: مهین احمدی معز
با معشوق هرگز از عشق مگو
که عشق را گفتن نتوان
که باد ملایم خاموش و نادیدنی می وزد.
من از عشق خود گفتم،
من به عشق خود گفتم ...

ادامه ...
شعری از مهتاب سالاری
یازدهم خرداد ماه ١٣٩۶ | غزل معاصر ایران | مهتاب سالاری شعری از مهتاب سالاری
از دلاشوبیِ نبودن تو
تا تناغوشیِ غزل شدنم
از منِ بوفِ خود کُشیده ی کور
تا تو یٍ صادقِ هدایتنم ...

ادامه ...
شعری از سونای آکین Sunay Akın
به همراه اصل شعر
ترجمه از کیومرث نظامیان
نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | کیومرث نظامیان شعری از سونای آکین Sunay Akın
به همراه اصل شعر
ترجمه از کیومرث نظامیان
در میان صفحه‌های کتاب آزادی
طناب چوبه‌های داری
که جلادان مهیا کرده‌اند
صفحه‌هایی ناتمام را نشان می‌دهند
تا خواندنشان ادامه یابد
چگونه برای انسان ...

ادامه ...
شعری از آفاق شوهانی
با ترجمه به استانبولی
مترجم: ابوالفضل پاشا
نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | ابوالفضل پاشا شعری از آفاق شوهانی
با ترجمه به استانبولی
مترجم: ابوالفضل پاشا
وقتی به زمستان قول دادم که برمی‌گردی
طاق بستان خندید ...

ادامه ...
شعری از علی خاکزاد
نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | علی خاکزاد شعری از علی خاکزاد
ذکری جمیل بود لحن کبوتری لب‌هاش
با رفرفه بر بالین می‌نشست
با آواز
پنجه در دل چون می‌زد ...

ادامه ...
سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی
آزاده فراهانی
نهم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | آزاده فراهانی سیر تکاملی مفهوم غیاب در شعر فارسی
آزاده فراهانی
در این نوشتار از غایب‏ های بزرگی می ‏گویم که می‏توانند شاهدان زنده ‏ای ازدست اندازی ادبیات فراتر از فلسفه به حریم فهم بشر باشند. غیابی که در بخشی از تاریخ خود جایگزین مفهوم قلدر و قدیم "حضور" می‏ شود. غیابی که درنوع کارکرد خود زن می‏ شود تا تفکر مردانه را به چالشی بزرگ دچار سازد ...

ادامه ...
شعری از مجید رعایایی
هشتم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | مجید رعایایی شعری از مجید رعایایی
پی در پی احضـار می شوم
یک بار برای روح
یک بار برای تو
یک بار برای یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت
( تـف ).
تلفن تمام می شود
و شعبات متعدد دور پرونده ام چرخ می زنند ...

ادامه ...
شعری از فرناز فرازمند
هفتم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | فرناز فرازمند شعری از فرناز فرازمند
و گفته‌اند ابن‌السلام امتحان خداوند است
تو خوابیده‌ای با آهوها در صحرا
من بر بستر قایقی که پر می‌شود از آب
اندوهگین من
که زعفران می‌سایم ...

ادامه ...
نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی
پرویز حسینی
هفتم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | پرویز حسینی نگاهی به کتاب شعر «هفته های بی حوصله» شهین ده بزرگی
پرویز حسینی
اولین مجموعه شعر خانم ده بزرگی، مثل خیلی از شاعران خاموش اما بیدار زن جامعه ی ما، درمیانسالی منتشر شده است. شامل ۷۷ شعر بدون نام که شماره گذاری شده اند، در ۸۱ صفحه و باز مانند کتاب اول بسیاری از شاعران زن معاصر آگاهانه یا ناآگاهانه دیده نمیشود و همه چیز به سکوت برگزار می شود ...

ادامه ...
شعری از حسین چمن سرا
هفتم خرداد ماه ١٣٩۶ | غزل معاصر ایران | حسین چمن سرا شعری از حسین چمن سرا
از ناز برده از دل زارم شکیب ها
رغبت نشان دهد به کمین رقیب ها
بلبل نسیبی از گل رویت نبرد و برد
یک عالم از فغان فراقش نسیب ها ...

ادامه ...
شعرهایی از هرمز علیپور
ششم خرداد ماه ١٣٩۶ | شعر امروز ایران | هرمز علیپور شعرهایی از هرمز علیپور
می‌ایستید یک چای بخوریم یا که درمی‌روید
بر بخش دوم جمله دست می‌کشید
یک‌دفعه سردم می‌شود
پس نه جمله‌ای می‌نویسم ...

ادامه ...
نگاهی به مجموعه ی "آبـــی ناگــهان" از "منصـــور خورشـــیدی"
وندیـداد امـین
ششم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | وندیـداد امـین نگاهی به مجموعه ی
داوری و محاجه در خصوص زبان و عوالم آن، بارها ما را دچار ضایعات و کژروی های زبان شناختی نموده که زبان را بدون رعایت ماهیت معنایی و نشانه شناختی و حتی بدون در نظر گرفتن موازین مستقل بنیادین آن، به سر حد ابتذال و فروپاشی می کشانیم. چرا که تقرب ( (approadeزبان و انسان و هم چنین سیاق نشانه های زبانی را بر مبنای یک تفکر پایدار و با ثبات پی ریزی نمی نماییم ...

ادامه ...
یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
ششم خرداد ماه ١٣٩۶ | بررسی کتاب | امیرحسین بریمانی یادداشتی بر هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج اثری از علیمراد فدایی نیا
امیرحسین بریمانی
عدم پیوستگیِ مکان، راه را ناگزیر به بیراهه می برد. تداعی های آزاد، پتانسیل های محدودکننده وضعیت های ممکن را از تجربه روزمره سلب می کنند تا دیگر هر رفتنی سقوط باشد.
درواقع همیشه در متن فدایی نیا سکوهای (فضاهای اولیه ی مکان مند) برای سقوط هست که محرک این پرش ها نیز اغلب فضاهای عاشقانه هستند ...

ادامه ...
زبانِ شعر-شعرِ زبان
محمدرضا حجازی
دوم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | محمدرضا حجازی زبانِ شعر-شعرِ زبان
محمدرضا حجازی
شعر بیانِ احساسی ناگهان است,نه بیانِ اندیشه ای منسجم,به عبارتی حرکاتِ ناخودآگاهِ واژگانی ست که به خودیِ خود خاصیتی جز حالاتِ تفکّری خودآگاه ندارند.پس شاعر سراینده ی احساسی ناگهان از حرکت و حالتِ اشیاء و موجودات است,نه مبلّغِ فکر یا اعتقادی خاص ...

ادامه ...
شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان
لیلا درخش
یکم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | لیلا درخش شاهنامه ي فردوسي مؤثر بر رنسانس ادبي گرجستان
لیلا درخش
بي شك ادبيات گرجستان تاابدوامداراثري است به نام پلنگينه پوش شوتاروستاولي كه خودشاعرآنرابرگرفته ازآثارادبي ايران مي داندومنتقدان آن رارنسانسي دراين سرزمين ،دراين مقاله بابررسي ده داستان نخست وتطبيق آن باشاهنامه ي سترگ حكيم طوس برآن شدم ضمن معرفي اين اثربه مخاطبان فهيم ادبيات ،تأثير منظومه هاي ديگرپارسي رانيزبرمتن اين اثرنمايان كنم ،لازم به ذكراست اين اثربرخلاف شاهنامه كه حماسه اي طبيعي ست درعمده ي قسمتهاحماسه اي مصنوع است ...

ادامه ...
رباعی و نمایشنامه گوتیکی
(نگاهی به یک رباعی از ایرج زبردست )
فیض شریفی
یکم خرداد ماه ١٣٩۶ | اندیشه و نقد | فیض شریفی رباعی و نمایشنامه گوتیکی
(نگاهی به یک رباعی از ایرج زبردست )
فیض شریفی
پیش از این ها نیز زبردست از این تجربه های گوتیکی را تجربه کرده بود. تمام شعر سهم گوش نیست. تمام شعر هم چشم. ولی چشم، شعر را مدرن تر می کند و کرده است.
نیما نوشته بود که شاعر باید پروژکتورش را از آسمان به سمت زمین بچرخاند. باید وصفی و روایی باشد. باید شاعر بتواند شخصیت ها را درآورد و واقعی کند ...

ادامه ...
معرفی مجموعه «مدرنیزم در شعر ترک»
یکم خرداد ماه ١٣٩۶ | ادبیات ترکیه | پیاده رو معرفی مجموعه «مدرنیزم در شعر ترک»
«مدرنیزم در شعر ترک» عنوان کتابی‌ست از «یالچین ارمعان» Yalçın Armağan و با ترجمه‌ی «ناصر داوران» که گذری کلی در حوزه‌ی تحول‌های شعر ترکیه در سده‌های اخیر را شامل می‌شود. این کتاب که با عنوان اصلی İmkânsız Özerklikبه معنای «استقلال غیرممکن» و با زیرعنوان Türk Şiirinde Modernizm به معنای «مدرنیزم در شعر ترک» در سال ۲۰۱۱ از طرف انتشارات «ایله‌تیشیم» iletişim در ترکیه منتشر شده، در واقع پایان‌نامه‌ی دکترای یالچین ارمعان است ...

ادامه ...